Bil som vägrar starta efter "reparation"
Bilsnack
  1. Medlem sedan
    Apr 2003
    #1

    Bil som vägrar starta efter "reparation"

    Vi har en VW Polo -96 som började skorra från avgassystemet. Fick veta att det var en plåt under katalysatorn som hade släppt och det skulle inte vara några problem att fixa det snabbt. Skulle kosta ca 900 kr. Vi lämnade in bilen den 20/12 och skulle fått den dagen efter eller senast fredag den 22/12. Hörde inget ifrån verkstaden och ringde därför upp dem på fredagen och får då en kalldusch. Bilskrället går inte att starta! Där står vi fortfarande i dag. Snubben har haft ett antal folk där med olika datorer som har försökt lista ut vad som är fel. Tydligen går någon mobilizer (stavning?) in så fort man vrider om tändningen. Igår sa "mekarn" att han vill bogsera bilen till VW för en felsökning som då kommer att kosta oss från 2000 kr och uppåt. Alltså, vad tusan kan det vara för fel? Verkstaden säger att detta kunde minsann ha hänt när som helst och att det inte är deras fel. Men vi har aldrig haft några startproblem med den bilen trots 15 grader minus eller så. Nu kör min man med "min" bil och då är jag ju utan Vad tycker ni? Är det rimligt att vi ska stå för kostnaden av felsökning eller ska verkstaden göra det? Trots allt lämnade vi ju in en bil som startade utan problem och medan han mekade med den så vägrar den starta... Han tycker också att vi kan försöka hitta någon som kan bilelektronik. Kollade med en igår och han är villig att åka dit och kolla på bilen men då får ju vi betala. Känns ju lagom kul detta
  2. 1
    Bil som vägrar starta efter "reparation" Vi har en VW Polo -96 som började skorra från avgassystemet. Fick veta att det var en plåt under katalysatorn som hade släppt och det skulle inte vara några problem att fixa det snabbt. Skulle kosta ca 900 kr. Vi lämnade in bilen den 20/12 och skulle fått den dagen efter eller senast fredag den 22/12. Hörde inget ifrån verkstaden och ringde därför upp dem på fredagen och får då en kalldusch. Bilskrället går inte att starta! Där står vi fortfarande i dag. Snubben har haft ett antal folk där med olika datorer som har försökt lista ut vad som är fel. Tydligen går någon mobilizer (stavning?) in så fort man vrider om tändningen. Igår sa "mekarn" att han vill bogsera bilen till VW för en felsökning som då kommer att kosta oss från 2000 kr och uppåt. Alltså, vad tusan kan det vara för fel? Verkstaden säger att detta kunde minsann ha hänt när som helst och att det inte är deras fel. Men vi har aldrig haft några startproblem med den bilen trots 15 grader minus eller så. Nu kör min man med "min" bil och då är jag ju utan Vad tycker ni? Är det rimligt att vi ska stå för kostnaden av felsökning eller ska verkstaden göra det? Trots allt lämnade vi ju in en bil som startade utan problem och medan han mekade med den så vägrar den starta... Han tycker också att vi kan försöka hitta någon som kan bilelektronik. Kollade med en igår och han är villig att åka dit och kolla på bilen men då får ju vi betala. Känns ju lagom kul detta
  3. Medlem sedan
    Jun 1999
    #2
    Kan det vara stöldskyddet som går in? På min Saab 9000 går det in om man inte avaktiverat det med knappen på startnyckeln. Är batteriet på startnyckeln slut?
  4. 2
    Kan det vara stöldskyddet som går in? På min Saab 9000 går det in om man inte avaktiverat det med knappen på startnyckeln. Är batteriet på startnyckeln slut?
  5. Medlem sedan
    Aug 2007
    #3
    Jo det är alltid svårt då man som bilägare hamnat i kläm och är själv som mångår erfaren bil mekaniker hur denna verkstad kunnat få till detta fenomen.

    Även om det visst kan vara ödet och lät bara det i klar överkant med det priset bara för att åtgärda en sådan skyddsplåt.
    Är med lite väl gammal bil för att det ska ställa till det om nu den verkstaden kopplat ifrån batteriet, pga eventuellt svetsarbeten.

    Men som sagt kan det vara startspärrsystemet som är aktiverat och brukar då indikera till blinkande varningslampa för detta. Där kan man med pröva en annan startnyckel om sådan finns.
    Vidare finns det sällan nyckelbatterier till dessa system utan det drivs av bilens ström matning.

    Kan så vara svårt att få rätt som bilägare i fråga om vems ansvar det är, men har det ännu inte rätt upp sig så kontakta annars konsumentrådgivningen i din kommun. Som kan ge mer råd i fallet.
    "13år och 30 000 etanolmil med konverterade fordon"
  6. 3
    Jo det är alltid svårt då man som bilägare hamnat i kläm och är själv som mångår erfaren bil mekaniker hur denna verkstad kunnat få till detta fenomen.

    Även om det visst kan vara ödet och lät bara det i klar överkant med det priset bara för att åtgärda en sådan skyddsplåt.
    Är med lite väl gammal bil för att det ska ställa till det om nu den verkstaden kopplat ifrån batteriet, pga eventuellt svetsarbeten.

    Men som sagt kan det vara startspärrsystemet som är aktiverat och brukar då indikera till blinkande varningslampa för detta. Där kan man med pröva en annan startnyckel om sådan finns.
    Vidare finns det sällan nyckelbatterier till dessa system utan det drivs av bilens ström matning.

    Kan så vara svårt att få rätt som bilägare i fråga om vems ansvar det är, men har det ännu inte rätt upp sig så kontakta annars konsumentrådgivningen i din kommun. Som kan ge mer råd i fallet.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar