Måste och nytt på julbordet
Högtidssnack
  1. Medlem sedan
    May 2004
    #1

    Måste och nytt på julbordet

    Vad måste ni ha på julbordet och vad har ni planerat för nytt på julbordet?
    Kan vara både mat och gott.
  2. 1
    Måste och nytt på julbordet Vad måste ni ha på julbordet och vad har ni planerat för nytt på julbordet?
    Kan vara både mat och gott.
  3. Medlem sedan
    Aug 2006
    #2
    jag måste ha köttbullar, revbenssjäll och bruna bönor:-)
  4. 2
    jag måste ha köttbullar, revbenssjäll och bruna bönor:-)
  5. Medlem sedan
    Jan 2006
    #3
    Vi brukar ha ganska klassiskt men lagar bara de rätter som vi verkligen vill ha och inte bara av tradition, alla även barnen får säga vad de vill ha på julbordet. Något nytt brukar det bli men jag vet inte vad det kommer att bli i år. Vissa nyheter återkommer medan andra bara blir ett år. Sallad/grönsaker vill jag gärna ha som motvikt till all den tunga maten.
  6. 3
    Vi brukar ha ganska klassiskt men lagar bara de rätter som vi verkligen vill ha och inte bara av tradition, alla även barnen får säga vad de vill ha på julbordet. Något nytt brukar det bli men jag vet inte vad det kommer att bli i år. Vissa nyheter återkommer medan andra bara blir ett år. Sallad/grönsaker vill jag gärna ha som motvikt till all den tunga maten.
  7. Medlem sedan
    Nov 2008
    #4
    Gravad lax och sill är ett måste på julbordet. Det blir nog någon ny smak på sillen och sen brukar jag alltid prova nån ny godissort varje år.
  8. 4
    Gravad lax och sill är ett måste på julbordet. Det blir nog någon ny smak på sillen och sen brukar jag alltid prova nån ny godissort varje år.
  9. Kerstimärta
    #5
    Löksill, gravad lax, dopp i gryta och skinkan. Men även gärna någon pate och så cumberlandsås, lite halvläskigt men ändå något jag vill ha. Samt leverpastej.

    Nytt brukar inte jag göra.
  10. 5
    Löksill, gravad lax, dopp i gryta och skinkan. Men även gärna någon pate och så cumberlandsås, lite halvläskigt men ändå något jag vill ha. Samt leverpastej.

    Nytt brukar inte jag göra.
  11. Medlem sedan
    Aug 2011
    #6
    Gravad lax,senapssill, skinka, köttbullar, Janssons frestelse är måsten! Nytt för i år: coleslaw på rödkål till revbensspjällen!
  12. 6
    Gravad lax,senapssill, skinka, köttbullar, Janssons frestelse är måsten! Nytt för i år: coleslaw på rödkål till revbensspjällen!
  13. Medlem sedan
    Jul 2003
    #7
    Gravad lax, rökt lax, sill (fem-sex sorter) och löjrom är måsten för mig. Skinkan också. Har inte hunnit till att planera nytt än, men något nytt har vi alltid.
  14. 7
    Gravad lax, rökt lax, sill (fem-sex sorter) och löjrom är måsten för mig. Skinkan också. Har inte hunnit till att planera nytt än, men något nytt har vi alltid.
  15. Kerstimärta
    #8
    löjrommen har jag släppt. Den är för dyr att köpa. Vilket jag numer måste.
  16. 8
    löjrommen har jag släppt. Den är för dyr att köpa. Vilket jag numer måste.
  17. Kerstimärta
    #9
    Jamen hallå, jag missade Jansson! Ett måste!
  18. 9
    Jamen hallå, jag missade Jansson! Ett måste!
  19. Medlem sedan
    May 2004
    #10
    Vad har du mera i den coleslaw? Den vill jag prova på lät himmelsk god!
  20. 10
    Vad har du mera i den coleslaw? Den vill jag prova på lät himmelsk god!
  21. Medlem sedan
    May 2004
    #11
    Tack för alla svar!

    Själv måste jag ha rökt lax (från Gotland), skinka, köttbullar, julmust, röbetssallad, senapssill samt 2 sorter till. Det nya kommer nog bli coleslaw ovan.
  22. 11
    Tack för alla svar!

    Själv måste jag ha rökt lax (från Gotland), skinka, köttbullar, julmust, röbetssallad, senapssill samt 2 sorter till. Det nya kommer nog bli coleslaw ovan.
  23. elsatrulsa
    #12
    Det skulle jag också vilja.
  24. 12
    Det skulle jag också vilja.
  25. Medlem sedan
    Jul 2003
    #13
    Man kan köpa lite grann Vi har turen att ha en ICA-handlare som kör med lockpris på Kalix-löjrom vid jul så en klick brukar vi åtminstone kunna unna oss.
  26. 13
    Man kan köpa lite grann Vi har turen att ha en ICA-handlare som kör med lockpris på Kalix-löjrom vid jul så en klick brukar vi åtminstone kunna unna oss.
  27. Medlem sedan
    Sep 2013
    Redax
    #14
    Hej! Jag måste ha julskinka med äppelmos sen har jag lärt mig älska min mans köttbullar med stora lökbitar i som han steker i ugnen. I år ska vi försöka oss på ett lamm då vi ska fira i Spanien

    De lägger också stor vikt på Jesus klubbor så jag lovat att fota och visa er, för de är ENORMA!!!
    * Redaktionen på Allt för föräldrar *
    *Du följer väl oss på @alltforforaldrar och på FB? *
  28. 14
    Hej! Jag måste ha julskinka med äppelmos sen har jag lärt mig älska min mans köttbullar med stora lökbitar i som han steker i ugnen. I år ska vi försöka oss på ett lamm då vi ska fira i Spanien

    De lägger också stor vikt på Jesus klubbor så jag lovat att fota och visa er, för de är ENORMA!!!
  29. Kerstimärta
    #15
    Ja, jag väljer vara utan. För mig är löjrommen något som hör till typ julaftonskvällen. Hårdbrödmacka med Bregott, massa löjrom och hackad gul lök. Dvs man åt den inte på julbordet för det fanns mer exotiska saker. Men sen blir man sugen och går tillbaka till rötterna.
  30. 15
    Ja, jag väljer vara utan. För mig är löjrommen något som hör till typ julaftonskvällen. Hårdbrödmacka med Bregott, massa löjrom och hackad gul lök. Dvs man åt den inte på julbordet för det fanns mer exotiska saker. Men sen blir man sugen och går tillbaka till rötterna.
  31. Medlem sedan
    Aug 2000
    #16
    Få se nu...

    Gravad lax (hemgjord hovmästarsås)
    Löksill, citronsill, senapssill
    Potatis

    Hembakt gotlandslimpa (som mormor gjorde den)
    Hembakt vörtlimpa
    Tunnbröd
    Saffranssauterad brysselkål
    Morots, apelsin och granatäpplesallad
    Valnötssallad
    Rödbetssallad
    Janssons frestelse
    Julkorv
    Köttbullar
    Doppa
    Forbondekorv, sylta, leverpastej
    Julskinka
    2-3 sorters senap
    Rödkål
    Äppelmos
    Potatis

    Wienerchoklad (hemgjord)
    Knäck (också hemgjord så klart), 2-3 sorter
    Nåt annat hemgjort godis
    Sockersalta nötter
    Frukt och nötter i skal
    Glögg

    Öl, mumma, julmust, snaps, lättöl (maken jobbar natt på julafton)

    Revbensspjällen, lutfisken och annat äter vi andra dagar. Har inte direkt planerat vad som ska vara nytt än, men vi köpte några nya spännande senapssorter på matmässan, så nån av dem får helt klart hänga med!
  32. 16
    Få se nu...

    Gravad lax (hemgjord hovmästarsås)
    Löksill, citronsill, senapssill
    Potatis

    Hembakt gotlandslimpa (som mormor gjorde den)
    Hembakt vörtlimpa
    Tunnbröd
    Saffranssauterad brysselkål
    Morots, apelsin och granatäpplesallad
    Valnötssallad
    Rödbetssallad
    Janssons frestelse
    Julkorv
    Köttbullar
    Doppa
    Forbondekorv, sylta, leverpastej
    Julskinka
    2-3 sorters senap
    Rödkål
    Äppelmos
    Potatis

    Wienerchoklad (hemgjord)
    Knäck (också hemgjord så klart), 2-3 sorter
    Nåt annat hemgjort godis
    Sockersalta nötter
    Frukt och nötter i skal
    Glögg

    Öl, mumma, julmust, snaps, lättöl (maken jobbar natt på julafton)

    Revbensspjällen, lutfisken och annat äter vi andra dagar. Har inte direkt planerat vad som ska vara nytt än, men vi köpte några nya spännande senapssorter på matmässan, så nån av dem får helt klart hänga med!
  33. Medlem sedan
    Jun 2007
    #17
    Det beror på om det är många som ska träffas eller bara vår familj med två barn. Oftast firar vi julafton med mannens föräldrar och syskon med familjer. Då har vi knytkalas för att inte en ensam värdinna ska slita ut sig och gå i konkurs.

    Vi brukar få göra rätter med grönsaker för vi är bäst på det. Vi gör exempelvis
    grönkål, långkål, grönkålspaj, minipajer med svamp, smördegsknyten med fetaost eller spenat
    någon julig sallad med apelsiner, hasselnötter, russin, salladsblad mörka.
    waldorfsallad, vår variant är med äpplen valnötter
    något fräscht fruktigt till efterrätt, kan vara fruktsallad med mango, ananas, granatäpple och en krämig klick till det, bestående av färskost med lite flor- eller vaniljsocker i, jag gillar också en bit mjuk kaka med julkryddor till fruktsalladen, det kan även göras som en jultårta, beror på hur mkt tid och ork man har.

    måsten på julbordet är god mat i bra balans, dvs om man har många feta rätter måste det finnas grönt också, annars får jag akut magont!

    Vi delar upp kategorier av mat på olika måltider, T.ex sillunch, kraftigare kötträtter till kvällen, lutfisken har en egen dag, den och grönkålen och kryddorna är nog det enda jag inte skulle kunna vara utan. Dryck är mumma, julöl eller must, med eller utan alkohol.
  34. 17
    Det beror på om det är många som ska träffas eller bara vår familj med två barn. Oftast firar vi julafton med mannens föräldrar och syskon med familjer. Då har vi knytkalas för att inte en ensam värdinna ska slita ut sig och gå i konkurs.

    Vi brukar få göra rätter med grönsaker för vi är bäst på det. Vi gör exempelvis
    grönkål, långkål, grönkålspaj, minipajer med svamp, smördegsknyten med fetaost eller spenat
    någon julig sallad med apelsiner, hasselnötter, russin, salladsblad mörka.
    waldorfsallad, vår variant är med äpplen valnötter
    något fräscht fruktigt till efterrätt, kan vara fruktsallad med mango, ananas, granatäpple och en krämig klick till det, bestående av färskost med lite flor- eller vaniljsocker i, jag gillar också en bit mjuk kaka med julkryddor till fruktsalladen, det kan även göras som en jultårta, beror på hur mkt tid och ork man har.

    måsten på julbordet är god mat i bra balans, dvs om man har många feta rätter måste det finnas grönt också, annars får jag akut magont!

    Vi delar upp kategorier av mat på olika måltider, T.ex sillunch, kraftigare kötträtter till kvällen, lutfisken har en egen dag, den och grönkålen och kryddorna är nog det enda jag inte skulle kunna vara utan. Dryck är mumma, julöl eller must, med eller utan alkohol.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar