Skall jag försöka väcka henne?
Epilepsi
  1. Medlem sedan
    Jan 2013
    #1

    Skall jag försöka väcka henne?

    Har en dotter på 10 år. För ca 1 år sedan fick hon sitt första anfall och det var verkligen en mardröms upplevelse för oss som föräldrar. Jag visste inte vad det var så då blev det ett samtal till 112. Min dotter har gjort sömn-EEG och någon form av röntgen av hjärnan, kommer just nu inte ihåg vad det hette. on har det ganska glest med sina anfall och därför har vi avböjt medicinering. Men nu till min fråga,skall jag väcka henne när hon får sitt anfall? Hon har en kraftig salivutsöndring när anfallen sker. Anfallen varar ca 5-7 min. Anledningen till att vi har försökt "väcka" henne är han man vill få henne tillbaka till "verkligheten".
  2. 1
    Skall jag försöka väcka henne? Har en dotter på 10 år. För ca 1 år sedan fick hon sitt första anfall och det var verkligen en mardröms upplevelse för oss som föräldrar. Jag visste inte vad det var så då blev det ett samtal till 112. Min dotter har gjort sömn-EEG och någon form av röntgen av hjärnan, kommer just nu inte ihåg vad det hette. on har det ganska glest med sina anfall och därför har vi avböjt medicinering. Men nu till min fråga,skall jag väcka henne när hon får sitt anfall? Hon har en kraftig salivutsöndring när anfallen sker. Anfallen varar ca 5-7 min. Anledningen till att vi har försökt "väcka" henne är han man vill få henne tillbaka till "verkligheten".
  3. Liz*
    #2
    Du kan inte "väcka" henne i ett anfall, du behöver vänta tills anfallet slutar, det brukar ta några få minuter. Om ett till anfall kommer efter det första eller anfallet är långt behöver ni åka till sjukhus.
    Under själva anfallet är medvetandet inte i funktion, personen som haft anfall brukar inte veta om att den haft ett anfall.
  4. 2
    Du kan inte "väcka" henne i ett anfall, du behöver vänta tills anfallet slutar, det brukar ta några få minuter. Om ett till anfall kommer efter det första eller anfallet är långt behöver ni åka till sjukhus.
    Under själva anfallet är medvetandet inte i funktion, personen som haft anfall brukar inte veta om att den haft ett anfall.
  5. Medlem sedan
    Sep 2011
    #3
    Jag har ep jag med. Ett tipps är att börja medicinera henne innan hon får sin mens och kommer in i den värsta växa perioden. Är mycket vanligt att anfallen ökar under menstruationen och under tonåren.

    Sen som föra personen skrev så går det inte att vecka någon från ett anfall om det pågår.
    Det ända ni ska göra är att städa runt henne så där inte är något hon kan skada sig på.

    Och tänk på att hon inte sitter förmycket vid dator oc tv spel. För det kan framkalla anfall.
    Sen ska man undvika blinkande ljus som också kan framkalla anfall.

    Gå in och läs på epilepsi.se
  6. 3
    Jag har ep jag med. Ett tipps är att börja medicinera henne innan hon får sin mens och kommer in i den värsta växa perioden. Är mycket vanligt att anfallen ökar under menstruationen och under tonåren.

    Sen som föra personen skrev så går det inte att vecka någon från ett anfall om det pågår.
    Det ända ni ska göra är att städa runt henne så där inte är något hon kan skada sig på.

    Och tänk på att hon inte sitter förmycket vid dator oc tv spel. För det kan framkalla anfall.
    Sen ska man undvika blinkande ljus som också kan framkalla anfall.

    Gå in och läs på epilepsi.se
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar