mat till mamma
_1205 Majbarn
  1. Medlem sedan
    Oct 2007
    #1

    mat till mamma

    Hej, jag har ett problem med att få i mig mat o då främst lunch när jag går hemma m min nyfödda dotter.
    Jag hinner inte laga lunch på dagarna och jag är inte sugen på någon mat heller. Köttlukt gör mig illamående.
    Det som går ner är fil o musli.
    Någon som känner igen sig?
    Vet ju att jag behöver energiriktig mat, men jag orkar inte. Funderar på om sån där måltidsersättning kan vara ett bra komplement. Typ nutrilett. Inte där att gå ner i vikt utan för att få i mig det jag behöver.
  2. 1
    mat till mamma Hej, jag har ett problem med att få i mig mat o då främst lunch när jag går hemma m min nyfödda dotter.
    Jag hinner inte laga lunch på dagarna och jag är inte sugen på någon mat heller. Köttlukt gör mig illamående.
    Det som går ner är fil o musli.
    Någon som känner igen sig?
    Vet ju att jag behöver energiriktig mat, men jag orkar inte. Funderar på om sån där måltidsersättning kan vara ett bra komplement. Typ nutrilett. Inte där att gå ner i vikt utan för att få i mig det jag behöver.
  3. Medlem sedan
    Jan 2008
    #2
    Att äta en stor lunch med massa kött är ju inte så viktigt...men man kan:
    - laga stora middagar då, så du kan få matlådor?
    - ha färdigbredda mackor i kylen för att bara kunna ta.
    - köpa lite halvfärdigt en liten period, typ en "korv" med ärtsoppa eller liknande.
    - koka färsk pasta (tar bara några minuter att koka). Smält ner creme bonjour couise, mums!

    Nutrilett är väl bättre än ingenting, men det _kan_ ju bli så att man bara tar det för att det är enkelt och sen räcker det inte riktigt till. Min BM sa att man ska äta ungefär som innan man födde (med mkt kolhydrater också) i början eftersom amning + resten av mammalivet tar så mycket energi. Det kan ju vara därför du mår illa också, att du får i dig för lite?
  4. 2
    Att äta en stor lunch med massa kött är ju inte så viktigt...men man kan:
    - laga stora middagar då, så du kan få matlådor?
    - ha färdigbredda mackor i kylen för att bara kunna ta.
    - köpa lite halvfärdigt en liten period, typ en "korv" med ärtsoppa eller liknande.
    - koka färsk pasta (tar bara några minuter att koka). Smält ner creme bonjour couise, mums!

    Nutrilett är väl bättre än ingenting, men det _kan_ ju bli så att man bara tar det för att det är enkelt och sen räcker det inte riktigt till. Min BM sa att man ska äta ungefär som innan man födde (med mkt kolhydrater också) i början eftersom amning + resten av mammalivet tar så mycket energi. Det kan ju vara därför du mår illa också, att du får i dig för lite?
  5. Medlem sedan
    Oct 2011
    #3
    Jag gjorde lunchlådor de sista veckorna innan förlossningen. Det var vääääldigt bra. (tips till er som går och väntar på era små ) När de tog slut så blev det mycket färsk pasta med pesto, ruccola, parmesanost och pinjenötter.
    Be mannen (eller om du gör det själv) göra stora middagar så det räcker till lunch dagen efter. Man är ju olika pigg olika tider på dagen. Någon gång på dagen när du är piggare så laga mat och sen får det värmas när du behöver äta?
    Sen blir det bättre. Om två månader (eller så) så har du kommit in i gängorna mer och då är det lättare att få tid till "normala" aktiviteter
    Måltidsersättning är så genomvidrigt så det hade inte jag klarat av
    Lycka till med liten!
  6. 3
    Jag gjorde lunchlådor de sista veckorna innan förlossningen. Det var vääääldigt bra. (tips till er som går och väntar på era små ) När de tog slut så blev det mycket färsk pasta med pesto, ruccola, parmesanost och pinjenötter.
    Be mannen (eller om du gör det själv) göra stora middagar så det räcker till lunch dagen efter. Man är ju olika pigg olika tider på dagen. Någon gång på dagen när du är piggare så laga mat och sen får det värmas när du behöver äta?
    Sen blir det bättre. Om två månader (eller så) så har du kommit in i gängorna mer och då är det lättare att få tid till "normala" aktiviteter
    Måltidsersättning är så genomvidrigt så det hade inte jag klarat av
    Lycka till med liten!
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar