Förskola för syskonet efter förlossning
_1306 Junibarn
  1. Medlem sedan
    Jun 2009
    #1

    Förskola för syskonet efter förlossning

    Pratade med en vän idag och hon berättade att man ( i hennes kommun) har rätt att ha det äldre syskonet heltid på förskolan två månader efter förlossningsdatum.

    Ex: syskon föds 1 juni = storasyskon får vara kvar på förskolan HELTID under hela juni och hela juli.
    ex: syskon föds 29 juni = storasyskon får vara kvar på förskolan HELTID under resterande dagar i juni samt hela juli.

    Känner ni igen detta? Hon trodde att återigen är det beroende på vilken kommun man tillhör.

    Nu lär man ju inte ha det i alla fall pga semestertider etc men man vill ju veta ändå vad man har rätt till.
  2. 1
    Förskola för syskonet efter förlossning Pratade med en vän idag och hon berättade att man ( i hennes kommun) har rätt att ha det äldre syskonet heltid på förskolan två månader efter förlossningsdatum.

    Ex: syskon föds 1 juni = storasyskon får vara kvar på förskolan HELTID under hela juni och hela juli.
    ex: syskon föds 29 juni = storasyskon får vara kvar på förskolan HELTID under resterande dagar i juni samt hela juli.

    Känner ni igen detta? Hon trodde att återigen är det beroende på vilken kommun man tillhör.

    Nu lär man ju inte ha det i alla fall pga semestertider etc men man vill ju veta ändå vad man har rätt till.
  3. Medlem sedan
    Jun 2012
    #2
    Detta gäller i min kommun:
    Barn i förskolan och den pedagogiska omsorgen har rätt att behålla samma vistelsetid som före vårdnadshavarens föräldraledighet i två månader efter det nya syskonets födelse, vid tvillingfödsel gäller fem månader. Därefter har barn i åldern 1-5 år rätt till barnomsorg 15 timmar per vecka. Verksamheten där barnet är placerat avgör när placeringstiden ska förläggas. I möjligaste mån ska hänsyn tas till vårdnadshavarens önskemål.
  4. 2
    Detta gäller i min kommun:
    Barn i förskolan och den pedagogiska omsorgen har rätt att behålla samma vistelsetid som före vårdnadshavarens föräldraledighet i två månader efter det nya syskonets födelse, vid tvillingfödsel gäller fem månader. Därefter har barn i åldern 1-5 år rätt till barnomsorg 15 timmar per vecka. Verksamheten där barnet är placerat avgör när placeringstiden ska förläggas. I möjligaste mån ska hänsyn tas till vårdnadshavarens önskemål.
  5. Medlem sedan
    Feb 2000
    #3

    ja...

    Det är beroende på vilken kommun man bor i. Här är det två veckor med ordinarie tider som gäller. Varför man nu i hela friden skulle lämna ett litet barn på förskolan på heltid när man är hemma resten av familjen med nya bebisen?! Ser verkligen ingen som helst poäng med det, plus att man får massa tider att passa och dagissmittor hemdragna...
    Var dig själv, det finns redan så många andra!

  6. 3
    ja... Det är beroende på vilken kommun man bor i. Här är det två veckor med ordinarie tider som gäller. Varför man nu i hela friden skulle lämna ett litet barn på förskolan på heltid när man är hemma resten av familjen med nya bebisen?! Ser verkligen ingen som helst poäng med det, plus att man får massa tider att passa och dagissmittor hemdragna...
  7. Medlem sedan
    Mar 2002
    #4
    Det håller jag med om. Jag vet inte ens vad det är för regler i vår kommun, för när våra fått syskon har vi hållt dom hemma på heltid ett par veckor innan de återgått till förskolan igen.
  8. 4
    Det håller jag med om. Jag vet inte ens vad det är för regler i vår kommun, för när våra fått syskon har vi hållt dom hemma på heltid ett par veckor innan de återgått till förskolan igen.
  9. Medlem sedan
    Jun 2009
    #5
    Ni kan vara lugna... jag skall inte utnyttja detta. Men då det enligt vissa inte var tillåtet att ha semester inför en förlossning tyckte jag det här lät väldigt generöst åt andra hållet istället.
  10. 5
    Ni kan vara lugna... jag skall inte utnyttja detta. Men då det enligt vissa inte var tillåtet att ha semester inför en förlossning tyckte jag det här lät väldigt generöst åt andra hållet istället.
  11. Elyseen
    #6
    Har hört att det är två månader här med, varför man skulle vilja det är dock för mig en gåta
  12. 6
    Har hört att det är två månader här med, varför man skulle vilja det är dock för mig en gåta
  13. Medlem sedan
    Mar 2002
    #7
    Har t.o.m hört om folk som skrivit in sig på distansutbildningar (utan intentionen att plugga) enbart för att kunna ha syskonen på heltid på förskola när man är f-ledig.
    Hej känslan av att bli bortvald! :-/
  14. 7
    Har t.o.m hört om folk som skrivit in sig på distansutbildningar (utan intentionen att plugga) enbart för att kunna ha syskonen på heltid på förskola när man är f-ledig.
    Hej känslan av att bli bortvald! :-/
  15. Medlem sedan
    Jul 2010
    #8
    Har min dotter på privat fsk och där är det en vecka som gäller med heltid.
    Jag sa från början att vi inte kommer vilja utnyttja det, men samtidigt kan det vara skönt att ha möjligheten. Jag vet ju inte huruvida jag får stanna kvar på sjukhuset ett par dagar och då vet jag att maken hellre jobbar.. DÅ kan det vara skönt att dottern får vara på fsk!
    Men jag skull einte i hela min värld lämna bort henne heltid och sitta hemma med pappan och nya bebisen och ha det gott..
  16. 8
    Har min dotter på privat fsk och där är det en vecka som gäller med heltid.
    Jag sa från början att vi inte kommer vilja utnyttja det, men samtidigt kan det vara skönt att ha möjligheten. Jag vet ju inte huruvida jag får stanna kvar på sjukhuset ett par dagar och då vet jag att maken hellre jobbar.. DÅ kan det vara skönt att dottern får vara på fsk!
    Men jag skull einte i hela min värld lämna bort henne heltid och sitta hemma med pappan och nya bebisen och ha det gott..
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar