Kan tänka mig att han genast skyllde på henne. Tänk att hon bara är så i relationen med honom. Klart det är henne det är fel på. Han gör allt rätt. *ironisk*
Man kan inte ändra på andra människor, så hur dottern är, är ju vad han har att förhålla sig till. Han är vuxen, så ansvaret är hans. Genom att skaffa barn har man tagit på sig uppgiften att lotsa dem till vuxenlivet i både med- och motgångar. Vill han förändra något så får han helt enkelt byta sätt när det inte funkar. Eller är han en sådan som sitter och gasar och gasar fast bilen inte rör sig istället för att börja kolla om han har växeln i?
Klart man ska se till att ens barn lever så sunt de kan och blir de överviktiga så får man försöka styra upp det. Den har jag sluppit, men jag kan tänka mig att det är väldigt svårt, särskilt när de är lite äldre och kan skaffa sig onyttigheterna själva och är svårare att få att röra på sig. Förresten, han kanske inte klär sig så fint heller? Beror väl på vem som tittar, för smaken är ju olika.
Min mamma var så där negativ. När jag skulle börja jobba extra i en affär när jag gick på gymnasiet sa hon något i stil med att "Hur ska du klara det, du vet väl inte vad mjölken kostar?!" Det vände jag på och kom hem första dagen och förhörde henne på vad allt möjligt kostade och upplyste om att det finns prislistor och kassasystem, så man behöver inte veta allt.
Ditt ex låter lite som min morsa och vad är det om inte avundsjuka och kanske en del bitterhet? Jag lät mig inte tryckas ner utan har alltid varit en sådan som kastar mig över nya saker och är det fortfarande. Det räckte med en pappa som var uppmuntrande. Realistisk, men uppmuntrande. Man måste få prova, men man kan få med sig ett par goda tips och råd i bagaget.
Det finns ju också de som blir artister, rätt framgångsrika sådana också. Så din dotter kanske ska lära sig att låta hans uttalanden rinna av och kanske till och med lära sig att svara honom lite lagom och faktiskt vara lite mer vuxen än vad han beter sig som?