Bästa storlek på skola?
Skolbarn
  1. Medlem sedan
    Nov 2002
    #1

    Bästa storlek på skola?

    Kan en skola vara hur liten som helst? Om man struntar i ekonomiska och praktiska saker som lärartjänster, skolsköterska, lokaler osv, hur LITEN skola skulle då kännas OK?

    Och tvärsom, hur stor kan en skola vara utan att kännas för stor?

    Några viktiga parametrar?
  2. 1
    Bästa storlek på skola? Kan en skola vara hur liten som helst? Om man struntar i ekonomiska och praktiska saker som lärartjänster, skolsköterska, lokaler osv, hur LITEN skola skulle då kännas OK?

    Och tvärsom, hur stor kan en skola vara utan att kännas för stor?

    Några viktiga parametrar?
  3. Medlem sedan
    May 2008
    #2
    JAg skulle vilja att en skola skulle vara så pass stor att barnen har möjlgiheter att välja mellan olika slags personer att vara med. Det är väldigt begränsande med få barn i samma ålder om de inte är några man har gemensamt med. Jag kan föreställa mig att det betyder ungefär två paralleller? På motsvarande sätt skulle jag vilja att lärarna var en tillräckligt stor grupp för att kunna föra vettiga diskussioner om verksamheten.

    Jag har svårt att se att en skola är för stor per se, det beror mer på hur man orgniaserar den i mindre delar, olika stadier etc.
  4. 2
    JAg skulle vilja att en skola skulle vara så pass stor att barnen har möjlgiheter att välja mellan olika slags personer att vara med. Det är väldigt begränsande med få barn i samma ålder om de inte är några man har gemensamt med. Jag kan föreställa mig att det betyder ungefär två paralleller? På motsvarande sätt skulle jag vilja att lärarna var en tillräckligt stor grupp för att kunna föra vettiga diskussioner om verksamheten.

    Jag har svårt att se att en skola är för stor per se, det beror mer på hur man orgniaserar den i mindre delar, olika stadier etc.
  5. Medlem sedan
    Sep 2010
    #3

    Våra barn...

    går i en skola med ca 40 elever. Det betyder att de går i sammansatta klasser. Tycker att den storleken funkar väldigt bra. Barnen hitta kompisar, de leker över klassgränserna och med både killar och tjejer. Skulle elevantalet gå ner under ca 25 skulle jag bli tveksam. Då är de så få att man inte ens kan vara säker på att de är flera på samma årskurs. De är så få att det kan bli knepigt att hitta kompisar man passar med. Jag upplever att i barnens skola hittar de flesta vänner, någon enstaka kan ha svårare, men så är det väl i alla skolor oberoende av storlek.
  6. 3
    Våra barn... går i en skola med ca 40 elever. Det betyder att de går i sammansatta klasser. Tycker att den storleken funkar väldigt bra. Barnen hitta kompisar, de leker över klassgränserna och med både killar och tjejer. Skulle elevantalet gå ner under ca 25 skulle jag bli tveksam. Då är de så få att man inte ens kan vara säker på att de är flera på samma årskurs. De är så få att det kan bli knepigt att hitta kompisar man passar med. Jag upplever att i barnens skola hittar de flesta vänner, någon enstaka kan ha svårare, men så är det väl i alla skolor oberoende av storlek.
  7. Medlem sedan
    Sep 2010
    #4

    fortsättning

    Kan inte säga något om övre gränsen, men skulle inte vilja ha mina barn i en mycket större skola än de går i i dag. Då jag jämför med min egen skoltid och med bekantas barn i andra skolor så upplever jag att man har en trygghet och sammanhållning i mina barns skola som inte finns i de större skolor jag känner till.
  8. 4
    fortsättning Kan inte säga något om övre gränsen, men skulle inte vilja ha mina barn i en mycket större skola än de går i i dag. Då jag jämför med min egen skoltid och med bekantas barn i andra skolor så upplever jag att man har en trygghet och sammanhållning i mina barns skola som inte finns i de större skolor jag känner till.
  9. Anonym
    #5
    Vi valde bort en liten skola där de går i sammansatta klasser för den kändes för liten. Dottern går på en stor skola, men det är framför allt högstadiet som är stort medan lågstadiet är två-parallelligt. Två parallellklasser känns rätt bra tycker jag, men jag vet inte hur stor roll storleken egentligen spelar. De vi känner med barn på den lilla skolan säger att de är nöjda, och det är vi också. Hur barnen är tycker jag spelar roll, en del behöver ett mindre format medan vår dotter tror jag behöver en större skola där man kan leka med många olika. Vi bodde på ett mindre ställe innan och dottern var utfryst i vad alla sa var en 'liten och trygg' miljö. Men att vi är nöjda handlar förstås främst om att vi är nöjda med både klassen och lärarna som gör ett toppenjobb.
  10. 5
    Vi valde bort en liten skola där de går i sammansatta klasser för den kändes för liten. Dottern går på en stor skola, men det är framför allt högstadiet som är stort medan lågstadiet är två-parallelligt. Två parallellklasser känns rätt bra tycker jag, men jag vet inte hur stor roll storleken egentligen spelar. De vi känner med barn på den lilla skolan säger att de är nöjda, och det är vi också. Hur barnen är tycker jag spelar roll, en del behöver ett mindre format medan vår dotter tror jag behöver en större skola där man kan leka med många olika. Vi bodde på ett mindre ställe innan och dottern var utfryst i vad alla sa var en 'liten och trygg' miljö. Men att vi är nöjda handlar förstås främst om att vi är nöjda med både klassen och lärarna som gör ett toppenjobb.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar