Är IKEAs täcke ok eller inte?
_1309 Septemberbarn
  1. Medlem sedan
    Aug 2011
    #1

    Är IKEAs täcke ok eller inte?

    Ojoj jag blir snart galen på allt som man måste undersöka innan man ska köpa något.
    Köpte kudde och täcke på IKEA till spjälsängen för några veckor sen, men nu ser jag att det står från 1 år på dem. Och börjar ju naturligtvis att googla på det hela. Endel säger att det kan användas till nyfödda ändå endel säger att det är alldeles för varmt, speciellt täcket.
    Jag gissar att om jag åker till en babybutik så kommer de garanterat säga att jag måste köpa något svindyrt hos dem och att IKEAs inte är ok.
    Samtidigt så vill jag ju ge mitt barn det allra bästa.

    Är det någon här inne som har erfarenhet av någotdera? Skiljer det sig verkligen? Vad har ni köpt?
  2. 1
    Är IKEAs täcke ok eller inte? Ojoj jag blir snart galen på allt som man måste undersöka innan man ska köpa något.
    Köpte kudde och täcke på IKEA till spjälsängen för några veckor sen, men nu ser jag att det står från 1 år på dem. Och börjar ju naturligtvis att googla på det hela. Endel säger att det kan användas till nyfödda ändå endel säger att det är alldeles för varmt, speciellt täcket.
    Jag gissar att om jag åker till en babybutik så kommer de garanterat säga att jag måste köpa något svindyrt hos dem och att IKEAs inte är ok.
    Samtidigt så vill jag ju ge mitt barn det allra bästa.

    Är det någon här inne som har erfarenhet av någotdera? Skiljer det sig verkligen? Vad har ni köpt?
  3. Medlem sedan
    Jun 2005
    #2

    oj

    Bra fråga! Jag ska ärligt säga att jag inte har en aning om var mina bebis täcken är köpta eller från vilken ålder dom är rekommenderade. Detta är mitt tredje barn och jag fick täckena av min kusin när den äldsta kom. Men jag är inte orolig! Känn på täcket, låt det sunda förnuftet styra. Om täcket känns för varmt eller tungt så är det förmodligen det. Vi börjar nog med ett tunt istoppstäcke och tar fram det tjockare täcket när vintern kommer. Oftast behövs inte så tjocka täcken, mina barn har alltid haft pyjamas. Och det är lättare att lägga på en filt om det skulle behövas extra.
    *Akta dig för halvsanningar, du kanske får tag på fel halva*
  4. 2
    oj Bra fråga! Jag ska ärligt säga att jag inte har en aning om var mina bebis täcken är köpta eller från vilken ålder dom är rekommenderade. Detta är mitt tredje barn och jag fick täckena av min kusin när den äldsta kom. Men jag är inte orolig! Känn på täcket, låt det sunda förnuftet styra. Om täcket känns för varmt eller tungt så är det förmodligen det. Vi börjar nog med ett tunt istoppstäcke och tar fram det tjockare täcket när vintern kommer. Oftast behövs inte så tjocka täcken, mina barn har alltid haft pyjamas. Och det är lättare att lägga på en filt om det skulle behövas extra.
  5. Medlem sedan
    Jun 2005
    #3
    Så som svar på din fråga tror jag att Ikeas täcke går alldeles utmärkt.
    *Akta dig för halvsanningar, du kanske får tag på fel halva*
  6. 3
    Så som svar på din fråga tror jag att Ikeas täcke går alldeles utmärkt.
  7. Medlem sedan
    Jul 2011
    #4
    Nej, jag skulle inte använda det täcket till en nyfödd. Kanske om det verkligen är kallt i sovrummet och man kan fästa den på något sätt att den inte kan åka upp över huvudet på barnet. Tänk på kvävningsrisken! Jag använde en tunnare filt och hade bebisen i en heltäckande pyjamas förra gången. Sedan finns det ju också sovpåsar att köpa på IKEA som är superbra. Vi började använda det först när bebisen var så rörlig att filten åkte av hela tiden förra gången. Den här gången kommer jag nog använda sovpåsen från start.
  8. 4
    Nej, jag skulle inte använda det täcket till en nyfödd. Kanske om det verkligen är kallt i sovrummet och man kan fästa den på något sätt att den inte kan åka upp över huvudet på barnet. Tänk på kvävningsrisken! Jag använde en tunnare filt och hade bebisen i en heltäckande pyjamas förra gången. Sedan finns det ju också sovpåsar att köpa på IKEA som är superbra. Vi började använda det först när bebisen var så rörlig att filten åkte av hela tiden förra gången. Den här gången kommer jag nog använda sovpåsen från start.
  9. Medlem sedan
    Aug 2011
    #5
    Är en gallerfilt bättre? Och kan jag i sådantfall sätta ett påslakan utanpå eller blir det samma effekt som täcket då?
  10. 5
    Är en gallerfilt bättre? Och kan jag i sådantfall sätta ett påslakan utanpå eller blir det samma effekt som täcket då?
  11. Medlem sedan
    Jun 2005
    #6
    Jag hade börjar med filt och tagit täcket till vintern.
    *Akta dig för halvsanningar, du kanske får tag på fel halva*
  12. 6
    Jag hade börjar med filt och tagit täcket till vintern.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar