Torsdag den 21 februari gick vi och la oss precis som vanligt, hade som vanligt mina små och svaga förvärkar, inget utöver det "vanliga" för tillfället.
Klockan 9.50 den 22 skulle det komma en man för att mäta vår balkong då vi ska glasa in den. Så vi ställde klockan och somnade.

Klockan 9.34 vaknar jag med ett ryck av ett "klick" i kroppen och säger rakt ut - "Kan jag få en handduk? Jag tror mitt vatten just gick"
Sambon hoppar upp ur sängen och ger mig en handduk och jag drar mig upp till toaletten. Och där satt jag medan balkongsnubben gjorde sitt på balkongen..

Klockan 10 ringde jag till BB Stockholm och berättade att vattnet hade gått men att värkarbetet inte startat. Den ansvariga barnmorskan var upptagen just för tillfället men systern jag pratade med sa att jag förmodligen skulle få komma in på koll vid 12. Hon tog mitt telefonnummer och sa att barnmorskan skulle ringa upp mig när hon blev ledig.

Vi ringde till personen som skulle skjutsa in oss och förberedde att det var på gång. Ringde även min och sambons mor så dom var medvetna om att det var på gång också.


Klockan blev 11.30 och fortfarande inget samtal från barnmorskan.. har en känsla som lättast jämförs med en jobbig mensvärk..


12.-12.30 börjar värkarna tillta.
12.45 känner jag mig febrig med frossa och illamående, men har normal temp.
13.00 ligger jag i badrummet och kramar toalettstolen..
13.05 Ringer till BB och blir hänvisad till förlossningen och det var dags att åka in!
Klockade värkarna på vägen in och de varade i ca 45 sek med 2,30 mins mellanrum.


13.30 Blev vi inskrivna.
Mycket trevligt bemötande av personalen!


Klockan 14.15 undersöks jag. Livmoderhalsen är utplånad och jag är öppen 3 cm. Bebis hade hjärtljud på 130 och allt såg bra ut.


Klockan 15.40 tar jag en dusch för att illamåendet och smärtan ska lindras lite.


Spyr av smärtan när värkarna slår till.


16.00 får jag lustgas/syrgas 50/50.


17.40 Upplever värkarna som extremt jobbiga och lustgasen hjälper inte. Diskuterar EDA och bestämmer att ta detta.
Förberedelserna startar.
17.45 Dropp kopplas.


17.55 Skalp CTG-reg inledd.
Samtidigt får jag värkar och försöker förgäves bli av med smärtan med hjälp av lustgasen. Hyperventilerar i masken och känner hur hela kroppen domnar och hur jag ”flyter bort” och förlorar kontrollen. Smärtan är extrem och jag kan inte förstå att det är så svårt att förstå att jag behöver hjälp!
Sambons röst får mig att lugna mig, han säger åt mig på skarpen att sluta hyperventilera och andas normalt. Tack vare hans irriterade röst får jag kontrollen tillbaka och släpper lustgasen.
Äntligen börjar det klarna..!
18.05 Epedralblokad lägges
18.08 Läkaren läkaren sticker i ryggen och jag får ligga på rygg med benen och huvudet i högläge.
Efter bara 5 minuter känner jag hur EDA:n hjälper. Fantastiska känsla! Jag är tillbaka! Den fungerar fantastiskt bra och jag och sambon kan prata igen.


20.10 Påfyllning av EDA


20.19 Droppet avslutas


Skiftbyte sker 21.45 och mina värkar har blivit betydligt starkare.

21.50 Påfyllning av EDA


Jag får testa att sätta mig på pilatesbollen och sitter där en stund, börjar spy av smärtan och trycket neråt.


23.59 Krystvärkarna startar! Sitter på förlossningspallen och barnmorskan tar mina fötter och flyttar på dom, jag drar tillbaka dom och hon flyttar på dom igen och säger att ”Det är bättre om du har fötterna såhär, då slipper du kramp i vaderna” varpå jag snäser tillbaka att ”Jag tycker det är skönare att ha benen så, det är därför jag flyttar på dom!” Sen fick jag ha benen så.


En extrem värk kommer och jag är beredd på att krysta, och barnmorskan säger åt mig att inte göra de.. hyperventilerar och försöker slappna av, sambon säger återigen till mig att sluta hyperventilera, lyssnar och får kontroll med hjälp av hans stöd.


00.34 Sista krystvärken och en enorm lättnad och ett enormt lugn sprids i kroppen och jag kan andas ut ordentligt.

Det blev en flicka!


00.37 Får Oxytocin för att sluta blöda

01.10 Krystar ut moderkakan.
01.20 Inga bristningar! Jag har klarat mig helt och hållet!

Vår lilla Izabell
Vikt: 3620g
Längd: 49cm
Huvud: 33,5