Ulcerös kolit och förlossning
Förlossning
  1. Medlem sedan
    Oct 2013
    #1

    Ulcerös kolit och förlossning

    Hej!
    Sedan några år tillbaka fick jag diagnosen ulcerös kolit (kronisk tarmsjukdom).
    Är nu gravid i vecka 26 och har börjat fundera lite kring förlossningen.
    Vad har ni med samma diagnos upplevt vid era förlossningar, har ni haft en vanlig förlossning eller valde ni kejsarsnitt? Om ni valde kejsarsnitt, Varför?

    Vill inte höra höra några skräckhistorier.. Men visst är allt viktigt att tänka på!


    Och en annan sak hur mådde ni under er graviditet? Lyckades magen hålla sig lugn eller hade ni skov?
  2. 1
    Ulcerös kolit och förlossning Hej!
    Sedan några år tillbaka fick jag diagnosen ulcerös kolit (kronisk tarmsjukdom).
    Är nu gravid i vecka 26 och har börjat fundera lite kring förlossningen.
    Vad har ni med samma diagnos upplevt vid era förlossningar, har ni haft en vanlig förlossning eller valde ni kejsarsnitt? Om ni valde kejsarsnitt, Varför?

    Vill inte höra höra några skräckhistorier.. Men visst är allt viktigt att tänka på!


    Och en annan sak hur mådde ni under er graviditet? Lyckades magen hålla sig lugn eller hade ni skov?
  3. Medlem sedan
    Jun 2004
    #2
    Hej.

    Jag har haft UC i drygt 15 år och är nu gravid med mitt fjärde barn. Jag har mått väldigt bra under graviditeterna och aldrig haft nåt skov. Innan jag blev gravid första gången hade jag skov jämt så graviditet är verkligen bra för min tarm

    Det man sagt till mig är att det inte är så bra att föda vaginalt OM man har ett aktivt skov. Eftersom jag inte haft det har jag fött vaginalt alla gånger och inte mörkt nåt av min UC.

    Hur har du mått hittills?
  4. 2
    Hej.

    Jag har haft UC i drygt 15 år och är nu gravid med mitt fjärde barn. Jag har mått väldigt bra under graviditeterna och aldrig haft nåt skov. Innan jag blev gravid första gången hade jag skov jämt så graviditet är verkligen bra för min tarm

    Det man sagt till mig är att det inte är så bra att föda vaginalt OM man har ett aktivt skov. Eftersom jag inte haft det har jag fött vaginalt alla gånger och inte mörkt nåt av min UC.

    Hur har du mått hittills?
  5. Medlem sedan
    Sep 2011
    #3
    Jag gick igenom hela min förra förlossning utan en tanke på att jag hade uc, inte ens tagit upp de med barnmorskan, anledningen till de va ju Ifs att jag fick diagnosen när jag var 11,, å inte haft något skov alls trots utan medicinering de senaste 10 åren, nu denna graviditet så hade jag nog ett litet skov i september precis innan jag blev gravid, om de nu är det jag har,

    iaf födde jag sonen vaginalt och allt gick bra, mådde precis som vanligt alltså superb under graviditeten inget illamående eller så,
    hur går det för er?
  6. 3
    Jag gick igenom hela min förra förlossning utan en tanke på att jag hade uc, inte ens tagit upp de med barnmorskan, anledningen till de va ju Ifs att jag fick diagnosen när jag var 11,, å inte haft något skov alls trots utan medicinering de senaste 10 åren, nu denna graviditet så hade jag nog ett litet skov i september precis innan jag blev gravid, om de nu är det jag har,

    iaf födde jag sonen vaginalt och allt gick bra, mådde precis som vanligt alltså superb under graviditeten inget illamående eller så,
    hur går det för er?
  7. Medlem sedan
    Sep 2011
    #4
    (Alltså hade ett skov vid 11 års ålder sen inget först nu vid 23 års ålder)
  8. 4
    (Alltså hade ett skov vid 11 års ålder sen inget först nu vid 23 års ålder)
  9. Stina B.
    #5

    Absolut inget speciellt...

    Inget speciellt. Absolut inget speciellt under förlossningen. Å andra sidan har jag "hårdmedicinerat" i ca.2 v. innan förlossningsdatum för att undvika ev. skov just då. Meeeeeen mitt värsta skov alla kategorier jag haft i hela mitt liv kom ca. 4 v. efter jag födde barn nr.2. Men det kändes som att det kvittade för då var ju bebis redan ute (kunde behandlas effektivare för skovet) :-).
  10. 5
    Absolut inget speciellt... Inget speciellt. Absolut inget speciellt under förlossningen. Å andra sidan har jag "hårdmedicinerat" i ca.2 v. innan förlossningsdatum för att undvika ev. skov just då. Meeeeeen mitt värsta skov alla kategorier jag haft i hela mitt liv kom ca. 4 v. efter jag födde barn nr.2. Men det kändes som att det kvittade för då var ju bebis redan ute (kunde behandlas effektivare för skovet) :-).
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar