Piironens förlossningsmetod, vad är det?
Förlossning
  1. Medlem sedan
    Oct 2013
    #1

    Piironens förlossningsmetod, vad är det?

    Jag har hört om en finsk förlossningsmetod (Piironens förlossningsmetod) som sägs minska förlossningsskador som sprickningar. Har letat lite på nätet om lite mer exakt vad denna metod innebär, men hittar inget utöver statistik som säger att den är mer vanlig i våra grannländer än här samt att den verkar ha ett bra resultat.

    Vet någon vad det är för något, samt hur man går tillväga för att få använda sig av den vid en förlossning här i Sverige?
  2. 1
    Piironens förlossningsmetod, vad är det? Jag har hört om en finsk förlossningsmetod (Piironens förlossningsmetod) som sägs minska förlossningsskador som sprickningar. Har letat lite på nätet om lite mer exakt vad denna metod innebär, men hittar inget utöver statistik som säger att den är mer vanlig i våra grannländer än här samt att den verkar ha ett bra resultat.

    Vet någon vad det är för något, samt hur man går tillväga för att få använda sig av den vid en förlossning här i Sverige?
  3. Medlem sedan
    Nov 2013
    #2
    Hej! Det är två makar, en läkare och en barnmorska från Finland. Om jag förstår det hela rätt handlar det om ett så kallat perenealskydd (ursäkta stavningen, är ej sjukvårdspersonal.). Barnmorskan tar ett grepp och håller emot mot mellangården när huvudet är på väg ut. Detta gör att det inte går så snabbt och huden/musklerna får tid att tänja sig vilket leder till mindre/inga bristningar. Inget hokus pokus, bara ett handgrepp som gör jättestor skillnad tydligen. Alla förlossningsavdelningar borde använda sig av denna metod i min mening. Tror att det var kalla fakta eller Plus som tog upp detta för ett tag sedan.
  4. 2
    Hej! Det är två makar, en läkare och en barnmorska från Finland. Om jag förstår det hela rätt handlar det om ett så kallat perenealskydd (ursäkta stavningen, är ej sjukvårdspersonal.). Barnmorskan tar ett grepp och håller emot mot mellangården när huvudet är på väg ut. Detta gör att det inte går så snabbt och huden/musklerna får tid att tänja sig vilket leder till mindre/inga bristningar. Inget hokus pokus, bara ett handgrepp som gör jättestor skillnad tydligen. Alla förlossningsavdelningar borde använda sig av denna metod i min mening. Tror att det var kalla fakta eller Plus som tog upp detta för ett tag sedan.
  5. Medlem sedan
    Oct 2013
    #3
    tack!
  6. 3
    tack!
  7. Medlem sedan
    Jul 2015
    Expert
    #4
    Hej
    Precis som det skrevs i tidigare svar i tråden, så är detta ett handgrepp som gör att man som Barnmorska under den absolut sista delen av förlossningen, håller sin ena hand på mellangården och den andra på barnets huvud. Detta görs för att barnet i ett lugnt tempo ska kunna födas fram. Detta utförs för att minska risken för större bristningar. Alla Sveriges Barnmorskor och förlossningsläkare kan utföra detta handgrepp och det är inget som du som födande kvinna speciellt behöver be om. Det ingår i våra arbetsuppgifter och vi gör det alltid.

    Hälsn/Lina Barnmorska
  8. 4
    Hej
    Precis som det skrevs i tidigare svar i tråden, så är detta ett handgrepp som gör att man som Barnmorska under den absolut sista delen av förlossningen, håller sin ena hand på mellangården och den andra på barnets huvud. Detta görs för att barnet i ett lugnt tempo ska kunna födas fram. Detta utförs för att minska risken för större bristningar. Alla Sveriges Barnmorskor och förlossningsläkare kan utföra detta handgrepp och det är inget som du som födande kvinna speciellt behöver be om. Det ingår i våra arbetsuppgifter och vi gör det alltid.

    Hälsn/Lina Barnmorska
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar