Erfarenheter av progressiva glasögon?
Medelålders 45+
  1. Medlem sedan
    Jan 2001
    #1

    Erfarenheter av progressiva glasögon?

    I ett och ett halvt år har jag haft progressiva gölasögon. Jag är närsynt och har behövt glasögon för att se på håll sedan jag var 14 år. Med glasögon eller linser har jag sett bra. Men nu tyckte optikern jag borde ha progressiva glas. De var svindyra och jag tycker inte jag ser bra alls med dom, inte på håll i all fall. Jag har lämnat in dem många gånger och fått nya glas. Det har blivit bättre men inte helt bra. Nu hände det något med glasen (Antireflexbehandlingen gav upp så att glasen blev ogenomskinliga) och så fick jag byta glas igen. Nu ser jag suddigt på håll och ser inte textbanden på TV. Suck. Jag vet varken ut eller in snart. Måste det vara så här?
  2. 1
    Erfarenheter av progressiva glasögon? I ett och ett halvt år har jag haft progressiva gölasögon. Jag är närsynt och har behövt glasögon för att se på håll sedan jag var 14 år. Med glasögon eller linser har jag sett bra. Men nu tyckte optikern jag borde ha progressiva glas. De var svindyra och jag tycker inte jag ser bra alls med dom, inte på håll i all fall. Jag har lämnat in dem många gånger och fått nya glas. Det har blivit bättre men inte helt bra. Nu hände det något med glasen (Antireflexbehandlingen gav upp så att glasen blev ogenomskinliga) och så fick jag byta glas igen. Nu ser jag suddigt på håll och ser inte textbanden på TV. Suck. Jag vet varken ut eller in snart. Måste det vara så här?
  3. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #2

    Kör fortfarande med mina icke-progressiv

    -a

    Att vara närsynt är väldigt bekvämt, jag tar av mig glasögonen närhelst jag vill läsa något på nära håll.
    Det är klart, jag tar väldigt ofta av mig glasögonen och kör med rätt stor tekt på bildskärmen på jobbet men jag har fortfarande inte kommit mig för att skaffa progressiva trots att jag nog skulle behöva det egentligen.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  4. 2
    Kör fortfarande med mina icke-progressiv -a

    Att vara närsynt är väldigt bekvämt, jag tar av mig glasögonen närhelst jag vill läsa något på nära håll.
    Det är klart, jag tar väldigt ofta av mig glasögonen och kör med rätt stor tekt på bildskärmen på jobbet men jag har fortfarande inte kommit mig för att skaffa progressiva trots att jag nog skulle behöva det egentligen.
  5. Medlem sedan
    Jan 2001
    #3
    Det låter lyxigt. Att vara lite närsynt är nog det bästa efter 50. Själv är jag för mycket närsynt för att kunna läsa obehindrat utan glasögon.
  6. 3
    Det låter lyxigt. Att vara lite närsynt är nog det bästa efter 50. Själv är jag för mycket närsynt för att kunna läsa obehindrat utan glasögon.
  7. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #4

    För mycket?

    Det är väl bara att hålla boken 10 cm från ögonen? Själv ser jag alldeles utmärkt på ca 15-20 cm håll. Det fungerar bra. T.ex. att ligga på mage i sängen och läsa - tills ryggen klagar i alla fall!

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  8. 4
    För mycket? Det är väl bara att hålla boken 10 cm från ögonen? Själv ser jag alldeles utmärkt på ca 15-20 cm håll. Det fungerar bra. T.ex. att ligga på mage i sängen och läsa - tills ryggen klagar i alla fall!
  9. Medlem sedan
    Jan 2001
    #5
    Nej, det funkar inte bra för mig att läsa utan glasögon. Men jag har börjat acceptera att jag ser sämre nuförtiden. Vill jag se bra på håll får jag använda linser och med de progressiva ser jag bra på nära håll, så de funkar bra på jobbet.
  10. 5
    Nej, det funkar inte bra för mig att läsa utan glasögon. Men jag har börjat acceptera att jag ser sämre nuförtiden. Vill jag se bra på håll får jag använda linser och med de progressiva ser jag bra på nära håll, så de funkar bra på jobbet.
  11. Medlem sedan
    Dec 2001
    #6
    Jag har haft progressiva i ca 2 mån nu och för mig funkar det alldeles utmärkt. Jag gjorde synundersökning på stan (ingen kedja) och beställde glasögonen på Lensway. Jag har - 3 och brytningsfel på båda ögonen och på läsdelen har jag +1,50. Du har kanske mycket "värre" glas än mig.

    Ge dig inte om du betalade massor för dom!
  12. 6
    Jag har haft progressiva i ca 2 mån nu och för mig funkar det alldeles utmärkt. Jag gjorde synundersökning på stan (ingen kedja) och beställde glasögonen på Lensway. Jag har - 3 och brytningsfel på båda ögonen och på läsdelen har jag +1,50. Du har kanske mycket "värre" glas än mig.

    Ge dig inte om du betalade massor för dom!
  13. Medlem sedan
    Jun 1999
    #7
    Jag klarar mig för det mesta utan glasögon då jag är närsynt på ett öga. Det är bara framför datorn som jag använder dem. Det blir lite obekvämt för ryggen att hälla huvudet 3 dm från skärmen samtidigt som jag har fingrarna på tangentbordet.
  14. 7
    Jag klarar mig för det mesta utan glasögon då jag är närsynt på ett öga. Det är bara framför datorn som jag använder dem. Det blir lite obekvämt för ryggen att hälla huvudet 3 dm från skärmen samtidigt som jag har fingrarna på tangentbordet.
  15. Medlem sedan
    Feb 2001
    #8
    Jag har fàtt i veckan vad de kallar här "interview-glas". Dvs progressiva för att läsa pà nära hàll och ovandelen för att se pà datorn. Jag hatar dem tycker det är suddigt bàde pà nära och halvlàngt hàll. Vet inte varför ögonläkaren gav mig recept för sàdana glas; jag är inte alls närsynt men ser inget pà nära hàll.
  16. 8
    Jag har fàtt i veckan vad de kallar här "interview-glas". Dvs progressiva för att läsa pà nära hàll och ovandelen för att se pà datorn. Jag hatar dem tycker det är suddigt bàde pà nära och halvlàngt hàll. Vet inte varför ögonläkaren gav mig recept för sàdana glas; jag är inte alls närsynt men ser inget pà nära hàll.
  17. Medlem sedan
    Jul 2008
    #9

    Dåliga erfarenheter

    Jag skaffade progressiva för ett år sedan som jag aldrig kunde se med på nära håll eftersom det bara var ett litet område nederst som jag kunde läsa med - några bokstäver i taget om jag följde med texten med huvud/kropp. Dessutom skevade och gungade allt när jag tittade åt sidorna. Jag var många gånger och klagade med fick gå hem igen för att vänja mig... Till slut fick jag beskedet att jag "var en av de som inte kunde ha progressiva"... Inga pengar tillbaka. Aldrig mer progressiva för min del! Jag har vanliga läsglasögon nu och så enkelslipade när jag kör bil...
    By far the best proof is experience.
    - Sir Francis Bacon -
  18. 9
    Dåliga erfarenheter Jag skaffade progressiva för ett år sedan som jag aldrig kunde se med på nära håll eftersom det bara var ett litet område nederst som jag kunde läsa med - några bokstäver i taget om jag följde med texten med huvud/kropp. Dessutom skevade och gungade allt när jag tittade åt sidorna. Jag var många gånger och klagade med fick gå hem igen för att vänja mig... Till slut fick jag beskedet att jag "var en av de som inte kunde ha progressiva"... Inga pengar tillbaka. Aldrig mer progressiva för min del! Jag har vanliga läsglasögon nu och så enkelslipade när jag kör bil...
  19. Medlem sedan
    Jan 2001
    #10
    Efter fjärde eller femte klagomålet när jag bestämt mig för att ge upp och byta optiker (och ev konakta ARN...) så kom det en ny optiker till den butik där jag köpt glasögonen. Hon var faktiskt kundvänlig (hör och häpna!) och lyssnade på mig. Jag fick byta till en annan sorts glas och nu funkar det helt OK. Men jag är livrädd för att något ska hända med glasen så de måste göra om dem igen för då lär det väl bli samma cirkus igen.
    Tyvärr verkar optikerkedjorna inte se det som sin uppgift att få folka att se bra, utan bara att tjäna pengar. Som med så mycket annat nu för tiden.
  20. 10
    Efter fjärde eller femte klagomålet när jag bestämt mig för att ge upp och byta optiker (och ev konakta ARN...) så kom det en ny optiker till den butik där jag köpt glasögonen. Hon var faktiskt kundvänlig (hör och häpna!) och lyssnade på mig. Jag fick byta till en annan sorts glas och nu funkar det helt OK. Men jag är livrädd för att något ska hända med glasen så de måste göra om dem igen för då lär det väl bli samma cirkus igen.
    Tyvärr verkar optikerkedjorna inte se det som sin uppgift att få folka att se bra, utan bara att tjäna pengar. Som med så mycket annat nu för tiden.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar