Dagis: kvalsterallergi/ förkylningsastma
Astma & allergi - barn
  1. Medlem sedan
    Sep 2001
    #1

    Dagis: kvalsterallergi/ förkylningsastma

    Jag behöver råd! Min dotter har kvalsterallergi och förkylningastma. Läkaren har nu sagt att hennes medicinering är riktigt inställd, men att hon ännu inte mår så bra som hon borde (andas tungt på natten etc.). Hemma har vi kvalsterskydd, inga mattor och prövar att städa ofta. Men på dagis är hon ofta i ett mindre rum med madrasser på golvet, många kuddar och mysdjur. Vad gör era dagis för att underlätta det för barnen med allergi? Vad kan "krävas" av dagis?
  2. 1
    Dagis: kvalsterallergi/ förkylningsastma Jag behöver råd! Min dotter har kvalsterallergi och förkylningastma. Läkaren har nu sagt att hennes medicinering är riktigt inställd, men att hon ännu inte mår så bra som hon borde (andas tungt på natten etc.). Hemma har vi kvalsterskydd, inga mattor och prövar att städa ofta. Men på dagis är hon ofta i ett mindre rum med madrasser på golvet, många kuddar och mysdjur. Vad gör era dagis för att underlätta det för barnen med allergi? Vad kan "krävas" av dagis?
  3. Medlem sedan
    Oct 2002
    #2
    På vår förskola har de gjort mycket för att underlätta för sonen. Han har födoämnesallergi och de har t.ex. flyttat all mathantering till ett rum utanför själva avdelningen så att det aldrig är mat inne på avdelningen. Han har egen reflexväst så han inte får på sig någon matsmula från annat barn. De medicinerar honom vid behov. De anpassar t.ex. lekmaterial efter hans allergier osv. Det har skett i samråd med barnmottagningens allergisjuksköterska/allergikonsulent. Har du tillgång till en sådan kan man ju kanske få till ett möte med förskolan och allergikonsulenten?
  4. 2
    På vår förskola har de gjort mycket för att underlätta för sonen. Han har födoämnesallergi och de har t.ex. flyttat all mathantering till ett rum utanför själva avdelningen så att det aldrig är mat inne på avdelningen. Han har egen reflexväst så han inte får på sig någon matsmula från annat barn. De medicinerar honom vid behov. De anpassar t.ex. lekmaterial efter hans allergier osv. Det har skett i samråd med barnmottagningens allergisjuksköterska/allergikonsulent. Har du tillgång till en sådan kan man ju kanske få till ett möte med förskolan och allergikonsulenten?
  5. Medlem sedan
    Oct 2002
    #3
    Oj! Såg nu att mitt svar kom typ fem månader för sent. Sorry...
  6. 3
    Oj! Såg nu att mitt svar kom typ fem månader för sent. Sorry...
  7. Medlem sedan
    Sep 2001
    #4
    Tack för svar! Det är interesserat för mig att se hur det har varit för andra och det ger mer mig argument när jag prövar att få det så bra som möjligt för mitt barn.
  8. 4
    Tack för svar! Det är interesserat för mig att se hur det har varit för andra och det ger mer mig argument när jag prövar att få det så bra som möjligt för mitt barn.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar