Att vara barn och arbetsleda sin assista
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Dec 1999
    #1

    Att vara barn och arbetsleda sin assista

    http://ungarorelsehindrade.se/goteborg/2012/05/lyssna/

    Det kan vara lite knepigt att arbetsleda när man har personlig assistans. Det kan vara ännu knepigare om man är ett barn eller tonåring men assistansen är ju till för att du skall kunna fungera så bra som möjligt i skolan, på fritiden, i familjen och med dina kompisar....
  2. 1
    Att vara barn och arbetsleda sin assista http://ungarorelsehindrade.se/goteborg/2012/05/lyssna/

    Det kan vara lite knepigt att arbetsleda när man har personlig assistans. Det kan vara ännu knepigare om man är ett barn eller tonåring men assistansen är ju till för att du skall kunna fungera så bra som möjligt i skolan, på fritiden, i familjen och med dina kompisar....
  3. Medlem sedan
    Dec 2003
    #2
    Ja. Vissa assistenter har inte heller förstått att deras uppgift är att hjälpa barnet utveckla sin självständighet -och i det kan ingå att skolka, busa eller fatta mindre kloka beslut.
  4. 2
    Ja. Vissa assistenter har inte heller förstått att deras uppgift är att hjälpa barnet utveckla sin självständighet -och i det kan ingå att skolka, busa eller fatta mindre kloka beslut.
  5. Medlem sedan
    Apr 2008
    #3
    Fast jag skulle ju inte klarar att vara assitent till en 13-åring som vill skolka, tjuvröka, kanske testa en öl..... Jag fattar tanken, men jag skulle inte gör det ändå.
    Tur att jag inte har det som jobb.
    Men hur diskuterar man det, jag menar i utbildningssituationer för assistenteer?
  6. 3
    Fast jag skulle ju inte klarar att vara assitent till en 13-åring som vill skolka, tjuvröka, kanske testa en öl..... Jag fattar tanken, men jag skulle inte gör det ändå.
    Tur att jag inte har det som jobb.
    Men hur diskuterar man det, jag menar i utbildningssituationer för assistenteer?
  7. Medlem sedan
    Nov 2002
    #4
    Det där är svårt!!! Man måste också tänka på om 13-åringen har de kognitiva förutsättningarna att ta besluten, alltså om hen (Begick just min hen-premiär där !) är 13 år även mentalt så att säga. För annars måste ju assistenten liksom vara en förlängning även av de mentala förmågorna och inte bara av de fysiska. Kluriga frågor men värda att diskutera, absolut!
  8. 4
    Det där är svårt!!! Man måste också tänka på om 13-åringen har de kognitiva förutsättningarna att ta besluten, alltså om hen (Begick just min hen-premiär där !) är 13 år även mentalt så att säga. För annars måste ju assistenten liksom vara en förlängning även av de mentala förmågorna och inte bara av de fysiska. Kluriga frågor men värda att diskutera, absolut!

Liknande trådar

  1. Att arbetsleda och vara barn
    By lisbettan in forum Hjärnskador
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-05-13, 10:29
  2. Att arbetsleda och vara barn
    By lisbettan in forum Ryggmärgsbråck
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-05-13, 10:28
  3. Kan man vara rak med barn?
    By malojeli in forum Ordet är fritt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-06-22, 18:53
  4. Får era barn vara ute
    By sprengja in forum Ordet är fritt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-08-01, 16:23
  5. Kan jag vara med barn?!
    By anonymt namn in forum _0706 Junibarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-12-15, 19:23
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar