Insamling klassresa - ok?
Skolbarn
  1. Anonyma jag
    #1

    Insamling klassresa - ok?

    Mitt barn håller på att samla in pengar till en klassresa tillsammans med sina klasskamrater. Häromdagen hade barnen ett uppträdande, där de tog inträde och sålde fika och fikabröd som föräldrarna bakat, för att samla in pengar. När kvällen var slut och det var dags att plocka ihop ville några föräldrar ta hem det bröd som de själva bakat och som blivit över. En del hade bakat riktigt mycket och det var mycket bröd kvar. Inga möjligheter fanns att frysa in brödet på plats för att sälja vid ett senare tillfälle. Då var det några föräldrar som sa att de måste köpa sitt eget bröd för att det skulle generera mer pengar till klasskassan. Är det ok? Föräldrarna hade ju redan lagt ner både tid och pengar till ingredienserna och skulle ändå behöva betala för att få ta hem sitt eget bröd. Vad tycker ni? Tacksam för åsikter.
  2. 1
    Insamling klassresa - ok? Mitt barn håller på att samla in pengar till en klassresa tillsammans med sina klasskamrater. Häromdagen hade barnen ett uppträdande, där de tog inträde och sålde fika och fikabröd som föräldrarna bakat, för att samla in pengar. När kvällen var slut och det var dags att plocka ihop ville några föräldrar ta hem det bröd som de själva bakat och som blivit över. En del hade bakat riktigt mycket och det var mycket bröd kvar. Inga möjligheter fanns att frysa in brödet på plats för att sälja vid ett senare tillfälle. Då var det några föräldrar som sa att de måste köpa sitt eget bröd för att det skulle generera mer pengar till klasskassan. Är det ok? Föräldrarna hade ju redan lagt ner både tid och pengar till ingredienserna och skulle ändå behöva betala för att få ta hem sitt eget bröd. Vad tycker ni? Tacksam för åsikter.
  3. Anonyma
    #2
    Hade alla gjort samma insats i tid och pengar för sitt bak?

    Jag hade INTE köpt mitt eget bak. Varför ska jag baka och sedan köpa det jag själv bakat? Blir ju inte alls "rättvist". Visst är kanske inte heller rättvist om det vissa bakat sålt slut och de på så sätt fått in pengar till klassen och sen det vissa bakat inte alls sålt och de får ta med sitt hem.

    Inte lätt heller att ha en plan för hur olika scenarios ska hanteras. Otroligt svårt detta med insatser och "rättvisa". Blir aldrig riktigt bra.
  4. 2
    Hade alla gjort samma insats i tid och pengar för sitt bak?

    Jag hade INTE köpt mitt eget bak. Varför ska jag baka och sedan köpa det jag själv bakat? Blir ju inte alls "rättvist". Visst är kanske inte heller rättvist om det vissa bakat sålt slut och de på så sätt fått in pengar till klassen och sen det vissa bakat inte alls sålt och de får ta med sitt hem.

    Inte lätt heller att ha en plan för hur olika scenarios ska hanteras. Otroligt svårt detta med insatser och "rättvisa". Blir aldrig riktigt bra.
  5. Medlem sedan
    Feb 2003
    #3
    Fast det mest rättvisa hade väl varit att dela på det bröd som blev kvar? Det låter ju lite konstigt att bara för just en förälders fikabröd inte blev sålt skulle det fortfarande tillhöra den familjen. Mitt förslag hade varit att man samlade ihop det som blev kvar och sedan fick folk köpa det för en symbolisk summa.
  6. 3
    Fast det mest rättvisa hade väl varit att dela på det bröd som blev kvar? Det låter ju lite konstigt att bara för just en förälders fikabröd inte blev sålt skulle det fortfarande tillhöra den familjen. Mitt förslag hade varit att man samlade ihop det som blev kvar och sedan fick folk köpa det för en symbolisk summa.
  7. Medlem sedan
    Sep 2002
    #4
    Jag håller med betto!
  8. 4
    Jag håller med betto!
  9. Medlem sedan
    Nov 2002
    #5
    Aldrig att jag skulle köpa tillbaka det jag själv bidragit med. Mer rimligt att dela upp det kvarvarande bland dem som bakat (eller på annat sätt bidragit till dagens aktivitet) alternativt att man tar mer överblivet hem igen.

    Om jag medvetet sett till att ta med i överflöd (för att inte riskera att det blev för lite) och sedan få veta att jag blev av med det jag tagit med extra, så hade det bara resulterat i att jag tagit med BETYDLIGT mindre en annan gång.
  10. 5
    Aldrig att jag skulle köpa tillbaka det jag själv bidragit med. Mer rimligt att dela upp det kvarvarande bland dem som bakat (eller på annat sätt bidragit till dagens aktivitet) alternativt att man tar mer överblivet hem igen.

    Om jag medvetet sett till att ta med i överflöd (för att inte riskera att det blev för lite) och sedan få veta att jag blev av med det jag tagit med extra, så hade det bara resulterat i att jag tagit med BETYDLIGT mindre en annan gång.
  11. Medlem sedan
    Aug 2000
    #6
    Fast det känns ju lite knasigt att den som kanske bara bakat lite eller inte alls ska gå hem med saker som andra skänkt. Nej jag tycker att den som bakat tar hem det som inte sålts.
  12. 6
    Fast det känns ju lite knasigt att den som kanske bara bakat lite eller inte alls ska gå hem med saker som andra skänkt. Nej jag tycker att den som bakat tar hem det som inte sålts.
  13. Medlem sedan
    Aug 2006
    #7
    Att alla först ska köpa ingredienser och baka och sedan köpa varandras kakor verkar vara ett väldigt konstruerat sätt att samla in pengar till en klasskassa. Jag hade hellre gett en slant till klasskassan direkt än att betala för de andra föräldrarnas kakor.

    Som svar på din fråga - att behöva betala för att få tillbaka det man själv har bakat verkar tokigt.
  14. 7
    Att alla först ska köpa ingredienser och baka och sedan köpa varandras kakor verkar vara ett väldigt konstruerat sätt att samla in pengar till en klasskassa. Jag hade hellre gett en slant till klasskassan direkt än att betala för de andra föräldrarnas kakor.

    Som svar på din fråga - att behöva betala för att få tillbaka det man själv har bakat verkar tokigt.
  15. Medlem sedan
    May 2008
    #8
    Pengar som samlas in till klassresa måste vara helt frivilligt (så som det nu går med grupptryck och annat). Att köpa sitt eget bröd verkar helknäppt, då blir det ju ingen skillnad mot att lägga pengar direkt? Och dessutom olika mycket pengar för olika familjer.
  16. 8
    Pengar som samlas in till klassresa måste vara helt frivilligt (så som det nu går med grupptryck och annat). Att köpa sitt eget bröd verkar helknäppt, då blir det ju ingen skillnad mot att lägga pengar direkt? Och dessutom olika mycket pengar för olika familjer.
  17. Anonyma jag
    #9
    Tack allihop för svar! Jag har nu i efterhand fått veta att alla familjer inte hade bakat. Det gör att jag tycker att det blev helt rätt till slut. Jag är glad att jag inte behövde betala för mitt eget bröd. Jag tycker att det hela gav lite motsatt effekt, nästa gång bakar jag inte lika mycket för att undvika att det blir något över. Knäppt! Jovisst hade vi kunnat dela på allt bröd som blev över, men det var inte så många föräldrar kvar. Resterande bröd vet jag inte vart tog vägen, kanske hon som tyckte att jag skulle betala tog hem det!? Återigen tack för alla åsikter!
  18. 9
    Tack allihop för svar! Jag har nu i efterhand fått veta att alla familjer inte hade bakat. Det gör att jag tycker att det blev helt rätt till slut. Jag är glad att jag inte behövde betala för mitt eget bröd. Jag tycker att det hela gav lite motsatt effekt, nästa gång bakar jag inte lika mycket för att undvika att det blir något över. Knäppt! Jovisst hade vi kunnat dela på allt bröd som blev över, men det var inte så många föräldrar kvar. Resterande bröd vet jag inte vart tog vägen, kanske hon som tyckte att jag skulle betala tog hem det!? Återigen tack för alla åsikter!
  19. Anonym
    #10
    Hej!
    Ett bättre tips än att baka kakor tycker jag du hittar på www.kok-bok.se

    En riktig kokbok med bilder och information om klassen. Förtjänsten är hög - om eleverna säljer 5 böcker var i en klass på 25 elever, tjänar de 12.500:-. Min dotters klass sålde böckerna och deras klassresa gick till Washington och New York (de sålde lite mer än 5 böcker var...)
  20. 10
    Hej!
    Ett bättre tips än att baka kakor tycker jag du hittar på www.kok-bok.se

    En riktig kokbok med bilder och information om klassen. Förtjänsten är hög - om eleverna säljer 5 böcker var i en klass på 25 elever, tjänar de 12.500:-. Min dotters klass sålde böckerna och deras klassresa gick till Washington och New York (de sålde lite mer än 5 böcker var...)

Liknande trådar

  1. Insamling till klassresa
    By Nissa in forum Skolbarn
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2012-06-14, 16:23
  2. Klassresa, gnällinlägg
    By blå fågeln in forum Ordet är fritt
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2012-01-26, 17:41
  3. klassresa
    By Jag-67 in forum Ordet är fritt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-02-02, 14:36
  4. klassresa, dricka
    By Jag-67 in forum Ordet är fritt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-04-15, 08:50
  5. Klassresa med sonen
    By Imponerad pappa in forum Skolbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-06-14, 11:21
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar