Motorn startar men "dör" när jag gasar
Bilsnack
  1. Medlem sedan
    jan 2001
    #1

    Motorn startar men "dör" när jag gasar

    Nu är det nya problem med min Skoda Felicia (97:a). Idag när jag försökte starta den så lät det som vanligt, motorn gick igång men så fort jag gasade så la motorn bara av. Jag provade några gånger, samma resultat varje gång. Batteriet är laddat och borde vara OK. Men kylvätskenivån har sjunkit lite igen. Och vid något tillfälle för någon vecka sedan lyste lampan för bromssystemet, men den slocknade igen och bromsarna verkar fungera som vanligt. Bilen har gått 12000 mil. Jag blir lite rädd att den börjar lägga av... Om jag inte får igång den kan jag ju inte ens köra den till verkstaden. På besiktningen för ett par månader sedan gick den igenom utan minsta anmärkning. Man önskar man kunde mer om bilar och motorer. Vad kan det vara för fel?
  2. 1
    Motorn startar men "dör" när jag gasar Nu är det nya problem med min Skoda Felicia (97:a). Idag när jag försökte starta den så lät det som vanligt, motorn gick igång men så fort jag gasade så la motorn bara av. Jag provade några gånger, samma resultat varje gång. Batteriet är laddat och borde vara OK. Men kylvätskenivån har sjunkit lite igen. Och vid något tillfälle för någon vecka sedan lyste lampan för bromssystemet, men den slocknade igen och bromsarna verkar fungera som vanligt. Bilen har gått 12000 mil. Jag blir lite rädd att den börjar lägga av... Om jag inte får igång den kan jag ju inte ens köra den till verkstaden. På besiktningen för ett par månader sedan gick den igenom utan minsta anmärkning. Man önskar man kunde mer om bilar och motorer. Vad kan det vara för fel?
  3. Medlem sedan
    aug 2007
    #2
    Svårt så här forumvis att ställa möjligaste diagnos då fenomenet kan bero på en rad olika orsaker. Men verkar motorn tvärdö låter det som tändspole till givarfel.

    Medan om den liksom dör långsammare kan det tex vara bränslepumpen som är på gång.
    Men nu verkar det som det är då du försöker gasa som den genast lägger av och den går annars på tomgång?
    I så fall låter det där som felet finns på bränslesidan och eventuellt med att bränslefiltret kan vara igensatt.
    Att bromslampan lyste till då har förmodligen inget med detta att göra så som vattnet som verkar försvinna. Där ser du inget synligt vatten under bilen?

    Ja det är inte lätt att veta hur bilar fungerar alla gånger...
  4. 2
    Svårt så här forumvis att ställa möjligaste diagnos då fenomenet kan bero på en rad olika orsaker. Men verkar motorn tvärdö låter det som tändspole till givarfel.

    Medan om den liksom dör långsammare kan det tex vara bränslepumpen som är på gång.
    Men nu verkar det som det är då du försöker gasa som den genast lägger av och den går annars på tomgång?
    I så fall låter det där som felet finns på bränslesidan och eventuellt med att bränslefiltret kan vara igensatt.
    Att bromslampan lyste till då har förmodligen inget med detta att göra så som vattnet som verkar försvinna. Där ser du inget synligt vatten under bilen?

    Ja det är inte lätt att veta hur bilar fungerar alla gånger...
  5. Medlem sedan
    jan 2001
    #3
    Motorn lägger av efter en liten stund även om jag inte gasar. Men det verkar inte komma fram något bränsle, eftersom gasningen inte ger någon effekt alls, ens om jag gasar genast.
    Tack förresten för alla dina tips och svar på mina inlägg! Jag uppskattar det mycket. Jag vill gärna lära mig mer om bilar, men har nästan inga grundkunskaper alls från början.
  6. 3
    Motorn lägger av efter en liten stund även om jag inte gasar. Men det verkar inte komma fram något bränsle, eftersom gasningen inte ger någon effekt alls, ens om jag gasar genast.
    Tack förresten för alla dina tips och svar på mina inlägg! Jag uppskattar det mycket. Jag vill gärna lära mig mer om bilar, men har nästan inga grundkunskaper alls från början.
  7. Medlem sedan
    aug 2007
    #4
    Är så lite, bara kul att hjälpa till där man är hemma på som numer sjukpensionerad bil mek sedan många år,,, tveka vidare inte alls att fråga på och vill du funkar det med mailvägen med.
    Kul även med tjejer som vill lära sig lite mer om bilar... :-)

    Men med bilen verkar det som den inte får just bränsle som brukar märkas när man försöker gasa och mer bränsle behövs. Där kan det vara ett igensatt bränslefilter till en bränslepump som börjar ge upp.
    Ett sätt där att felsöka på är att spraya startgas i motorns insug vid sådana tillfällen (som då tillfälligt ersätter ev uteblivet bränsle). Går den då bättre är det klart bränslerelaterat. Där båda momenten är relativt lättfixade och inte allt för dyra.
  8. 4
    Är så lite, bara kul att hjälpa till där man är hemma på som numer sjukpensionerad bil mek sedan många år,,, tveka vidare inte alls att fråga på och vill du funkar det med mailvägen med.
    Kul även med tjejer som vill lära sig lite mer om bilar... :-)

    Men med bilen verkar det som den inte får just bränsle som brukar märkas när man försöker gasa och mer bränsle behövs. Där kan det vara ett igensatt bränslefilter till en bränslepump som börjar ge upp.
    Ett sätt där att felsöka på är att spraya startgas i motorns insug vid sådana tillfällen (som då tillfälligt ersätter ev uteblivet bränsle). Går den då bättre är det klart bränslerelaterat. Där båda momenten är relativt lättfixade och inte allt för dyra.
  9. Medlem sedan
    jan 2001
    #5
    God fortsättning! Hoppas du läser här fortfarande... Idag (efter avslutat jul- och nyårsfirande och annat) tog vi oss an vår gamla Skoda igen. Fick lite hjälp av maken (som är väldigt ointresserad av bilar men mer teknik-van än jag). Han hittade luftintaget och sprutade in startgas och efter tre försök så gick motorn! Det gick att gasa och den gick på tomgång. Fläkten fick vi igång när vi kopplade förbi termostatgivaren (tror jag det heter?) Jag tyckte avgaserna såg normala ut tyckte jag men motorn blev varm innan vi fick igång fläkten, då blev det bättre men fortfarande varmare än normalt. Behållaren med kylarvätska kändes väldigt varm. Så nu är frågan om vi får igång den igen och i så fall vågar köra till verkstan. Om man fått i gång motorn mha startgas, kan man då räkna med att den går så länge man har den igång? Så man inte bli r stående längs vägen...
  10. 5
    God fortsättning! Hoppas du läser här fortfarande... Idag (efter avslutat jul- och nyårsfirande och annat) tog vi oss an vår gamla Skoda igen. Fick lite hjälp av maken (som är väldigt ointresserad av bilar men mer teknik-van än jag). Han hittade luftintaget och sprutade in startgas och efter tre försök så gick motorn! Det gick att gasa och den gick på tomgång. Fläkten fick vi igång när vi kopplade förbi termostatgivaren (tror jag det heter?) Jag tyckte avgaserna såg normala ut tyckte jag men motorn blev varm innan vi fick igång fläkten, då blev det bättre men fortfarande varmare än normalt. Behållaren med kylarvätska kändes väldigt varm. Så nu är frågan om vi får igång den igen och i så fall vågar köra till verkstan. Om man fått i gång motorn mha startgas, kan man då räkna med att den går så länge man har den igång? Så man inte bli r stående längs vägen...
  11. Medlem sedan
    aug 2007
    #6
    Hej och god fortsättning på dig/er med! Visst svarar jag då påminnelse dyker upp att fråga dykt upp...

    Motorn är alltså lite svårstartad som den är nu men startar och går bra med startgas hjälpen? Ja kopplar man förbi kylfläktens kabel över dess termogivare så går fläkten konstant och bör då hålla motorn onormalt kall i stället. Då är förmodligen denna termogivare defekt som ska starta kylfläkten vid varm motor.

    Behållaren (expansionsburken) för kylarvätskan blir helt normalt väldigt varm, runt 90 grader. Men blir den fortfarande lite för varm trots fungerande kylfläkt, kan man med kontrollera att kylaren blir väldigt varm vid varmkörd motor. Är denna kall eller bara ljummen så fungerar högst troligt inte termostaten som då inte släpper ut kylvatten som behöver kylas.
    Svårt säga om motorn väl fungerar även då man fått i gång den, för den har väl dött tidigare sporadiskt? Detta hade annars varit ett intressant fall att ta tag i,,, men hoppas ni får fason på bilen iaf.
  12. 6
    Hej och god fortsättning på dig/er med! Visst svarar jag då påminnelse dyker upp att fråga dykt upp...

    Motorn är alltså lite svårstartad som den är nu men startar och går bra med startgas hjälpen? Ja kopplar man förbi kylfläktens kabel över dess termogivare så går fläkten konstant och bör då hålla motorn onormalt kall i stället. Då är förmodligen denna termogivare defekt som ska starta kylfläkten vid varm motor.

    Behållaren (expansionsburken) för kylarvätskan blir helt normalt väldigt varm, runt 90 grader. Men blir den fortfarande lite för varm trots fungerande kylfläkt, kan man med kontrollera att kylaren blir väldigt varm vid varmkörd motor. Är denna kall eller bara ljummen så fungerar högst troligt inte termostaten som då inte släpper ut kylvatten som behöver kylas.
    Svårt säga om motorn väl fungerar även då man fått i gång den, för den har väl dött tidigare sporadiskt? Detta hade annars varit ett intressant fall att ta tag i,,, men hoppas ni får fason på bilen iaf.
  13. Medlem sedan
    jan 2001
    #7
    Hej o tack för svar. Motorr har inte stannat av sig själv förut. Bilen har alltid varit lättstartad. Men sedan ett par veckor har inte motorn velat gå igång på allvar, utan självdött efter en liten stund och även om man gasat. Vi ska testa igen på måndag och får vi gång den testar vi att köra den till verkstan.
  14. 7
    Hej o tack för svar. Motorr har inte stannat av sig själv förut. Bilen har alltid varit lättstartad. Men sedan ett par veckor har inte motorn velat gå igång på allvar, utan självdött efter en liten stund och även om man gasat. Vi ska testa igen på måndag och får vi gång den testar vi att köra den till verkstan.
  15. Medlem sedan
    aug 2007
    #8
    Ja detta kan med har en rad orsaker till dessa fenomen som kan vara både bränsle som tänd relaterat. Men då den tänder till lättare med startgasen som då ersätter eventuell bränslebrist, skulle jag mer vara inne på att motorn inte får just tillräckligt med bränsle.
    Som i sådana fall kan vara ett igensatt bränslefilter till småtrött bränslepump.
  16. 8
    Ja detta kan med har en rad orsaker till dessa fenomen som kan vara både bränsle som tänd relaterat. Men då den tänder till lättare med startgasen som då ersätter eventuell bränslebrist, skulle jag mer vara inne på att motorn inte får just tillräckligt med bränsle.
    Som i sådana fall kan vara ett igensatt bränslefilter till småtrött bränslepump.
  17. Medlem sedan
    apr 2019
    #9
    Du kan försöka hitta instruktioner för självreparation. Har du någonsin tänkt på det? Jag anser att detta kan vara ett mycket balanserat beslut. Videon kanske inte visar allt som finns i dokumentationen. Tänk på att leta efter bra gamla instruktioner
  18. 9
    Du kan försöka hitta instruktioner för självreparation. Har du någonsin tänkt på det? Jag anser att detta kan vara ett mycket balanserat beslut. Videon kanske inte visar allt som finns i dokumentationen. Tänk på att leta efter bra gamla instruktioner
  19. Medlem sedan
    apr 2020
    #10
    I allmänhet verkar det faktiskt som om din bil är föråldrad och du skulle vara bättre att köpa något nyare, eftersom bilmarknaden idag är enorm och du kan välja vad som helst, beroende på din smak. Och så, om du vill reparera din bil, på grund av den stora kärleken till den, kan du på webbplatsen Wie Så byter du tändstift på SKODA FABIA 1 (6Y5) hitta en handbok för vilken bil som helst, tack vare vilken du kan reparera din bil själv.
  20. 10
    I allmänhet verkar det faktiskt som om din bil är föråldrad och du skulle vara bättre att köpa något nyare, eftersom bilmarknaden idag är enorm och du kan välja vad som helst, beroende på din smak. Och så, om du vill reparera din bil, på grund av den stora kärleken till den, kan du på webbplatsen Wie Så byter du tändstift på SKODA FABIA 1 (6Y5) hitta en handbok för vilken bil som helst, tack vare vilken du kan reparera din bil själv.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar

Faktabank

Artiklar och nyttig information