Tips på vattengympa övningar för gravid
Fråga Lofsan om träning
  1. Medlem sedan
    Oct 2012
    #1

    Tips på vattengympa övningar för gravid

    Ja som rubriken lyder? Jag tänkte börja på¨vattengympa men på min ort finns det ingen anpassad för gravida så jag behöver ett litet eget program med övningar att göra då de som är kanske inte passar in. Hår du några råd?
  2. 1
    Tips på vattengympa övningar för gravid Ja som rubriken lyder? Jag tänkte börja på¨vattengympa men på min ort finns det ingen anpassad för gravida så jag behöver ett litet eget program med övningar att göra då de som är kanske inte passar in. Hår du några råd?
  3. Medlem sedan
    Apr 2011
    Expert
    #2
    Vattenträning är jättebra träning under graviditet, bra beslut! Du behöver inte vara orolig för stötar mot bäckenbotten eller att du ska göra fel, det viktigaste är att träningen känns bra. Om du har en klocka på väggen i närheten eller kör med klocka på handen så kan du köra 3 varv med 6-8 övningar. Första varvet kör du 60 sekunder arbete och 15 sekunder vila, andra varvet 45 sekunder arbete och 15 sekunder vila och tredje varvet 30 sekunder arbete och 10 sekunder vila. Vila 2.3 minuter mellan varje varv. Lämpliga övningar du kan köra är till exempel:

    Skidåkaren (diagonala armar och ben fast du står kvar på samma ställe)
    Knäindrag upp mot överkroppen
    Pressa handflatorna mot varandra, från rakt ut åt sidan och mot varandra framför kroppen, strax under vattenytan
    Pressa ner handflatorna med raka armar från vattenytan och ner mot höften
    Ligg på rygg med armarna som stöd mot kanten och kör bensparkar
    Kör chins där du häver dig upp mot kanten med hjälp av ryggmusklerna
    Ligg på mage med armarna framför dig och håll i räcket, kör bencirklar

    Kom ihåg att dricka ordentligt med vatten under och efter passet!
  4. 2
    Vattenträning är jättebra träning under graviditet, bra beslut! Du behöver inte vara orolig för stötar mot bäckenbotten eller att du ska göra fel, det viktigaste är att träningen känns bra. Om du har en klocka på väggen i närheten eller kör med klocka på handen så kan du köra 3 varv med 6-8 övningar. Första varvet kör du 60 sekunder arbete och 15 sekunder vila, andra varvet 45 sekunder arbete och 15 sekunder vila och tredje varvet 30 sekunder arbete och 10 sekunder vila. Vila 2.3 minuter mellan varje varv. Lämpliga övningar du kan köra är till exempel:

    Skidåkaren (diagonala armar och ben fast du står kvar på samma ställe)
    Knäindrag upp mot överkroppen
    Pressa handflatorna mot varandra, från rakt ut åt sidan och mot varandra framför kroppen, strax under vattenytan
    Pressa ner handflatorna med raka armar från vattenytan och ner mot höften
    Ligg på rygg med armarna som stöd mot kanten och kör bensparkar
    Kör chins där du häver dig upp mot kanten med hjälp av ryggmusklerna
    Ligg på mage med armarna framför dig och håll i räcket, kör bencirklar

    Kom ihåg att dricka ordentligt med vatten under och efter passet!
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar