Hjälp med namn!
Namn, dop & namngivning
  1. Medlem sedan
    May 2012
    #1

    Hjälp med namn!

    Jag tycker att det är väldigt spännande med namn och kan sitta och spåna i evigheter men när det kommer till att verkligen välja ett blir det totalstopp! Jag vill hitta det där namnet som känns perfekt men det känns som att jag kört fast och jag skulle bli glad om någon kunde komma med lite feedback och förslag Vi har ett ovanligt men inte krångligt utländskt efternamn och skulle vilja ha ett klassiskt förnamn på liten. Förutom alla övriga krav så får namnet inte börja på K eftersom initialerna då blir KK och det är ju inte så snyggt;P Ska försöka ge en bild av vad jag gillar och inte gillar när det gäller namn:

    Gillar: Klassiska namn, namn som är typiskt svenska (gäller även stavningen, tex. hellre k än c etc.), bibliska namn. Exempel på namn jag gillar: Agnes, Ida, Selma, Lisa, Sofie, Ebbe, Alfred, Gabriel, Jakob, Filip, Erik, August.

    Gillar inte: "trendiga" namn (älskar tex. egentligen namnen Rut och Elsa men det känns för trendigt just nu), moderna och/eller påhittade namn samt engelskklingande och fornnordiska namn. Exempel på namn som inte funkar för mig: Vanessa, Nova, Melvin, Trulz.

    Någon som har fler namnförslag eller åsikter om namnen? Alla förslag mottages tacksamt
  2. 1
    Hjälp med namn! Jag tycker att det är väldigt spännande med namn och kan sitta och spåna i evigheter men när det kommer till att verkligen välja ett blir det totalstopp! Jag vill hitta det där namnet som känns perfekt men det känns som att jag kört fast och jag skulle bli glad om någon kunde komma med lite feedback och förslag Vi har ett ovanligt men inte krångligt utländskt efternamn och skulle vilja ha ett klassiskt förnamn på liten. Förutom alla övriga krav så får namnet inte börja på K eftersom initialerna då blir KK och det är ju inte så snyggt;P Ska försöka ge en bild av vad jag gillar och inte gillar när det gäller namn:

    Gillar: Klassiska namn, namn som är typiskt svenska (gäller även stavningen, tex. hellre k än c etc.), bibliska namn. Exempel på namn jag gillar: Agnes, Ida, Selma, Lisa, Sofie, Ebbe, Alfred, Gabriel, Jakob, Filip, Erik, August.

    Gillar inte: "trendiga" namn (älskar tex. egentligen namnen Rut och Elsa men det känns för trendigt just nu), moderna och/eller påhittade namn samt engelskklingande och fornnordiska namn. Exempel på namn som inte funkar för mig: Vanessa, Nova, Melvin, Trulz.

    Någon som har fler namnförslag eller åsikter om namnen? Alla förslag mottages tacksamt
  3. Medlem sedan
    Oct 2011
    #2
    Du verkar ha samma namnsmak som jag! Gillar dina namn som du föreslagit så jag lägger till lite av mina favoriter:
    Albert
    Tage
    Nils
    Sigvard
    Valter
    Fredrik
    Oskar
    Olof
    Joel
    Petter
    Peter
    Johan
    Hjalmar
    Ernst

    Hanna
    Johanna
    Elin
    Elina
    Evelina
    Frida
    Julia
    Saga
    Maria
    Anne
    Lovisa
    Linnea
  4. 2
    Du verkar ha samma namnsmak som jag! Gillar dina namn som du föreslagit så jag lägger till lite av mina favoriter:
    Albert
    Tage
    Nils
    Sigvard
    Valter
    Fredrik
    Oskar
    Olof
    Joel
    Petter
    Peter
    Johan
    Hjalmar
    Ernst

    Hanna
    Johanna
    Elin
    Elina
    Evelina
    Frida
    Julia
    Saga
    Maria
    Anne
    Lovisa
    Linnea
  5. Medlem sedan
    May 2012
    #3
    Åh vad många fina namn! Gillar speciellt Nils, Hjalmar och Frida. Tack så mycket:-)
  6. 3
    Åh vad många fina namn! Gillar speciellt Nils, Hjalmar och Frida. Tack så mycket:-)
  7. Medlem sedan
    Dec 2003
    #4
    Jag tycker det är trist för barnet att vara en av 3 Agnes i klassen osv, så jag skulle försökt välja ett klassiskt namn som inte är fullt så vanligt som många av dem du räknar upp.

    Här är mina förslag:
    Elsy, Beata, Lilian, Malena, Helena, Laura, Veronica, Dorotea, Teresa
    Stig, Olof/Olle, Harald, Julius, Torsten, Sverker, Birger, Edvard
  8. 4
    Jag tycker det är trist för barnet att vara en av 3 Agnes i klassen osv, så jag skulle försökt välja ett klassiskt namn som inte är fullt så vanligt som många av dem du räknar upp.

    Här är mina förslag:
    Elsy, Beata, Lilian, Malena, Helena, Laura, Veronica, Dorotea, Teresa
    Stig, Olof/Olle, Harald, Julius, Torsten, Sverker, Birger, Edvard
  9. Medlem sedan
    Nov 2011
    #5
    På en flicka: Alva, Cassandra, Alice, Lydia, Nora, Cecilia, Ellen, Matilda, Cornelia, Harriet, Sigrid, Elise, Kari, Saga, Magda, Amanda eller Siri.

    På en pojke: Edvard, Tobias, Jonathan, Ossian, Ingemar, Isak, Sebastian, Johannes, Anton eller Zacharias.
  10. 5
    På en flicka: Alva, Cassandra, Alice, Lydia, Nora, Cecilia, Ellen, Matilda, Cornelia, Harriet, Sigrid, Elise, Kari, Saga, Magda, Amanda eller Siri.

    På en pojke: Edvard, Tobias, Jonathan, Ossian, Ingemar, Isak, Sebastian, Johannes, Anton eller Zacharias.
  11. Medlem sedan
    May 2012
    #6
    Jag håller med dig! Arbetade extra på förskola en sommar när jag pluggade och det kändes som att hälften av barnen hette William och resten Noah, det är ju inte så kul att alltid kallas typ "Noah J". Tack för de fina namnen! Elsy var ju klockrent Gillar alla förutom Harald och Torsten och det är på grund av negativa associationer. Min farmor hette Elvy, det hade varit ovanligt fast vanligt men det känns för nära på något sätt... Andra släktnamn vi har som är rätt coola: Aurora, Josefina, Amelie, Cecilia. På herrsidan ser det dock inte lika bra ut;P
  12. 6
    Jag håller med dig! Arbetade extra på förskola en sommar när jag pluggade och det kändes som att hälften av barnen hette William och resten Noah, det är ju inte så kul att alltid kallas typ "Noah J". Tack för de fina namnen! Elsy var ju klockrent Gillar alla förutom Harald och Torsten och det är på grund av negativa associationer. Min farmor hette Elvy, det hade varit ovanligt fast vanligt men det känns för nära på något sätt... Andra släktnamn vi har som är rätt coola: Aurora, Josefina, Amelie, Cecilia. På herrsidan ser det dock inte lika bra ut;P
  13. Medlem sedan
    May 2012
    #7
    Citat Ursprungligen postat av Melwa Visa inlägg
    På en flicka: Alva, Cassandra, Alice, Lydia, Nora, Cecilia, Ellen, Matilda, Cornelia, Harriet, Sigrid, Elise, Kari, Saga, Magda, Amanda eller Siri.

    På en pojke: Edvard, Tobias, Jonathan, Ossian, Ingemar, Isak, Sebastian, Johannes, Anton eller Zacharias.
    Nora är ett av mina absoluta favoritnamn men min sambo gillar det inte, han tycker det låter för osvenskt (det är bland annat ett vanligt arabiskt namn + vanligt i många öststatsländer). Han är själv inte från Sverige ursprungligen och har upplevt att hans namn varit ett problem i vissa situationer och därför vill han gärna att liten ska ha ett supersvenskt tilltalsnamn. Matilda var också fin!
  14. 7
    Citat Ursprungligen postat av Melwa Visa inlägg
    På en flicka: Alva, Cassandra, Alice, Lydia, Nora, Cecilia, Ellen, Matilda, Cornelia, Harriet, Sigrid, Elise, Kari, Saga, Magda, Amanda eller Siri.

    På en pojke: Edvard, Tobias, Jonathan, Ossian, Ingemar, Isak, Sebastian, Johannes, Anton eller Zacharias.
    Nora är ett av mina absoluta favoritnamn men min sambo gillar det inte, han tycker det låter för osvenskt (det är bland annat ett vanligt arabiskt namn + vanligt i många öststatsländer). Han är själv inte från Sverige ursprungligen och har upplevt att hans namn varit ett problem i vissa situationer och därför vill han gärna att liten ska ha ett supersvenskt tilltalsnamn. Matilda var också fin!
  15. Medlem sedan
    May 2010
    #8
    Kanske..

    Valdemar
    Vilhelm
    Hjalmar
    Josef
    Edvard
    Per
    Melker
    Adam
    Stefan
    Folke
    Otto

    Märta
    Stina
    Lilian
    Magda
    Adelina
    Estrid
    Gerda
    Ingrid
    Elna
    Maj

    Lycka till med namnvalet!
  16. 8
    Kanske..

    Valdemar
    Vilhelm
    Hjalmar
    Josef
    Edvard
    Per
    Melker
    Adam
    Stefan
    Folke
    Otto

    Märta
    Stina
    Lilian
    Magda
    Adelina
    Estrid
    Gerda
    Ingrid
    Elna
    Maj

    Lycka till med namnvalet!
  17. Medlem sedan
    Jul 2006
    #9
    Ska se om jag kan ge lite förslag på namn som ni kan tänkas gilla.=)
    Min son heter Waldemar,så jag gillar W.

    Samuel,Adrian,Axel,Hannes,Hild ing,Henning,Isidor,Vidar,Thias ,Julian,Gilbert,Wilhelm,Walter ,Tobias,Tommy,Svante,Rasmus,Ri ckard,Ossian,Malte,Melker,Måns ,Lukaz,Loke,Jakob,Jesper,John, Isak,Gustaf,Emanuel,Johannes,D ennis,Klas,Aron,August,Alf,Alv ar,Alve

    Astrid,Asta,Anja,Beata,Elise,E liza,Elina,Elna,Frida,Greta,Hi lma,Hilda,Irma,Iris,Inez,Joann a,Judit,Jazmine,Majken,Majvor, Märta,Mary,Mirjam,Ronja,Rebeck a,Sonja,Sabina,Svea,Stina,Tyra ,Thelma,Tekla,Tora,Viola,Vera, Liv,Livia,Diana,Hedvig,Hedda,T ove,
  18. 9
    Ska se om jag kan ge lite förslag på namn som ni kan tänkas gilla.=)
    Min son heter Waldemar,så jag gillar W.

    Samuel,Adrian,Axel,Hannes,Hild ing,Henning,Isidor,Vidar,Thias ,Julian,Gilbert,Wilhelm,Walter ,Tobias,Tommy,Svante,Rasmus,Ri ckard,Ossian,Malte,Melker,Måns ,Lukaz,Loke,Jakob,Jesper,John, Isak,Gustaf,Emanuel,Johannes,D ennis,Klas,Aron,August,Alf,Alv ar,Alve

    Astrid,Asta,Anja,Beata,Elise,E liza,Elina,Elna,Frida,Greta,Hi lma,Hilda,Irma,Iris,Inez,Joann a,Judit,Jazmine,Majken,Majvor, Märta,Mary,Mirjam,Ronja,Rebeck a,Sonja,Sabina,Svea,Stina,Tyra ,Thelma,Tekla,Tora,Viola,Vera, Liv,Livia,Diana,Hedvig,Hedda,T ove,
  19. Medlem sedan
    Jun 2010
    #10
    Här är några namnförslag:

    Tilde
    Charlotte
    Ylva
    Elisabet
    Anna
    Linnéa

    Emil
    Casper
    Zacharias
    Vilgot
    Einar
    Nathaniel
  20. 10
    Här är några namnförslag:

    Tilde
    Charlotte
    Ylva
    Elisabet
    Anna
    Linnéa

    Emil
    Casper
    Zacharias
    Vilgot
    Einar
    Nathaniel

Liknande trådar

  1. Men hjälp gravid igen, namn hjälp tack
    By sötismamma in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2012-04-30, 08:40
  2. Hjälp med namn
    By gitL in forum Hem & fritid
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-06-03, 14:17
  3. Hjälp med namn
    By Lulls m Elias o bf 3/8 in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-05-26, 23:41
  4. Namn hjälp..
    By Samanthan in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-04-10, 14:46
  5. hjälp med namn!!!
    By schelena in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-01-20, 22:08
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar