hur berättar man att hon ska dö?
Allvarligt sjuka
  1. Anonym
    #1

    hur berättar man att hon ska dö?

    min dotter har haft leukemi väldigt länge nu till och från, cancern har kommit tillbaka värre och har spridit sig till olika delar av kroppen. vi fick för väldigt länge sen fick veta att hon inte kommer klara detta. hur berättar man för sitt 12-åriga barn att det inte kommer överleva? läkare och psykologer säger att det inte är nödvändigt att berätta och jag kan ju hålla med. men när frågorna kommer från barnet, "när ska vi åka hem", "när ska jag få träffa min hund", vad svarar man då? ska man vara ärlig och säga aldrig eller ska man låtsas som inget? läkarna har sagt att hon kommer kunna leva ett tag till, men kommer inte kunna åka hem igen.Det jag känner i detta är att hon är ändå 12 år, och förstår faktiskt vad som händer och vet innebörden av död. har hon rätt att få veta eller är det bäst att inte berätta? vem ska berätta? jag fasar varje dag för att få frågan "kommer jag att överleva?" vad svarar man då? med hjälp av psykologer och familj är det kanske bättre om familjen berättar? bör man fråga henne hur hon vill ha det? vill hon komma hem och då inte få någon behandling men vara omringad av en miljö hon känner sig trygg i? ska man själv ta ett sådant beslut? jag och min man talar dagligen med psykologer och läkare men besluten är alltid upp till oss. det finns 1000 frågor men inga självklara svar. så berätta gärna vad ni tycker om saken och om egna erfarenheter. ALLT hjälper oss i denna situation! slutligen, hur ska man berätta för äldre och yngre syskon? de kommer ju ändå leva vidare och man måste väl förbereda de på vad som kommer hända, så att det inte kommer som en chock? psykologer säger att vi ska vänta med att tala om det för syskon, eftersom att det fortfarande är "gott" om tid.
  2. 1
    hur berättar man att hon ska dö? min dotter har haft leukemi väldigt länge nu till och från, cancern har kommit tillbaka värre och har spridit sig till olika delar av kroppen. vi fick för väldigt länge sen fick veta att hon inte kommer klara detta. hur berättar man för sitt 12-åriga barn att det inte kommer överleva? läkare och psykologer säger att det inte är nödvändigt att berätta och jag kan ju hålla med. men när frågorna kommer från barnet, "när ska vi åka hem", "när ska jag få träffa min hund", vad svarar man då? ska man vara ärlig och säga aldrig eller ska man låtsas som inget? läkarna har sagt att hon kommer kunna leva ett tag till, men kommer inte kunna åka hem igen.Det jag känner i detta är att hon är ändå 12 år, och förstår faktiskt vad som händer och vet innebörden av död. har hon rätt att få veta eller är det bäst att inte berätta? vem ska berätta? jag fasar varje dag för att få frågan "kommer jag att överleva?" vad svarar man då? med hjälp av psykologer och familj är det kanske bättre om familjen berättar? bör man fråga henne hur hon vill ha det? vill hon komma hem och då inte få någon behandling men vara omringad av en miljö hon känner sig trygg i? ska man själv ta ett sådant beslut? jag och min man talar dagligen med psykologer och läkare men besluten är alltid upp till oss. det finns 1000 frågor men inga självklara svar. så berätta gärna vad ni tycker om saken och om egna erfarenheter. ALLT hjälper oss i denna situation! slutligen, hur ska man berätta för äldre och yngre syskon? de kommer ju ändå leva vidare och man måste väl förbereda de på vad som kommer hända, så att det inte kommer som en chock? psykologer säger att vi ska vänta med att tala om det för syskon, eftersom att det fortfarande är "gott" om tid.
  3. Anonym
    #2
    Sånt beslut är alltid tungt och ta och jag kan ju tycka att man inte ska ta och berätta alltid...

    Ställer hon frågan rätt ut - ja - berätta - men samtidigt berätta att den tiden vi har kvar tillsammans ska vi göra den bästa av.

    Precis som du skriver, tösen är 12 år och hon känner säkert att något är på gång även om ni inte sagt något....

    Sen säger ju läkaren att det finns tid kvar. Varför förstöra den sista tiden med att komma med ett sånt negativt besked? Varför inte låta henne leva i nuet och njuta av livet?

    Ni har det tungt men jag tror på att låta tiden ha sin gång. Vet hon om att cancern har spridit sig så är hon inte dummare än att hon fattar vad det kan innebära. Vänta på hennes frågor och när de kommer då ska ni definitivt vara ärliga!!
  4. 2
    Sånt beslut är alltid tungt och ta och jag kan ju tycka att man inte ska ta och berätta alltid...

    Ställer hon frågan rätt ut - ja - berätta - men samtidigt berätta att den tiden vi har kvar tillsammans ska vi göra den bästa av.

    Precis som du skriver, tösen är 12 år och hon känner säkert att något är på gång även om ni inte sagt något....

    Sen säger ju läkaren att det finns tid kvar. Varför förstöra den sista tiden med att komma med ett sånt negativt besked? Varför inte låta henne leva i nuet och njuta av livet?

    Ni har det tungt men jag tror på att låta tiden ha sin gång. Vet hon om att cancern har spridit sig så är hon inte dummare än att hon fattar vad det kan innebära. Vänta på hennes frågor och när de kommer då ska ni definitivt vara ärliga!!
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar