Påfyllnijng (byte?) av kylarvätska
Bilsnack
  1. Medlem sedan
    Jan 2001
    #1

    Påfyllnijng (byte?) av kylarvätska

    Fyller ni på kylarvätska själva? Jag har alltid lämnat mina bilar på service en gång om året förut och inte behövt fylla på kylarvätska däremellan. Men nu kör jag gamla bilen så lite så det känns onödigt att lämna den på service varje år. Nu ser jag att kylarvätskan är på "min" och borde nog fylla på. Men hur gör man? Köper man särskild kylarvätska eller använder man vatten med någon tillsats? Är det bara att fylla på eller ska man byta ut den?
  2. 1
    Påfyllnijng (byte?) av kylarvätska Fyller ni på kylarvätska själva? Jag har alltid lämnat mina bilar på service en gång om året förut och inte behövt fylla på kylarvätska däremellan. Men nu kör jag gamla bilen så lite så det känns onödigt att lämna den på service varje år. Nu ser jag att kylarvätskan är på "min" och borde nog fylla på. Men hur gör man? Köper man särskild kylarvätska eller använder man vatten med någon tillsats? Är det bara att fylla på eller ska man byta ut den?
  3. Medlem sedan
    Aug 2007
    #2
    Som bilmekaniker sedan allt för många år så lämnar man av den anledning aldrig in egen bil,,,
    Normalt ska man aldrig behöva fylla på kylarvatten men är det viss mängd som ändå fattas går det bra att använda färdigblandad glykol om man vill det.
    Det som är viktigt bara är att kontrollera att det kylarvatten som redan finns i bilen inte är röd/rosa som då är lite speciell och som Longlife inte är blandbar med "vad som helst". Men annars går det att blanda hur som helst oberoende färg.
    Speciellt halvgamla VW/Audi har denna speciella glykol. Så ser den befintliga kylarvattnet rent ut så räcker det annars att bara fylla på.
  4. 2
    Som bilmekaniker sedan allt för många år så lämnar man av den anledning aldrig in egen bil,,,
    Normalt ska man aldrig behöva fylla på kylarvatten men är det viss mängd som ändå fattas går det bra att använda färdigblandad glykol om man vill det.
    Det som är viktigt bara är att kontrollera att det kylarvatten som redan finns i bilen inte är röd/rosa som då är lite speciell och som Longlife inte är blandbar med "vad som helst". Men annars går det att blanda hur som helst oberoende färg.
    Speciellt halvgamla VW/Audi har denna speciella glykol. Så ser den befintliga kylarvattnet rent ut så räcker det annars att bara fylla på.
  5. Medlem sedan
    Jan 2001
    #3
    Tack! Vätskan ser lite blåaktig ut och nivån är strax under "min". Det är ju en gammal bil så det kanske kan dunsta bort lite?
  6. 3
    Tack! Vätskan ser lite blåaktig ut och nivån är strax under "min". Det är ju en gammal bil så det kanske kan dunsta bort lite?
  7. Medlem sedan
    Aug 2007
    #4
    Hej.
    Ja då kan du i princip ta vilken glykol du vill och fylla på så blir det bra. Då är det den billigare som lite enklare modellen av glykol, som kan vara både blå, grön som gul till färgen.

    Har det gått ett tag sedan den kontrollerades sist kan man väl räkna med ett visst "svinn" men fyll upp du med vatten/glykol och se efter en tid hur det verkar om vattnet verkar hålla sig kvar. :-)
  8. 4
    Hej.
    Ja då kan du i princip ta vilken glykol du vill och fylla på så blir det bra. Då är det den billigare som lite enklare modellen av glykol, som kan vara både blå, grön som gul till färgen.

    Har det gått ett tag sedan den kontrollerades sist kan man väl räkna med ett visst "svinn" men fyll upp du med vatten/glykol och se efter en tid hur det verkar om vattnet verkar hålla sig kvar. :-)
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar