Reggio Emilia
Barn som yrke
  1. Anonym just nu
    #1

    Reggio Emilia

    Jag är en "gammal" förskollärare som precis blivit anställd på en nyöppnad Reggio Emilia-inspirerad förskola. Jag blev anställd innan huset var färdigbyggt och intervjun gick väldigt snabbt. När jag hade börjat fick jag se förskolan och fick också veta att det var byggt så att det skulle vara så avdelningslöst som möjligt, med ett stort öppet torg och två små rum. Vi ska arbeta i tre block med 30 barn och sex pedagoger i varje. Säkert jättebra, problemet är att nästan alla barn som börjar är 1-2 år. Jag känner att detta hade jag velat veta innan jag sökte. Dom sa ingenting på intervjun heller, dom ville mest veta vem jag var.
    Ni som är erfarna på Reggio Emilia, är detta normalt? För så här små barn, menar jag.
  2. 1
    Reggio Emilia Jag är en "gammal" förskollärare som precis blivit anställd på en nyöppnad Reggio Emilia-inspirerad förskola. Jag blev anställd innan huset var färdigbyggt och intervjun gick väldigt snabbt. När jag hade börjat fick jag se förskolan och fick också veta att det var byggt så att det skulle vara så avdelningslöst som möjligt, med ett stort öppet torg och två små rum. Vi ska arbeta i tre block med 30 barn och sex pedagoger i varje. Säkert jättebra, problemet är att nästan alla barn som börjar är 1-2 år. Jag känner att detta hade jag velat veta innan jag sökte. Dom sa ingenting på intervjun heller, dom ville mest veta vem jag var.
    Ni som är erfarna på Reggio Emilia, är detta normalt? För så här små barn, menar jag.
  3. Anonym
    #2
    Jag har inte jobbat på Reggio Emilia, men har varit på studiebesök och där var det så. Två småbarn o två syskonavdelningar. Med ett stort torg i mitten, där det fanns många olika aktiviteter och möjligheter för aktiviteter. Barnen fick gå fritt mellan avdelningarna i stort sett, men det fanns riktiga avdelningar något mindre än en "vanlig" förskola, men marginellt. De små barnen använde upp and go blöjor och bytte själva, var det avföring i blöjan fick de hämta en ny blöja men sen hjälp med att byta. Allt var på barnens nivå. Inga höga hyllor eller bord o stolar. Det kom ut en pedagogissa som hjälpte personalen med pedagogiska frågor och planering o så. Mitt tips är att du åker på studiebesök till en annan Reggio Emilia förskola och får se hur det är. Det är säkert olika på olika förskolor, men du får kanske en större inblick. Sen kan du ju läsa mer information om Reggio Emilia också. Men grunden är att barnet kan allt, det har hundra språk och vi tar bort 99 av dem.
  4. 2
    Jag har inte jobbat på Reggio Emilia, men har varit på studiebesök och där var det så. Två småbarn o två syskonavdelningar. Med ett stort torg i mitten, där det fanns många olika aktiviteter och möjligheter för aktiviteter. Barnen fick gå fritt mellan avdelningarna i stort sett, men det fanns riktiga avdelningar något mindre än en "vanlig" förskola, men marginellt. De små barnen använde upp and go blöjor och bytte själva, var det avföring i blöjan fick de hämta en ny blöja men sen hjälp med att byta. Allt var på barnens nivå. Inga höga hyllor eller bord o stolar. Det kom ut en pedagogissa som hjälpte personalen med pedagogiska frågor och planering o så. Mitt tips är att du åker på studiebesök till en annan Reggio Emilia förskola och får se hur det är. Det är säkert olika på olika förskolor, men du får kanske en större inblick. Sen kan du ju läsa mer information om Reggio Emilia också. Men grunden är att barnet kan allt, det har hundra språk och vi tar bort 99 av dem.
  5. Anonym just nu
    #3
    Det låter som en jättebra förskola. Vi får skapa stationer för aktiviteter på torgen, nu är det ödsligt.Jag ska gå på studiebesök snart.
  6. 3
    Det låter som en jättebra förskola. Vi får skapa stationer för aktiviteter på torgen, nu är det ödsligt.Jag ska gå på studiebesök snart.
  7. Anonym just nu
    #4
    Jag tycker det känns konstigt att skola in 30 st. 1- 2 åringar. Med tanke på anknytning och så.
  8. 4
    Jag tycker det känns konstigt att skola in 30 st. 1- 2 åringar. Med tanke på anknytning och så.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar