Byta skolform
Skolbarn
  1. Anonym
    #1

    Byta skolform

    Jag har ett barn som idag går i fjärde klass. Hen har alltid haft det tufft i skolan och inte nått målen. Nu efter utredning etc har hen blivit inskriven i särskolan vilket innebär att hen idag går kvar i sin gamla klass men har andra mål. Vi funderar på att byta till en annan skola för vårt barn och sätta hen i en ren särskoleklass. Vi tror att det utvecklingsmässigt skulle kunna vara positivt på ett sätt för att hen får en undervisning på sin nivå i alla ämnen och också kan få en chans att vara bra istället för att alltid ligga sist MEN nackdelen är att hen kommer bort från sina kompisar (som hen hänger med i skolan men sällan på fritiden). Att hen skulle gå på sin skolas särskola ser vi inte som ett alternativ för det skulle nog få hen att kännas sig väldigt annorlunda. Och idag funkar det ganska bra för barnet i skolan men vi märker att kompisarna inte väljer barnet som kamrat i första taget och att barnet hela tiden halkar lite efter även i det sociala.

    Men hur gör man? Någon här som bytt skolform åt sitt barn?
  2. 1
    Byta skolform Jag har ett barn som idag går i fjärde klass. Hen har alltid haft det tufft i skolan och inte nått målen. Nu efter utredning etc har hen blivit inskriven i särskolan vilket innebär att hen idag går kvar i sin gamla klass men har andra mål. Vi funderar på att byta till en annan skola för vårt barn och sätta hen i en ren särskoleklass. Vi tror att det utvecklingsmässigt skulle kunna vara positivt på ett sätt för att hen får en undervisning på sin nivå i alla ämnen och också kan få en chans att vara bra istället för att alltid ligga sist MEN nackdelen är att hen kommer bort från sina kompisar (som hen hänger med i skolan men sällan på fritiden). Att hen skulle gå på sin skolas särskola ser vi inte som ett alternativ för det skulle nog få hen att kännas sig väldigt annorlunda. Och idag funkar det ganska bra för barnet i skolan men vi märker att kompisarna inte väljer barnet som kamrat i första taget och att barnet hela tiden halkar lite efter även i det sociala.

    Men hur gör man? Någon här som bytt skolform åt sitt barn?
  3. Anonym
    #2
    Ta reda på vad det finns för möjligheter till särskola i din kommun. Finns det fler än en? Ring runt till särskolorna och fråga om ni har möjlighet att besöka dem. När ni har hittat någon som känns rätt och som har möjlighet att ta emot ditt barn, så tror jag inte att det innebär någon svårighet att byta. Så länge skolan ligger i din kommun, man har ju rätt att välja skola idag. Prata också med personalen på den nuvarande skolan, de kanske har möjlighet att hjälpa till? Förklara hur du tänker och känner.

    Hur känner hen angående sina kompisar? Är det viktigt att få ha kvar sina nuvarande eller kan hen tänka sig att träffa nya? Hur känner barnet omkring eventuellt byte av skola?

    Jag har inte bytt skolform själv, men jag vet några som har funderingar på att byta. De har besökt några andra skolor i kommunen, som vi bor i och det har inte varit några svårigheter.

    Hoppas det löser sig.
  4. 2
    Ta reda på vad det finns för möjligheter till särskola i din kommun. Finns det fler än en? Ring runt till särskolorna och fråga om ni har möjlighet att besöka dem. När ni har hittat någon som känns rätt och som har möjlighet att ta emot ditt barn, så tror jag inte att det innebär någon svårighet att byta. Så länge skolan ligger i din kommun, man har ju rätt att välja skola idag. Prata också med personalen på den nuvarande skolan, de kanske har möjlighet att hjälpa till? Förklara hur du tänker och känner.

    Hur känner hen angående sina kompisar? Är det viktigt att få ha kvar sina nuvarande eller kan hen tänka sig att träffa nya? Hur känner barnet omkring eventuellt byte av skola?

    Jag har inte bytt skolform själv, men jag vet några som har funderingar på att byta. De har besökt några andra skolor i kommunen, som vi bor i och det har inte varit några svårigheter.

    Hoppas det löser sig.
  5. Anonym
    #3
    Tack för svar! Hen vill inte byta skola. Hen trivs med sina kompisar men jag märker att de liksom sakta drar sig undan vårt barn. Dessutom så vet jag efter att ha pratat med en kompis som jobbar med barn som vårt barn, från psykologen att det kommer att bli ett glapp när alla ramlar in i puberteten.

    Sen tror jag att vårt barn skulle få en bättre skolgång i särskolan än som individ integrerad om han går i rätt klass.

    Hen är annars social och anpassar sig ganska lätt men gillar inte tanken på förändring.
  6. 3
    Tack för svar! Hen vill inte byta skola. Hen trivs med sina kompisar men jag märker att de liksom sakta drar sig undan vårt barn. Dessutom så vet jag efter att ha pratat med en kompis som jobbar med barn som vårt barn, från psykologen att det kommer att bli ett glapp när alla ramlar in i puberteten.

    Sen tror jag att vårt barn skulle få en bättre skolgång i särskolan än som individ integrerad om han går i rätt klass.

    Hen är annars social och anpassar sig ganska lätt men gillar inte tanken på förändring.
  7. Anonym
    #4
    Hej!
    Jag har jobbat med barn med särskilda behov, både integrerade i vanlig klass och en elev som blivit inskriven i särskoleklass, gått terminen ut och därefter flyttat till ren särskoleklass. Min erfarenhet säger mig att barnen desto äldre de blir märker a att det är större o större skillnad mellan dem och sin klasskamrater när de går integrerade. I det fallet där eleven bytte till särskola har eleven haft kompisar hemma och varit med och lekt med kompisar på rasten, på lika villkor, vilket aldrig inträffade innan klassbytet.
    Jag förstår verkligen att tanken på att byta klass enbart känns främmande både för er och ert barn. Jag är därför övertygad om att det kan vara bäst att byta både skola och klass. Men frågan är när.

    Det är smart att göra vid stadiebyte, när alla klasskompisar byter i alla fall. Då är det ofta mer naturligt. Frågan är dock om ditt barn kommer halka efter mer eftersom hen inte får just undervisning på sin nivå och då är det kanske bättre med ett byte redan nu? Annars om det fungerar bra med klasskompisarna i skolan och bra med undervisningsbiten kan ni ju också avvakta tills ni har haft tid att hitta ett bra alternativ.

    Väldigt få barn gillar förändringar, detta är ett vuxenansvar och ett vuxenbeslut. Självklart ska ni lyssna på ert barn, men ansvaret och beslutsfattandet får ni inte lägg över på ert barn.

    Tror nog ni kommer fram till det rätta för ert barns bästa.
  8. 4
    Hej!
    Jag har jobbat med barn med särskilda behov, både integrerade i vanlig klass och en elev som blivit inskriven i särskoleklass, gått terminen ut och därefter flyttat till ren särskoleklass. Min erfarenhet säger mig att barnen desto äldre de blir märker a att det är större o större skillnad mellan dem och sin klasskamrater när de går integrerade. I det fallet där eleven bytte till särskola har eleven haft kompisar hemma och varit med och lekt med kompisar på rasten, på lika villkor, vilket aldrig inträffade innan klassbytet.
    Jag förstår verkligen att tanken på att byta klass enbart känns främmande både för er och ert barn. Jag är därför övertygad om att det kan vara bäst att byta både skola och klass. Men frågan är när.

    Det är smart att göra vid stadiebyte, när alla klasskompisar byter i alla fall. Då är det ofta mer naturligt. Frågan är dock om ditt barn kommer halka efter mer eftersom hen inte får just undervisning på sin nivå och då är det kanske bättre med ett byte redan nu? Annars om det fungerar bra med klasskompisarna i skolan och bra med undervisningsbiten kan ni ju också avvakta tills ni har haft tid att hitta ett bra alternativ.

    Väldigt få barn gillar förändringar, detta är ett vuxenansvar och ett vuxenbeslut. Självklart ska ni lyssna på ert barn, men ansvaret och beslutsfattandet får ni inte lägg över på ert barn.

    Tror nog ni kommer fram till det rätta för ert barns bästa.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar