Halsbränna
_1309 Septemberbarn
  1. Medlem sedan
    Jul 2013
    #1

    Halsbränna

    Har sedan några veckor problem med halsbränna när jag ska sova. Bullar upp med 3-4 kuddar så att jag ligger högt, det brukar lindra. Undviker stark mat (om möjligt, inte alltid lätt i grilltider &#128521 på kvällen och dricker bara kaffe på morgonen. Lite mjölk eller kolsyrat vatten lindrar. Men igårkväll var halsbrännan så hemsk och jag kräktes. Blev ju livrädd att det var magsjuka, rötmånad, med bebis i magen. Men jag mådde inte illa varken före eller efter. Några tips på hur jag undviker/lindrar halsbrännan?
  2. 1
    Halsbränna Har sedan några veckor problem med halsbränna när jag ska sova. Bullar upp med 3-4 kuddar så att jag ligger högt, det brukar lindra. Undviker stark mat (om möjligt, inte alltid lätt i grilltider &#128521 på kvällen och dricker bara kaffe på morgonen. Lite mjölk eller kolsyrat vatten lindrar. Men igårkväll var halsbrännan så hemsk och jag kräktes. Blev ju livrädd att det var magsjuka, rötmånad, med bebis i magen. Men jag mådde inte illa varken före eller efter. Några tips på hur jag undviker/lindrar halsbrännan?
  3. Medlem sedan
    Feb 2013
    #2
    Usch, jag hade oxå en del halsbränna under min förra graviditet och har fått tillbaka det nu igen, dock inte lika illa som dig antar jag... Men då köpte jag tugga-tabletter på apoteket, skulle va ok under graviditet, och de hjälpte mig mycket. Annars, håll dig undan från stark mat och ät hellre ofta och lite än mycket på en gång. Allt sött jag äter verkar förvärra också tyvärr
  4. 2
    Usch, jag hade oxå en del halsbränna under min förra graviditet och har fått tillbaka det nu igen, dock inte lika illa som dig antar jag... Men då köpte jag tugga-tabletter på apoteket, skulle va ok under graviditet, och de hjälpte mig mycket. Annars, håll dig undan från stark mat och ät hellre ofta och lite än mycket på en gång. Allt sött jag äter verkar förvärra också tyvärr
  5. Medlem sedan
    Nov 2006
    #3
    Urk, jag så har jag också. Igår gjorde jag misstaget att äta ett stort lass hot pickled lime till middagen, dum, dummare, dummast...

    Jag har tuggtabletter som hjälper en del, knaprar mandlar, undviker starkt och surt till middag och äter gärna glass strax innan jag ska sova.
  6. 3
    Urk, jag så har jag också. Igår gjorde jag misstaget att äta ett stort lass hot pickled lime till middagen, dum, dummare, dummast...

    Jag har tuggtabletter som hjälper en del, knaprar mandlar, undviker starkt och surt till middag och äter gärna glass strax innan jag ska sova.
  7. Medlem sedan
    Jul 2013
    #4
    Tack för tips! Kvällen när det var som värst hade jag tryckt i mig massa godis, kanske inte så smart inser jag nu i efterhand :-) Ett stort glas mjölk innan sängdags blir det istället för glass (har för liten frys på landet) och en flaska kolsyrat vatten vid sängen. Det hjälper en hel del. Dricker även kolsyrat under dagen. Ska testa tuggtabletter när jag kommer tillbaka till stan. Gaviscon föreslog bm. Någon som testat?
  8. 4
    Tack för tips! Kvällen när det var som värst hade jag tryckt i mig massa godis, kanske inte så smart inser jag nu i efterhand :-) Ett stort glas mjölk innan sängdags blir det istället för glass (har för liten frys på landet) och en flaska kolsyrat vatten vid sängen. Det hjälper en hel del. Dricker även kolsyrat under dagen. Ska testa tuggtabletter när jag kommer tillbaka till stan. Gaviscon föreslog bm. Någon som testat?
  9. Medlem sedan
    Jan 2010
    #5
    Hade halsbränna med dottern men inte haft nått nu direkt, förrän ikväll helt plötsligt...ändå har jag inte ätit nå spec idag...pyttipanna ägg till lunch å köttbullar å makaroner till middag....
    :/
  10. 5
    Hade halsbränna med dottern men inte haft nått nu direkt, förrän ikväll helt plötsligt...ändå har jag inte ätit nå spec idag...pyttipanna ägg till lunch å köttbullar å makaroner till middag....
    :/
  11. Medlem sedan
    Jun 2013
    #6
    Gaviscon sitter jag precis och tuggar på.. de är ju inte så jättegoda direkt men det fungerar okej. Man kan ta upp till 3 stycken på en gång och 2-3 stycken tycker jag hjälper. De är inte så dyra så det är säkert värt att prova för dig tror jag Halsbränna är INTE kul. Men som tur är en sådan sak som ska försvinna direkt efter förlossningen om jag förstått saken rätt
  12. 6
    Gaviscon sitter jag precis och tuggar på.. de är ju inte så jättegoda direkt men det fungerar okej. Man kan ta upp till 3 stycken på en gång och 2-3 stycken tycker jag hjälper. De är inte så dyra så det är säkert värt att prova för dig tror jag Halsbränna är INTE kul. Men som tur är en sådan sak som ska försvinna direkt efter förlossningen om jag förstått saken rätt
  13. Medlem sedan
    Aug 2011
    #7
    Fick ett tips om att äta rå potatis. Eller ännu hellre tärna 2 potatisar och lägg i vatten över natten. Drick sedan vattnet under dagen. Upprepa i 10 dagar.
    Det hjälpte väl inte mig så mycket men det kanske kan hjälpa någon annan.

    Undvik kolsyra och ät gärna sötmandlar.
  14. 7
    Fick ett tips om att äta rå potatis. Eller ännu hellre tärna 2 potatisar och lägg i vatten över natten. Drick sedan vattnet under dagen. Upprepa i 10 dagar.
    Det hjälpte väl inte mig så mycket men det kanske kan hjälpa någon annan.

    Undvik kolsyra och ät gärna sötmandlar.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar