Julpynt ute?
Högtidssnack
  1. Kerstimärta
    #1

    Julpynt ute?

    Alltså typ i urnor och så. Som tål många minusgrader.

    någon som har idéer kring det.

    Vore kul med något som kunde hålla från sen november till februari typ.

    Samt med belysning i, som passar in växtarrangemang?
  2. 1
    Julpynt ute? Alltså typ i urnor och så. Som tål många minusgrader.

    någon som har idéer kring det.

    Vore kul med något som kunde hålla från sen november till februari typ.

    Samt med belysning i, som passar in växtarrangemang?
  3. Medlem sedan
    Sep 2013
    Redax
    #2
    Bra frågor, borde gå att fråga på typ plantaget eller liknande... Vi gjorde en "rolig" sak förra vintern. Vi köpte massa utebelysning i massa olika färger och stoppade i och utanpå krukor och i typ granväxter (som tål kylan) . Sen när snön föll såg det ut som snön lös upp i olika färger.

    Annars tycker jag det är svårt med dekor ute pga det något oförutsägbara vädret i detta avlånga land :-)
  4. 2
    Bra frågor, borde gå att fråga på typ plantaget eller liknande... Vi gjorde en "rolig" sak förra vintern. Vi köpte massa utebelysning i massa olika färger och stoppade i och utanpå krukor och i typ granväxter (som tål kylan) . Sen när snön föll såg det ut som snön lös upp i olika färger.

    Annars tycker jag det är svårt med dekor ute pga det något oförutsägbara vädret i detta avlånga land :-)
  5. elsatrulsa
    #3
    Jag tycker att gjutjärnskrukor är väldigt vackra. Använd gärna mossa tillsammans med andra vintergröna växter som passar. Till det skulle jag välja små lampor, med eller utan färgat sken, beroende på vad du tycker är finast. Dock vet jag inte hur många minusgrader gjutjärn klarar, men det borde de veta i trädgårdsvaruhus. Jag hittade några bloggare när jag googlade, som säger att de haft sådana krukor ute, vintertid. Dock kunde jag inte utröna hur många minusgrader det gällde.
  6. 3
    Jag tycker att gjutjärnskrukor är väldigt vackra. Använd gärna mossa tillsammans med andra vintergröna växter som passar. Till det skulle jag välja små lampor, med eller utan färgat sken, beroende på vad du tycker är finast. Dock vet jag inte hur många minusgrader gjutjärn klarar, men det borde de veta i trädgårdsvaruhus. Jag hittade några bloggare när jag googlade, som säger att de haft sådana krukor ute, vintertid. Dock kunde jag inte utröna hur många minusgrader det gällde.
  7. Kerstimärta
    #4
    Ahhh, vilket toppentips!

    Tack.

    Undrar om man kan frysa in utebelysning? Tål den vatten såpass eller blir det kajko?
  8. 4
    Ahhh, vilket toppentips!

    Tack.

    Undrar om man kan frysa in utebelysning? Tål den vatten såpass eller blir det kajko?
  9. Kerstimärta
    #5
    Man kanske kan tänka sig lite typ olika höga och stora järnkrukor och så mossa och olika slag, samt granris och så belysning.

    Bara så? Blir inget som hänger dock.
  10. 5
    Man kanske kan tänka sig lite typ olika höga och stora järnkrukor och så mossa och olika slag, samt granris och så belysning.

    Bara så? Blir inget som hänger dock.
  11. elsatrulsa
    #6
    Julrosor, som är hyfsat tåliga, har blad som hänger lite, dem kan du kombinera med andra växter i en stor gjutjärnskruka. Ja, att blanda olika storlekar på krukorna, är fint. Vill du, så kan du lägga ut lite röda äpplen bland planteringarna, också. Det finns nog annat att välja på med, om någon månad kommer det finnas mycket hos trädgårdsmästarna.

    Du kanske kan googla på din växtzon, för att få bra tips. Jag vet inte var du bor...
  12. 6
    Julrosor, som är hyfsat tåliga, har blad som hänger lite, dem kan du kombinera med andra växter i en stor gjutjärnskruka. Ja, att blanda olika storlekar på krukorna, är fint. Vill du, så kan du lägga ut lite röda äpplen bland planteringarna, också. Det finns nog annat att välja på med, om någon månad kommer det finnas mycket hos trädgårdsmästarna.

    Du kanske kan googla på din växtzon, för att få bra tips. Jag vet inte var du bor...
  13. Kerstimärta
    #7
    Men julrosor? De överlever väl bara inomhus?

    Jag bor mitt i Dalarna.
  14. 7
    Men julrosor? De överlever väl bara inomhus?

    Jag bor mitt i Dalarna.
  15. elsatrulsa
    #8
    Nej, de kan växa utomhus. Men jag vet inte hur många minusgrader de tål.

    http://www.grobar.se/200/Artiklar/Vaxttips/Julrosor

    http://www.julrosor.se/general/intro.asp
  16. 8
    Nej, de kan växa utomhus. Men jag vet inte hur många minusgrader de tål.

    http://www.grobar.se/200/Artiklar/Vaxttips/Julrosor

    http://www.julrosor.se/general/intro.asp
  17. Kerstimärta
    #9
    Där ser man, det hade jag faktiskt inte alls trott!
  18. 9
    Där ser man, det hade jag faktiskt inte alls trott!
  19. elsatrulsa
    #10
  20. 10
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar