Fråga ang gluten och potatismjöl
Astma & allergi - barn
  1. Medlem sedan
    Sep 2013
    #1

    Fråga ang gluten och potatismjöl

    Hej, min dotter ska vara utan gluten och mjölkprodukter i två veckor nu för att testa om hon är något av det. Jag har inte så stor erfarenhet av gluten o.s.v eftersom att ingen jag känner har haft gluten.

    Jag undrar är potatismjöl glutenfritt?

    Potatis ska ju vara glutenfritt men jag undrar om det blir annorlunda om de kanske gör någonting med det, eller är jag helt ute och cyklar? Dock ska dottern höra om de sätter i mjölk, men är det glutenfritt?
  2. 1
    Fråga ang gluten och potatismjöl Hej, min dotter ska vara utan gluten och mjölkprodukter i två veckor nu för att testa om hon är något av det. Jag har inte så stor erfarenhet av gluten o.s.v eftersom att ingen jag känner har haft gluten.

    Jag undrar är potatismjöl glutenfritt?

    Potatis ska ju vara glutenfritt men jag undrar om det blir annorlunda om de kanske gör någonting med det, eller är jag helt ute och cyklar? Dock ska dottern höra om de sätter i mjölk, men är det glutenfritt?
  3. Liz*
    #2
    Potatismjöl och maizena är glutenfritt. De är stärkelsen från potatisen och majsen. Gluten är ett protein som gör degen seg, det finns inte i stärkelse.

    Om ni senare äter helt glutenfritt så äter många glutenintoleranta också produkter med vetestärkelse men aldrig med vetemjöl förstås.
    Majsmjöl och rismjöl är naturligt glutenfritt men har inte så god smak.
  4. 2
    Potatismjöl och maizena är glutenfritt. De är stärkelsen från potatisen och majsen. Gluten är ett protein som gör degen seg, det finns inte i stärkelse.

    Om ni senare äter helt glutenfritt så äter många glutenintoleranta också produkter med vetestärkelse men aldrig med vetemjöl förstås.
    Majsmjöl och rismjöl är naturligt glutenfritt men har inte så god smak.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar