Tillsyn i fsk-klass
Barn som yrke
  1. Anonym
    #1

    Tillsyn i fsk-klass

    Hej, jag undrar om det är vanligt att det är så här när det är "fri lek" i förskoleklass eller fritids: barnen leker i tre rum, tre personal jobbar men alla de vuxna är i ett rum. Rummen ligger på rad och personalen är inte heller i det mellersta rummet utan i "ena änden" om ni förstår vad jag menar. När jag som praktikant går in i de andra rummen där barnen leker själva är det ofta fullt kaos, med hög ljudvolym och konflikter om vartannat, barn kastar saker, river kojor för varandra etc. Senast satt en liten pojke hopkrupen i ett hörn med händerna för öronen och var nästan okontaktbar. Snälla svara helt ärligt, är det normalt att lämna sexåringar ensamma en stund, en lång stund eller typ hela tiden tills någon kommer och hämtar "fröken"? Har ni i era varksamheter någon policy om att det ska vara en vuxen i varje rum? Jag är bara glad att jag inte har satt fler barn till världen när jag ser hur de har det, skulle aldrig i livet vilja sätta mina egna barn i en sån här miljö. Överreagerar jag?
  2. 1
    Tillsyn i fsk-klass Hej, jag undrar om det är vanligt att det är så här när det är "fri lek" i förskoleklass eller fritids: barnen leker i tre rum, tre personal jobbar men alla de vuxna är i ett rum. Rummen ligger på rad och personalen är inte heller i det mellersta rummet utan i "ena änden" om ni förstår vad jag menar. När jag som praktikant går in i de andra rummen där barnen leker själva är det ofta fullt kaos, med hög ljudvolym och konflikter om vartannat, barn kastar saker, river kojor för varandra etc. Senast satt en liten pojke hopkrupen i ett hörn med händerna för öronen och var nästan okontaktbar. Snälla svara helt ärligt, är det normalt att lämna sexåringar ensamma en stund, en lång stund eller typ hela tiden tills någon kommer och hämtar "fröken"? Har ni i era varksamheter någon policy om att det ska vara en vuxen i varje rum? Jag är bara glad att jag inte har satt fler barn till världen när jag ser hur de har det, skulle aldrig i livet vilja sätta mina egna barn i en sån här miljö. Överreagerar jag?
  3. Anonym
    #2
    Hej!

    Jag arbetar som fast vikarie i en vikariepool, därmed är jag runt på fruktansvärt många olika förskolor och jag vill påstå att det ser oerhört olika ut även inom samma förskola.

    Jag tycker du ska fråga din handledare hur de har tänkt kring det hela. Det är vanligt att barn leker själva i ett rum med vuxna i angränsande rum, även lite yngre barn.

    Bland de äldre barnen finns ibland pedagogiska baktankar bakom varför manhar det så. Barnen kanske leker väldigt fint utan personal i rummet, men leken avstannar när en pedagog är med i rummet.
    Barnen är precis lika stökiga när personalen är i rummet och söker aktivt konflikter, pojkar har ett visst behov av att rangordna sig för att kunna leka tillsammans. Då kan personalen ha diskuterat och kommit fram till att sluta tjata och ge barnen en chans att lösa konflikterna själva.

    Är det alltid såhär, eller ofta, eller ibland.
    Ibland är det så att en i personalgruppen har planering, men det finns inga utrymmen att vara i när man planerar, så man måste vara i samma lokal som barnen. Då är det inte alla pedagoger som är "tillgängliga" för att vara med barnen.

    När jag hör din beskrivning känner jag spontant att det är viktigt med samtal med pedagogerna, om de inte ser problematiken borde du verkligen ta upp det med förskolechefen.

    Jag skulle aldrig i mitt liv låta mina barn gå på en sådan förskola.
  4. 2
    Hej!

    Jag arbetar som fast vikarie i en vikariepool, därmed är jag runt på fruktansvärt många olika förskolor och jag vill påstå att det ser oerhört olika ut även inom samma förskola.

    Jag tycker du ska fråga din handledare hur de har tänkt kring det hela. Det är vanligt att barn leker själva i ett rum med vuxna i angränsande rum, även lite yngre barn.

    Bland de äldre barnen finns ibland pedagogiska baktankar bakom varför manhar det så. Barnen kanske leker väldigt fint utan personal i rummet, men leken avstannar när en pedagog är med i rummet.
    Barnen är precis lika stökiga när personalen är i rummet och söker aktivt konflikter, pojkar har ett visst behov av att rangordna sig för att kunna leka tillsammans. Då kan personalen ha diskuterat och kommit fram till att sluta tjata och ge barnen en chans att lösa konflikterna själva.

    Är det alltid såhär, eller ofta, eller ibland.
    Ibland är det så att en i personalgruppen har planering, men det finns inga utrymmen att vara i när man planerar, så man måste vara i samma lokal som barnen. Då är det inte alla pedagoger som är "tillgängliga" för att vara med barnen.

    När jag hör din beskrivning känner jag spontant att det är viktigt med samtal med pedagogerna, om de inte ser problematiken borde du verkligen ta upp det med förskolechefen.

    Jag skulle aldrig i mitt liv låta mina barn gå på en sådan förskola.
  5. Anonym
    #3
    Det är alltid så. Ska förtydliga att det är en förskoleklass och fritidsavdelning med 6-7 åringar, inte en förskola. Jag är mest med ettorna. Varje gång jag är i lokalerna med fsk-klass/fritids är det samma sak, oftast är till och med dörrarna stängda så personalen hör inte vad som händer i de andra rummen. Det är också så att barnen får leka ensamma ute under fritidstiden. Vilket jag tycker är helt oacceptabelt. I förra veckan bröt en pojke sin handled när han var ute utan vuxna. Gud vet vad de sa till föräldrarna. Jag försökte få byta praktikplats efter min förra period då jag inte har förtroende för min handledare när det ser ut så här. Men fick nej från universitetet. Jag vill ha min utbildning och sitter fast på samma praktikplats under ytterligare en termin och törs inte kritisera.
  6. 3
    Det är alltid så. Ska förtydliga att det är en förskoleklass och fritidsavdelning med 6-7 åringar, inte en förskola. Jag är mest med ettorna. Varje gång jag är i lokalerna med fsk-klass/fritids är det samma sak, oftast är till och med dörrarna stängda så personalen hör inte vad som händer i de andra rummen. Det är också så att barnen får leka ensamma ute under fritidstiden. Vilket jag tycker är helt oacceptabelt. I förra veckan bröt en pojke sin handled när han var ute utan vuxna. Gud vet vad de sa till föräldrarna. Jag försökte få byta praktikplats efter min förra period då jag inte har förtroende för min handledare när det ser ut så här. Men fick nej från universitetet. Jag vill ha min utbildning och sitter fast på samma praktikplats under ytterligare en termin och törs inte kritisera.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar