resor
Vårdnad - gemensam/enskild
  1. Anonym
    #1

    resor

    Jag och dotterns mor har gemensam vårdnad. Modern är boendeförälder och jag har umgänge varannan veckoslut. Hittills har det varit så att det var jag som hämtat och lämnat dottern hos modern eller på dagis då modern inte har någon bil. Nu har modern träffat en kille.
    Har jag rätt att kräva att den förälder som dottern ska till ska hämta henne? Alternativ att jag och modern delar på resekostnader? Jag reser ca 1 mil.
  2. 1
    resor Jag och dotterns mor har gemensam vårdnad. Modern är boendeförälder och jag har umgänge varannan veckoslut. Hittills har det varit så att det var jag som hämtat och lämnat dottern hos modern eller på dagis då modern inte har någon bil. Nu har modern träffat en kille.
    Har jag rätt att kräva att den förälder som dottern ska till ska hämta henne? Alternativ att jag och modern delar på resekostnader? Jag reser ca 1 mil.
  3. Singelmorsan
    #2
    Vad har hennes nya förhållande med saken att göra? Nå, svaret är att du som umgängesförälder ansvarar för att både hämta och lämna barnet. Även kostnaden faller på dig då det är så pass nära.
  4. 2
    Vad har hennes nya förhållande med saken att göra? Nå, svaret är att du som umgängesförälder ansvarar för att både hämta och lämna barnet. Även kostnaden faller på dig då det är så pass nära.
  5. Medlem sedan
    Jan 2000
    #3
    Precis som förre skribenten skriver så ska du stå för kostnaden själv. Det är nämligen umgängesföärldern som får göra det så länge resan understiger 10 mil.

    Sen är det inte en ny partner som ska ställa upp/hjälpa till eller stå för kostnaden vid resor utan det är vårdnadshavarna, dvs DU och ditt EX.

    Så svaret på din fråga "har jag rätt att kräva att den förälder som dottern ska till ska hämta henne?" så är svaret nej, du har ingen rätt.
  6. 3
    Precis som förre skribenten skriver så ska du stå för kostnaden själv. Det är nämligen umgängesföärldern som får göra det så länge resan understiger 10 mil.

    Sen är det inte en ny partner som ska ställa upp/hjälpa till eller stå för kostnaden vid resor utan det är vårdnadshavarna, dvs DU och ditt EX.

    Så svaret på din fråga "har jag rätt att kräva att den förälder som dottern ska till ska hämta henne?" så är svaret nej, du har ingen rätt.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar