Kylfläkten?
Bilsnack
  1. Medlem sedan
    Jan 2001
    #1

    Kylfläkten?

    Ja, nu har jag fyllt på kylarvätskan till strax under max (se föregående tråd). Men nu undrar jag om det är fel på kylfläkten. Visarna för motortemperaturen står högre än den brukar och när jag testade att "varmköra" nu gick inte fläkten igång. Brukar fläkten gå hela tiden när motorn är igång? Jag har fått byta en termostat på kylfläkten för några år sedan, för då började bilen koka. Undrar om den har gått sönder igen?
  2. 1
    Kylfläkten? Ja, nu har jag fyllt på kylarvätskan till strax under max (se föregående tråd). Men nu undrar jag om det är fel på kylfläkten. Visarna för motortemperaturen står högre än den brukar och när jag testade att "varmköra" nu gick inte fläkten igång. Brukar fläkten gå hela tiden när motorn är igång? Jag har fått byta en termostat på kylfläkten för några år sedan, för då började bilen koka. Undrar om den har gått sönder igen?
  3. Medlem sedan
    Aug 2007
    #2
    Om man nu förutsätter att temperatur visningen är korrekt med fungerande temp givare för denna och motorn verkligen verkar bli så varm den kan bli vid en varm körning.
    Borde så kylfläkten starta då och då, som sedan normalt startar vid motor så vida bilen inte är utrustad med inkopplad AC/ACC, där i sådana fall kylfläkten brukar gå hela tiden även från en kallstart.

    Men då temperaturen verkar högre kan det med vara fråga om en mindre bra fungerande termostat, speciellt om temperaturen varierar vid varm motor.
    Det var förmodligen termogivaren till kylfläkten du då bytte, alltså den som styr kylfläkten.
  4. 2
    Om man nu förutsätter att temperatur visningen är korrekt med fungerande temp givare för denna och motorn verkligen verkar bli så varm den kan bli vid en varm körning.
    Borde så kylfläkten starta då och då, som sedan normalt startar vid motor så vida bilen inte är utrustad med inkopplad AC/ACC, där i sådana fall kylfläkten brukar gå hela tiden även från en kallstart.

    Men då temperaturen verkar högre kan det med vara fråga om en mindre bra fungerande termostat, speciellt om temperaturen varierar vid varm motor.
    Det var förmodligen termogivaren till kylfläkten du då bytte, alltså den som styr kylfläkten.
  5. Medlem sedan
    Jan 2001
    #3
    Visaren för motortemperaturen (eller kylvätsketemperaturen kanske det heter) gick upp till tredje strecket, alltså över mitten men inte in på det röda området. Fläkten gick inte igång under denna tid. Men nu har jag nya bekymmer och startar en ny tråd...
  6. 3
    Visaren för motortemperaturen (eller kylvätsketemperaturen kanske det heter) gick upp till tredje strecket, alltså över mitten men inte in på det röda området. Fläkten gick inte igång under denna tid. Men nu har jag nya bekymmer och startar en ny tråd...
  7. Medlem sedan
    Aug 2007
    #4
    Ja då gick den av temperaturmätaren upp väl högt och visst det man brukar mena med hög motortemperatur är oftast att kylvattnet är det. :-)

    Vet att på dessa motorer kan dess kombinerade termgivare strula, denna styr både kylfläkt och temperaturvisaren. Denna sitter på termostathuset och är lätt att byta.
  8. 4
    Ja då gick den av temperaturmätaren upp väl högt och visst det man brukar mena med hög motortemperatur är oftast att kylvattnet är det. :-)

    Vet att på dessa motorer kan dess kombinerade termgivare strula, denna styr både kylfläkt och temperaturvisaren. Denna sitter på termostathuset och är lätt att byta.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar