umgänge
Vårdnad - gemensam/enskild
  1. ge mig styrka
    #1

    umgänge

    Barnens far vill inte träffa sin yngsta, stora barnen bor varannan vecka, yngsta sover kvar en kväll i veckan. Jag frågar om han vil ta yngsta varannan heg också, men det är bara nej.... Han menar att om han ska ta yngsta varannan helg så måste jag komma med ett motbud. <Typ att han får halva barnbidragen och slipper betala underhåll för yngsta. Jag är på väg med huvudet före rakt in i väggen....s å jag skulle behöva den hjälpen varannan vecka. Har även berättat detta för exet, nu senast svarade han bara att "jag vet, men det är så mycket med barnens halvbror och hans sambo jobbar ju denna helg så då kan han inte ta vår yngsta. (och äldsta är inte där heller han har fått åka med mormor och morfar på semester)

    Kan man gå till tingsrätten för att han ska ha umgänge varannan helg också. Till en början handlar det ju inte ens om hela helgen. Eller kan man ansöka om kontaktfamilj för yngsta för jag orkar inte med just nu Ska bli så skönt när semestern är slut och allt blir "som vanligt " igen...
  2. 1
    umgänge Barnens far vill inte träffa sin yngsta, stora barnen bor varannan vecka, yngsta sover kvar en kväll i veckan. Jag frågar om han vil ta yngsta varannan heg också, men det är bara nej.... Han menar att om han ska ta yngsta varannan helg så måste jag komma med ett motbud. <Typ att han får halva barnbidragen och slipper betala underhåll för yngsta. Jag är på väg med huvudet före rakt in i väggen....s å jag skulle behöva den hjälpen varannan vecka. Har även berättat detta för exet, nu senast svarade han bara att "jag vet, men det är så mycket med barnens halvbror och hans sambo jobbar ju denna helg så då kan han inte ta vår yngsta. (och äldsta är inte där heller han har fått åka med mormor och morfar på semester)

    Kan man gå till tingsrätten för att han ska ha umgänge varannan helg också. Till en början handlar det ju inte ens om hela helgen. Eller kan man ansöka om kontaktfamilj för yngsta för jag orkar inte med just nu Ska bli så skönt när semestern är slut och allt blir "som vanligt " igen...
  3. Medlem sedan
    May 2005
    #2
    Han har fler barn än han klarar av, men får han bara mer pengar så har han både intresse och ork alltså? Klart att du inte ska gå med på det.

    Nej, du kan inte tvinga honom att ta mer ansvar tyvärr. Tingsrätten kan inte döma någon till att ta mer hand om sitt barn, bara motsatsen. Du kan förstås ansöka om kontaktfamilj , men det brukar vara svårt att få och du kan själv försöka ta hjälp av ditt sociala nätverk.

    Förstår att din sits är jobbig. Det är väldigt kämpigt att vara ensamstående många gånger. Snart är det vardag igen och det låter som att det blir lättare för dig då. Håll ut!
  4. 2
    Han har fler barn än han klarar av, men får han bara mer pengar så har han både intresse och ork alltså? Klart att du inte ska gå med på det.

    Nej, du kan inte tvinga honom att ta mer ansvar tyvärr. Tingsrätten kan inte döma någon till att ta mer hand om sitt barn, bara motsatsen. Du kan förstås ansöka om kontaktfamilj , men det brukar vara svårt att få och du kan själv försöka ta hjälp av ditt sociala nätverk.

    Förstår att din sits är jobbig. Det är väldigt kämpigt att vara ensamstående många gånger. Snart är det vardag igen och det låter som att det blir lättare för dig då. Håll ut!
  5. Medlem sedan
    Mar 2010
    #3
    Nej tyvärr inte. Umgängesföräldrar har bara rättigheter inga skyldigheter. Kan du inte försöka köpa barnvakt på annat sätt? Är det riktigt allvarligt kanske du kan höra med din kommun efter en avlastningsfamilj. Jag vet också att i Stockholm så har Barnens ö som normalt ordnar sommarkollo även avlastningshelger året runt.
  6. 3
    Nej tyvärr inte. Umgängesföräldrar har bara rättigheter inga skyldigheter. Kan du inte försöka köpa barnvakt på annat sätt? Är det riktigt allvarligt kanske du kan höra med din kommun efter en avlastningsfamilj. Jag vet också att i Stockholm så har Barnens ö som normalt ordnar sommarkollo även avlastningshelger året runt.
  7. Medlem sedan
    May 2004
    #4
    Väljer han bort ett barn??? Hur litet är det barnet? Hur är han funtad?
  8. 4
    Väljer han bort ett barn??? Hur litet är det barnet? Hur är han funtad?
  9. Medlem sedan
    Jul 2002
    #5
    Jag skulle strunta i pappan och ansöka om kontaktfamilj.
  10. 5
    Jag skulle strunta i pappan och ansöka om kontaktfamilj.
  11. mamman30
    #6

    Funtad?

    Inte alls för fan.
  12. 6
    Funtad? Inte alls för fan.
  13. ge mig styrka
    #7
    Stort tack för era svar, det har varit en riktigt jobbig "semester", hade glömt bort att jag skrev detta, men det har varit lite mycket sista tiden. Men nu är i alla fall jobbet och vardagen här igen och jag mår så mycket bättre. Är så glad över att semestern är slut. jag kommer aldrig gå med på hans motbud, Men visst är det så att det blir fler barn än vad exet klarar av. Men har man skaffat fyra barn så måste man ju kunna ta hand om de också. Tycker jag. Yngsta är 2,5.
  14. 7
    Stort tack för era svar, det har varit en riktigt jobbig "semester", hade glömt bort att jag skrev detta, men det har varit lite mycket sista tiden. Men nu är i alla fall jobbet och vardagen här igen och jag mår så mycket bättre. Är så glad över att semestern är slut. jag kommer aldrig gå med på hans motbud, Men visst är det så att det blir fler barn än vad exet klarar av. Men har man skaffat fyra barn så måste man ju kunna ta hand om de också. Tycker jag. Yngsta är 2,5.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar