Hej!

Jag är en tvåbarnsmamma som tycker om att springa. Mitt mål är att klara milen på 55min. För tillfället springer jag 3-4gånger per vecka, 5-8km/gång, och styrketränar lite blandat (mest armar och bål) ca 1 gång per vecka. Jag har svårt att öka på mängden träning, för jag blir så himla trött av de pass jag kör. Med två små barn, dålig sömn och jobb är jag dessutom alltid på gränsen till en förkylning. När jag försökt öka antalet träningstillfällen per vecka blir jag förkyld, och måste vila. När jag springer försöker jag köra intervaller eller distans, och variera detta så mycket som möjligt. Jag antar att jag också borde köra specifik benstyrka, för att bli en bättre löpare. Jag undrar alltså:
När är det bäst att köra benstyrka- samma dag som jag springer, dagen efter intervallpass, eller dagen efter ett lugnare pass?
Har du något tips på hur jag ska öka antalet träningstillfällen per vecka? När är det bäst att ha vilodag, efter intervallträning eller efter längre distans? Hur ofta är det lämpligt att köra lite lugnare- efter behag, varannan vecka eller en vecka i månaden?

Tack på förhand!