Vilken bil?
Bilsnack
  1. Medlem sedan
    Oct 2012
    #1

    Vilken bil?

    Nu behöver jag hjälp här! I förra veckan skrotade vi vår Renault scenic som skulle kostat uppåt en tjugotusen att laga. Med tanke på att vi redan lagt ned dryga tjugo på tidigare reparationer, så kände vi inte att hade lust att lägga ett öre mer på denna bil. Nu behöver vi alltså en ny bil! Med tanke på att vi hade konstant krångel med scenicen under de fyra år hade den, så blir det definitivt ingen mer Renault.
    Det fanns ju dock en hel del som jag gillade med scenic, bla att man sitter lite högt, vilket jag som kortväxt gillar skarpt. Jag gillar att den är ganska liten och smidig utvändigt, (fickparkering på gata är det som gäller) men rymlig inuti. Jag skulle alltså vilja hitta en liknande modell i annat märke. Kan ni hjälpa mig?
    jag har tittat en del på mercedes mindre modeller, A och B klass.
    Även på VW Touran, även om den känns lite stor.
    Toyota corolla verso är en annan jag tittat lite på.
    Kan ni säga något om dessa bilar? Jag kan tänka mig att lägga max 100.000 på ny bil.
    Den enda bil man inte sitter högt i som jag kan tänka mig är Saab, kanske 9-3. Kanske är det bara en vanesak detta med att sitta högt? Scenicen är den första och enda bil jag ägt, de gånger jag kört vanlig bil har det känns som att sitta på golvet och köra.
  2. 1
    Vilken bil? Nu behöver jag hjälp här! I förra veckan skrotade vi vår Renault scenic som skulle kostat uppåt en tjugotusen att laga. Med tanke på att vi redan lagt ned dryga tjugo på tidigare reparationer, så kände vi inte att hade lust att lägga ett öre mer på denna bil. Nu behöver vi alltså en ny bil! Med tanke på att vi hade konstant krångel med scenicen under de fyra år hade den, så blir det definitivt ingen mer Renault.
    Det fanns ju dock en hel del som jag gillade med scenic, bla att man sitter lite högt, vilket jag som kortväxt gillar skarpt. Jag gillar att den är ganska liten och smidig utvändigt, (fickparkering på gata är det som gäller) men rymlig inuti. Jag skulle alltså vilja hitta en liknande modell i annat märke. Kan ni hjälpa mig?
    jag har tittat en del på mercedes mindre modeller, A och B klass.
    Även på VW Touran, även om den känns lite stor.
    Toyota corolla verso är en annan jag tittat lite på.
    Kan ni säga något om dessa bilar? Jag kan tänka mig att lägga max 100.000 på ny bil.
    Den enda bil man inte sitter högt i som jag kan tänka mig är Saab, kanske 9-3. Kanske är det bara en vanesak detta med att sitta högt? Scenicen är den första och enda bil jag ägt, de gånger jag kört vanlig bil har det känns som att sitta på golvet och köra.
  3. Medlem sedan
    Aug 2007
    #2
    Kan visst förstå att du gillar högre sittposition som dessutom ger ökad synbarhet i trafiken som man ofta ser över andra bilar i tex köer. Har själv en Alhambra som med har lite högre sittposition.
    Där dock denna som modell kanske är måttet större än du/ni tänkt er men är annars en mycket praktisk modell och faktiskt 5 cm kortare än Mondeo. Som är storleksmässigt med Touran som Avensis.

    Jo Renault överlag har ju fått en del kritik som knappast ungått någon med diverse elfel osv. En nyare uppdaterad Scènic kanske ändå kanske kan vara något om nu denna som modell annars är okey. Där denna från 2004 års modell är kraftigt förbättrad kvalitéts mässigt.

    Corolla Verso är med klart tänkbar som fått mycket positiv kritik i biltester, kanske lite övervärderad. Rostskyddet har dock fått mycket kritik som är uruselt som nybil om detta inte sedan är åtgärdat.

    Mercedes lirar i lite av en egen division som alltid vairt lite bättre i det mesta som det med tas lite extra för. Men slutändan är det ju den bil man känner mest för och där är det bästa att provköra lite olika bilar så finner man säkert den modell man även trivs med...
  4. 2
    Kan visst förstå att du gillar högre sittposition som dessutom ger ökad synbarhet i trafiken som man ofta ser över andra bilar i tex köer. Har själv en Alhambra som med har lite högre sittposition.
    Där dock denna som modell kanske är måttet större än du/ni tänkt er men är annars en mycket praktisk modell och faktiskt 5 cm kortare än Mondeo. Som är storleksmässigt med Touran som Avensis.

    Jo Renault överlag har ju fått en del kritik som knappast ungått någon med diverse elfel osv. En nyare uppdaterad Scènic kanske ändå kanske kan vara något om nu denna som modell annars är okey. Där denna från 2004 års modell är kraftigt förbättrad kvalitéts mässigt.

    Corolla Verso är med klart tänkbar som fått mycket positiv kritik i biltester, kanske lite övervärderad. Rostskyddet har dock fått mycket kritik som är uruselt som nybil om detta inte sedan är åtgärdat.

    Mercedes lirar i lite av en egen division som alltid vairt lite bättre i det mesta som det med tas lite extra för. Men slutändan är det ju den bil man känner mest för och där är det bästa att provköra lite olika bilar så finner man säkert den modell man även trivs med...
  5. Medlem sedan
    Oct 2012
    #3

    tack för svar!

    Jag känner nog mest för Mercedes, men sambon är mer inne på Touran. Han gillar de xtra sätena där bak. Men vi är trots allt bara två vuxna och ett barn, och även om vi förstås ibland har med andra i bilen så är det inte ofta. Vad tycker du om Kia Soul? Jag tycker den snygg, men har förstås aldrig suttit i en. Är lite fundersam om åkkomforten och ljudnivån.
  6. 3
    tack för svar! Jag känner nog mest för Mercedes, men sambon är mer inne på Touran. Han gillar de xtra sätena där bak. Men vi är trots allt bara två vuxna och ett barn, och även om vi förstås ibland har med andra i bilen så är det inte ofta. Vad tycker du om Kia Soul? Jag tycker den snygg, men har förstås aldrig suttit i en. Är lite fundersam om åkkomforten och ljudnivån.
  7. Medlem sedan
    Aug 2007
    #4
    Jo alla har vi olika smaker och det är väl tur det kanske,, sedan hur stor bil man nu väljer är ju med en smaksak. Själva med tre barn (5, 9 & 12år) och en hund vi tidigare hade var det väl trång med en normalstor kombi. Där platsade så nämda Alhambra med sitt breda utryme i mittenraden och ett gigantiskt bagageutrymme då man skippar dom två bakre stolarna.

    Ja det som finns att iaf läsa om kian är väl överlag positiv för denna "lådbil" http://www.vibilagare.se/alltom/Kia/Soul http://www.vibilagare.se/test/biltes...oul-2012-36661 höjdar

    Men provköra en sådan så brukar det visa sig om man gillar åkkomforten med,,,
    "13år och 30 000 etanolmil med konverterade fordon"
  8. 4
    Jo alla har vi olika smaker och det är väl tur det kanske,, sedan hur stor bil man nu väljer är ju med en smaksak. Själva med tre barn (5, 9 & 12år) och en hund vi tidigare hade var det väl trång med en normalstor kombi. Där platsade så nämda Alhambra med sitt breda utryme i mittenraden och ett gigantiskt bagageutrymme då man skippar dom två bakre stolarna.

    Ja det som finns att iaf läsa om kian är väl överlag positiv för denna "lådbil" http://www.vibilagare.se/alltom/Kia/Soul http://www.vibilagare.se/test/biltes...oul-2012-36661 höjdar

    Men provköra en sådan så brukar det visa sig om man gillar åkkomforten med,,,
  9. Anonym
    #5
    Köp en Skoda istället! Bra bilar som är säkra

    https://www.berners.se/bilar-skoda-begagnad
  10. 5
    Köp en Skoda istället! Bra bilar som är säkra

    https://www.berners.se/bilar-skoda-begagnad
  11. Medlem sedan
    Aug 2007
    #6
    Nu är denna tråd nästan 3 år gammal,,, men visst Skoda är med bra bilar.. Som så många andra med. ;-)
    "13år och 30 000 etanolmil med konverterade fordon"
  12. 6
    Nu är denna tråd nästan 3 år gammal,,, men visst Skoda är med bra bilar.. Som så många andra med. ;-)
  13. Anonym
    #7
    Nåväl Söker man i forumen så dyker det upp gamla trådar. Om dessa inte skall kommenteras i så föreslår jag att man börjar radera trådar som är äldre än ett år.
  14. 7
    Nåväl Söker man i forumen så dyker det upp gamla trådar. Om dessa inte skall kommenteras i så föreslår jag att man börjar radera trådar som är äldre än ett år.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar