Namn bekymmer
Namn, dop & namngivning
  1. Medlem sedan
    Jun 2009
    #1

    Namn bekymmer

    Vi har svårt att komma på namn till vårt nästa barn, och framförallt att hitta namn vi båda gillar. Vi har två döttrar som heter Ellen och Isabel. Förutom dessa finns även halvsyskonen Sebastian, Oscar, Anton, Niklas och Amanda.

    Vad tycker ni skulle passa? Själv är jag just nu lite inne på Felix, Theo, Zack, Nikita, Penny men maken är mer inne på Julian, Carl, Hugo, Elvira, Julia...
    Mamma till S (-08), tvillingtjejerna E & I (-10) samt Z (-12)
  2. 1
    Namn bekymmer Vi har svårt att komma på namn till vårt nästa barn, och framförallt att hitta namn vi båda gillar. Vi har två döttrar som heter Ellen och Isabel. Förutom dessa finns även halvsyskonen Sebastian, Oscar, Anton, Niklas och Amanda.

    Vad tycker ni skulle passa? Själv är jag just nu lite inne på Felix, Theo, Zack, Nikita, Penny men maken är mer inne på Julian, Carl, Hugo, Elvira, Julia...
  3. Medlem sedan
    Nov 2011
    #2
    Kanske ni skulle kunna enas om namnen Theodor och Zacharias på en pojke? Fick känslan av att din man kanske är mer inne på de längre versionerna av Theo och Zack.
    Annars kanske ni skulle gilla något av följande pojknamn: Florian, Caleb, Philip, Mio, Johannes, Caspian, Loke, Ossian, Marius, Tristan, Edvard, Zeke.

    Och kanske något av dessa flicknamn: Siri, Magda, Claudia, Elise, Kendra, Nora, Sigrid, Maud, Adriana, Cornelia, Elena, Cecilia, Nadja, Isis, Cassandra, Katja, Junia.
  4. 2
    Kanske ni skulle kunna enas om namnen Theodor och Zacharias på en pojke? Fick känslan av att din man kanske är mer inne på de längre versionerna av Theo och Zack.
    Annars kanske ni skulle gilla något av följande pojknamn: Florian, Caleb, Philip, Mio, Johannes, Caspian, Loke, Ossian, Marius, Tristan, Edvard, Zeke.

    Och kanske något av dessa flicknamn: Siri, Magda, Claudia, Elise, Kendra, Nora, Sigrid, Maud, Adriana, Cornelia, Elena, Cecilia, Nadja, Isis, Cassandra, Katja, Junia.
  5. Medlem sedan
    Jun 2010
    #3
    Felix och Zack är två namn jag också tycker väldigt mycket om. Jag gillar Zack som ett smeknamn av Zacharias, eventuellt varianterna Zacharia eller Zachary/i.
    Det jag tycker att namnen på era tidigare barn har gemensamt är att de är väldigt etablerade och realtivt vanliga i svensk namnkultur. Jag tycker därför att det vore klumpigt att bryta det genom att välja till exempel Nikita (som jag dessutom tycker är för likt Niklas) till nästa barn.
    Namn som jag tycker skulle passa:
    Miriam
    Cornelia
    O/Livia
    Emelie
    Vendela
    Selma
    Irma
    Justine/a

    Samuel
    Alexander
    Jonathan
    William
    Isak
    Joel
    Måns
    Julius
    Justus
  6. 3
    Felix och Zack är två namn jag också tycker väldigt mycket om. Jag gillar Zack som ett smeknamn av Zacharias, eventuellt varianterna Zacharia eller Zachary/i.
    Det jag tycker att namnen på era tidigare barn har gemensamt är att de är väldigt etablerade och realtivt vanliga i svensk namnkultur. Jag tycker därför att det vore klumpigt att bryta det genom att välja till exempel Nikita (som jag dessutom tycker är för likt Niklas) till nästa barn.
    Namn som jag tycker skulle passa:
    Miriam
    Cornelia
    O/Livia
    Emelie
    Vendela
    Selma
    Irma
    Justine/a

    Samuel
    Alexander
    Jonathan
    William
    Isak
    Joel
    Måns
    Julius
    Justus
  7. Medlem sedan
    Oct 2011
    #4
    Carl, Elvira och Julia var jättefina namn så jag håller nog på din make i erat namnletande
    Några andra förslag:
    Tobias
    Johan
    Simon
    Hjalmar
    Ernst
    Albin
    Victor

    Frida
    Sofia
    Maja
    Evelina
    Linda
    Malin
  8. 4
    Carl, Elvira och Julia var jättefina namn så jag håller nog på din make i erat namnletande
    Några andra förslag:
    Tobias
    Johan
    Simon
    Hjalmar
    Ernst
    Albin
    Victor

    Frida
    Sofia
    Maja
    Evelina
    Linda
    Malin
  9. Medlem sedan
    Nov 2009
    #5
    Av era förslag tycker jag att Hugo och Julia passar bäst ihop med syskonens namn Zack, Nikita och Penny är för internationella jämfört med de andra namnen enligt mig.
    Felix-inget favorit namn
    Theo-blir för mycket smeknamn när de andra barnen har rediga och rejäla namn
    Carl-blir lite för kort
    Elvira- Sött,för likt Ellen
    Andra förslag:
    Arvid
    Gustav
    Lukas
    Rasmus
    Vilhelm
    Valter

    Alice
    Hanna
    Ida
    Kajsa
    Lovisa
    Mimmi
    Stina
    Vilma
    Vera
    Lycka till!
  10. 5
    Av era förslag tycker jag att Hugo och Julia passar bäst ihop med syskonens namn Zack, Nikita och Penny är för internationella jämfört med de andra namnen enligt mig.
    Felix-inget favorit namn
    Theo-blir för mycket smeknamn när de andra barnen har rediga och rejäla namn
    Carl-blir lite för kort
    Elvira- Sött,för likt Ellen
    Andra förslag:
    Arvid
    Gustav
    Lukas
    Rasmus
    Vilhelm
    Valter

    Alice
    Hanna
    Ida
    Kajsa
    Lovisa
    Mimmi
    Stina
    Vilma
    Vera
    Lycka till!
  11. Medlem sedan
    Jun 2010
    #6
    Lykke
    Ylva
    Vilma
    Vilda
    Lowa
    Molly
    Tuva
    Viktoria
    Madeleine
    Elisabet

    Emil
    Casper
    Vilgot
    Valter
    Samuel
    Arvid
    Einar
    Alvin
    Nathaniel
    Teodor
    Zacharias
  12. 6
    Lykke
    Ylva
    Vilma
    Vilda
    Lowa
    Molly
    Tuva
    Viktoria
    Madeleine
    Elisabet

    Emil
    Casper
    Vilgot
    Valter
    Samuel
    Arvid
    Einar
    Alvin
    Nathaniel
    Teodor
    Zacharias

Liknande trådar

  1. Bil bekymmer
    By annafrida85 in forum Bilsnack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-08-23, 08:54
  2. Bil bekymmer
    By Anonym in forum Hem & fritid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-08-23, 05:51
  3. Namn-bekymmer!
    By MilanE in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-10-30, 17:26
  4. CSN-bekymmer....
    By slarvmajja in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-08-07, 11:22
  5. mag och mat bekymmer
    By ia-fia in forum _0603 Marsbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-04-04, 14:02
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar