Värkarna började redan en vecka innan, vi trodde att det var dags och var fram och tillbaka flera gånger till förlossningen, vi ringde innan så klart men efter att ha fått ett antal undersökningar så hade det inte hänt något så var det bara att åka hem igen. BF var 14de mars 2013 och den 13de mars hade jag efter att ha varit in flera gånger bokat en tid för igångsättning den 13 mars kl 08.00, egentligen var tiden bokad redan den 11te mars men jag ville ge kroppen ett par dagar till för att komma igång. Dessutom fyllde min mor 60 år den 12te och jag ville absolut inte att lilltjejen skulle komma den dagen. Så vi firade hennes födelsedag hemma hos mina föräldrar och sen åkte vi hem, detta var den 12te mars på kvällen.

00.03 Efter tolvslaget på natten när vi kom hem sa jag till min man: att nu får hon komma :-), vi gick och la oss, knappt två timmar senare vaknade jag av en hemsk värk som gjorde riktigt ont och min man vaknade så jag tappade upp ett bad och tyckte att var skönt att lägga sig i badet. Det gjorde ingen skillnad dock på värkarna.
Min man fick klocka värkarna och se om de är regelbundna, vilket de var så vi ringde till förlossningen efter två timmar.
04:20 ringde vi till förlossningen och sa att vi har försökt allt med värmekudde, alvedon och varmt bad men att värkarna inte avtog, däremot låg jag ner när jag ringde och då skulle vi vänta lite tills det inte gick att ligga ner med värkarna. Så snart jag lade på, så kom en värk som gjorde att vi var nu övertygade att det var dags att åka in så jag ringde och sa att nu är vi på väg. Då blev det allvar och vi ett välkommen från barnmorskan i telefonen.

Vid 05:30 tiden
kom vi in till Danderyds sjukhus och jag hade värkar hela vägen till sjukhuset, det var bara att härda ut, väl framme gick jag på toa och jag började teckningsblöda, så CTG kopplades på, en undersökning gjordes, öppen 1 cm och bibehållen tapp 1 cm.. så det hade inte hänt något alls på min långa latensfas.

Vid lunchtiden hade inget hänt och värkarna fortsatte hela morgonen och jag låg och kramade min värmekudde som vi hade tagit med oss hemifrån. Min man fick se till att jag andades ordentligt under värkarna och att jag fick i mig vätska. Vi fick gå iväg till det varma badet och jag fick ett stort hörnbadkar att bada i, vilket var hur skönt som helst. Barnmorskan var där och höll mig sällskap när min man var ute och lade i parkeringspengar i automaten.

Värkarna tilltog och jag blev bara ledsen att inget hände.. så då fick jag gå upp ur badet och det ordinerades sovdos. Fick komma till en lugn avdelning där vi fick sova, och jag fick morfinspruta, sömntablett och alvedon och kördes upp i rullstol. Där försökte jag att slappna av men trots att jag blev väldigt lullig i knoppen som var inte värkarna med på noterna, de blev bara värre och värre och jag blödde mer och mer, vilket var tydligen väldigt normalt.

Vid femtiden på eftermiddagen blev jag kollad igen och det var fortfarande öppen 1 cm och tappen var nästan utplånad.
19:20 kvällen blev jag nerkörd i rullstol till förlossningen, sen minns jag inte så mycket eftersom allt gick så fort, men min man berättar för mig att det var mycket spring ut och in i salen och vid 21. Vid sju tiden när vi hade kommit ner, fick jag så hemska värkar att jag tryckte på knappen flera gånger och då kom det flera barnmorskor springade så jag fick lustgas och då drömde jag faktiskt att jag flög iväg till Maldiverna, där vi varit två gånger, 2012 och 2011. Vi älskar att dyka och jag drömde att jag var och dök där bland korallreven och fiskarna, det roliga var att jag kunde andas hur mycket jag ville och att jag hade massor med luft i princip oändligt :-) .. Så emellan mina värkar som kom tätare och tätare, försökte jag att andas vanligt luft och hörde vad barnmorskan sa.

21.45 gick vattnet som var helt klart
21:57 satte de CTG på huvudet på lilltjejen
21:58 kom krystvärkarna igång och jag fick intruktion om att inte trycka på för mycket att bara andas för att det inte ska gå för fort fram.
22.00 Föddes Scarlett till världen och skrek på en gång och de torkade av henne och lade henne på min mage, direkt efter att hon skrikit färdigt så sökt hon sig till maten och började äta från tutten. Det var en sån underbar känsla. Pappa fick klippa navelsträngen efter 3 minuter.
22:20 kom moderkakan hel och ren,
vid ett tiden på natten flyttades vi till BB hotellet. Sen var det bara att ge henne mat och somna..

barnmorskan som förlöste sa att nästa gång ska vi inte vänta så länge som var tredje minut på värkarna eftersom det gick otroligt fort med Scarlett så kommer det gå mycket fortare nästa gång, så att vi är förberedda på det.

Jag kan säga att personalen på Danderyds sjukhus gjorde mig som var förlossningsrädd till att bli helt omvänd till att vilja föda många barn i framtiden. Det var en helt otrolig upplevelse som jag bara längtar till att uppleva igen.