Hormonsprial
Medelålders 45+
  1. Medlem sedan
    Apr 2001
    #1

    Hormonsprial

    Nån mer här som har hormonspiral insatt och fått besked om att "ha den kvar ett tag till" Jag ringde Sesam här i stan för att jag tänkte byta ut min spiral då jag har haft den 6 år (den ska ju bara sitt i 5 år) men jag fick ingen tid utan sköterskan sa att den kan sitta ett tag till för du vill ju inte ha mens nu eller hur....nä såklart att jag inte vill. Så har man fyllt 45 år och satt in den så räknar dom visst med att man kan ha den längre än normalt. Jag är 51 (fyller 52 i dec) Jag skulle ringa i slutet på året eller början på nästa så kunde dom ta ut den då och då behövde jag inte alls något preventivmedel för då har jag ingen mens som hon sa och kan inte bli gravid.

    MEN hur säker kan hon vara på det...?? Nån här som vet när mensen verkligen slutar och när man verkligen inte kan bli gravid??
  2. 1
    Hormonsprial Nån mer här som har hormonspiral insatt och fått besked om att "ha den kvar ett tag till" Jag ringde Sesam här i stan för att jag tänkte byta ut min spiral då jag har haft den 6 år (den ska ju bara sitt i 5 år) men jag fick ingen tid utan sköterskan sa att den kan sitta ett tag till för du vill ju inte ha mens nu eller hur....nä såklart att jag inte vill. Så har man fyllt 45 år och satt in den så räknar dom visst med att man kan ha den längre än normalt. Jag är 51 (fyller 52 i dec) Jag skulle ringa i slutet på året eller början på nästa så kunde dom ta ut den då och då behövde jag inte alls något preventivmedel för då har jag ingen mens som hon sa och kan inte bli gravid.

    MEN hur säker kan hon vara på det...?? Nån här som vet när mensen verkligen slutar och när man verkligen inte kan bli gravid??
  3. Anonym
    #2
    Generellt så brukar ju mensen upphöra när man är runt 50, men det finns ju fall, även om det inte hör till vanligheten, där kvinnor blivit gravida upp i 50- års åldern. Så de borde kolla upp det. Har för mig att de ska kunna se med hjälp av ett prov. Kanske du kan ringa din vårdcentral? Ärftlighet kan spela in, så ta reda på när dina äldre släktingar kom i klimakteriet. Är de många som kom i sent klimakterium, så får du stå på dig. Inte så kul att bli gravid vid den åldern, tänker jag mig.
  4. 2
    Generellt så brukar ju mensen upphöra när man är runt 50, men det finns ju fall, även om det inte hör till vanligheten, där kvinnor blivit gravida upp i 50- års åldern. Så de borde kolla upp det. Har för mig att de ska kunna se med hjälp av ett prov. Kanske du kan ringa din vårdcentral? Ärftlighet kan spela in, så ta reda på när dina äldre släktingar kom i klimakteriet. Är de många som kom i sent klimakterium, så får du stå på dig. Inte så kul att bli gravid vid den åldern, tänker jag mig.
  5. Medlem sedan
    Aug 1998
    #3
    Ja, jag fick samma svar som du. Jag satte in min hormonspiral när jag var 44 och när jag var 49 fick jag veta att den skulle sitta kvar tills jag var 52. Det var för ett år sedan. Jag skyddar mig inte på något annat sätt och hur stor risken är för att jag nu kan bli gravid har jag inte tänkt på. Jag blöder ytterst lite nån gång då och då, vet inte om det kan kallas mens? Hmm, måste nog ta upp detta med läkaren när jag ska in på ett besök nästa vecka.
  6. 3
    Ja, jag fick samma svar som du. Jag satte in min hormonspiral när jag var 44 och när jag var 49 fick jag veta att den skulle sitta kvar tills jag var 52. Det var för ett år sedan. Jag skyddar mig inte på något annat sätt och hur stor risken är för att jag nu kan bli gravid har jag inte tänkt på. Jag blöder ytterst lite nån gång då och då, vet inte om det kan kallas mens? Hmm, måste nog ta upp detta med läkaren när jag ska in på ett besök nästa vecka.
  7. Medlem sedan
    Jan 2001
    #4
    Har du alltså kvar spiralen?
  8. 4
    Har du alltså kvar spiralen?
  9. Medlem sedan
    Jan 2001
    #5
    Min hormonspiral har suttit i 7-8 år nu. Barnmorskan sa sist jag var där för ett par år sedan att den kan sitta så länge jag har mens. Jag har fyllt 50 och har lite mens varje månad, väldigt regelbundet. Barnmorskan hade just då en mamma som var inskriven och blivit gravid strax efter fyllda femtio så hon rekommenderade att jag lät spiralen sitta kvar (jag vill inte bli gravid nu). Jag har inga problem nu men jag oroar mig lite för att ta ut den sedan när mensen har upphört. Blir inte livmodern lite skör och ömtålig då?
  10. 5
    Min hormonspiral har suttit i 7-8 år nu. Barnmorskan sa sist jag var där för ett par år sedan att den kan sitta så länge jag har mens. Jag har fyllt 50 och har lite mens varje månad, väldigt regelbundet. Barnmorskan hade just då en mamma som var inskriven och blivit gravid strax efter fyllda femtio så hon rekommenderade att jag lät spiralen sitta kvar (jag vill inte bli gravid nu). Jag har inga problem nu men jag oroar mig lite för att ta ut den sedan när mensen har upphört. Blir inte livmodern lite skör och ömtålig då?
  11. Medlem sedan
    Apr 2001
    #6
    OK...verkar som alla får samma svar. Jag har min spiral kvar eftersom jag inte får komma till läkare och ta ut den (barnmorskan kan inte då inga trådar syns)

    Men vad hemskt det lät att bli gravid så sent som fyllda 50.

    Tack för att ni svarade
  12. 6
    OK...verkar som alla får samma svar. Jag har min spiral kvar eftersom jag inte får komma till läkare och ta ut den (barnmorskan kan inte då inga trådar syns)

    Men vad hemskt det lät att bli gravid så sent som fyllda 50.

    Tack för att ni svarade
  13. Medlem sedan
    May 1998
    #7
    Nä, sånt vet man inte innan... Jag är dryga 52 och har fortfarande mens, om än gles och oregelbunden. Sist jag var hos gynekologen i somras frågade jag om jag behöver vara orolig för graviditet. Gynekologen svarade att det inte går att utesluta helt, men sannolikheten för en graviditet som "blir kvar" är extremt liten. Jag har inte använt skydd det senaste året, har regelbundet och rätt frekvent sex. Har inte någon gång under det året känt mig gravid eller misstänkt graviditet. Tror nog det är över för min del...
  14. 7
    Nä, sånt vet man inte innan... Jag är dryga 52 och har fortfarande mens, om än gles och oregelbunden. Sist jag var hos gynekologen i somras frågade jag om jag behöver vara orolig för graviditet. Gynekologen svarade att det inte går att utesluta helt, men sannolikheten för en graviditet som "blir kvar" är extremt liten. Jag har inte använt skydd det senaste året, har regelbundet och rätt frekvent sex. Har inte någon gång under det året känt mig gravid eller misstänkt graviditet. Tror nog det är över för min del...
  15. Medlem sedan
    Aug 1998
    #8
    Ja, den är kvar.
  16. 8
    Ja, den är kvar.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar