Kejsarsnitt eller Sätesförlossning?
Förlossning
  1. Nature
    #1

    Kejsarsnitt eller Sätesförlossning?

    Efter vändningsförsök samt "övningar" hemma har jag gett upp hoppet om att bebis kan vända på sig,
    är i v 38 och har fått ett planerat snitt inbokat om 2 veckor,

    Vill ju föda vaginalt, är sätesförlossnig ett alternativ som förstföderska? någon med erfarenhet? eller någon som genomgått snitt efter beslut om att inte föda sätes?
    Känner mig vilse i detta val , hjälp någon
  2. 1
    Kejsarsnitt eller Sätesförlossning? Efter vändningsförsök samt "övningar" hemma har jag gett upp hoppet om att bebis kan vända på sig,
    är i v 38 och har fått ett planerat snitt inbokat om 2 veckor,

    Vill ju föda vaginalt, är sätesförlossnig ett alternativ som förstföderska? någon med erfarenhet? eller någon som genomgått snitt efter beslut om att inte föda sätes?
    Känner mig vilse i detta val , hjälp någon
  3. Medlem sedan
    Jul 2015
    Expert
    #2
    Hej
    Rutinerna kring vaginal sätesförlossning ser lite olika ut beroende på vilken del av landet som man ska föda i. Den erfarenhet jag har är, att om man har genomgått en röntgen för att kontrollera att bäckenet är tillräckligt stort, samt ett ultraljud där man kontrollerat att barnet är lagom stort, så finns inga ökade risker med att föda vaginalt i säte. Det är dock viktigt att förlossningen startar av sig själv och att sammandragningarna är så pass kraftiga att förlossningen hela tiden går framåt och inte "hakar" upp sig.

    Med vänlig hälsning /Lina Barnmorska
  4. 2
    Hej
    Rutinerna kring vaginal sätesförlossning ser lite olika ut beroende på vilken del av landet som man ska föda i. Den erfarenhet jag har är, att om man har genomgått en röntgen för att kontrollera att bäckenet är tillräckligt stort, samt ett ultraljud där man kontrollerat att barnet är lagom stort, så finns inga ökade risker med att föda vaginalt i säte. Det är dock viktigt att förlossningen startar av sig själv och att sammandragningarna är så pass kraftiga att förlossningen hela tiden går framåt och inte "hakar" upp sig.

    Med vänlig hälsning /Lina Barnmorska
  5. Anonym
    #3
    Det finns en bok som heter Sätesboken som går igenom allt man behöver veta när man har ett barn som ligger i sätesbjudning. Risker, fördelar, hur ett kejsarsnitt går till, hur ett vändningsförsök känns och mycket mera!
    Skriven av en kvinna som själv har fött två barn i säte.
    Går att köpa på www.satesboken.se

    Finns även en grupp på Facebook där kvinnor som har haft en sätesbebis delar med sig av sina förlossningar och erfarenheter. Gruppen heter Sätesförlossningar.

    Lycka tilL!
  6. 3
    Det finns en bok som heter Sätesboken som går igenom allt man behöver veta när man har ett barn som ligger i sätesbjudning. Risker, fördelar, hur ett kejsarsnitt går till, hur ett vändningsförsök känns och mycket mera!
    Skriven av en kvinna som själv har fött två barn i säte.
    Går att köpa på www.satesboken.se

    Finns även en grupp på Facebook där kvinnor som har haft en sätesbebis delar med sig av sina förlossningar och erfarenheter. Gruppen heter Sätesförlossningar.

    Lycka tilL!
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar