Skype funderingar...
Tonåringar
  1. Anonym
    #1

    Skype funderingar...

    Min dotter är nu 13 år och hon vill gärna ha skype. Hon har fått kontakt med en del killar på nätet som hon spelar online spel med och så vill hon kunna prata med dem. Hon har berättat att några killar gärna vill att hon skaffar skype så de kan prata på riktigt, istället för att chatta. Som mamma känner jag mig väldigt tveksam till detta, detta är ju personer som hon inte alls känner. Kan de via skype få veta vem hon är på riktigt eller är man helt anonym, ja dvs om hon inte använda kameran, för då ser de ju hur hon ser ut.
    En kille som hon chattat mycket med, säger att han också är 13 år. Men man kan ju inte veta om det han säger stämmer. Och vem är han på riktigt. Jag känner mig olustigt tveksam.
    Hur tänker ni andra ? Och hur gör ni ? Tänker att skype är ett bra och billigt sätt att kommunicera men då tänker jag att man känner personerna innan. Bör man sätta upp skype regler om hon ska ha det och i så fall vilka ? Hon säger att alla i klassen har det.
  2. 1
    Skype funderingar... Min dotter är nu 13 år och hon vill gärna ha skype. Hon har fått kontakt med en del killar på nätet som hon spelar online spel med och så vill hon kunna prata med dem. Hon har berättat att några killar gärna vill att hon skaffar skype så de kan prata på riktigt, istället för att chatta. Som mamma känner jag mig väldigt tveksam till detta, detta är ju personer som hon inte alls känner. Kan de via skype få veta vem hon är på riktigt eller är man helt anonym, ja dvs om hon inte använda kameran, för då ser de ju hur hon ser ut.
    En kille som hon chattat mycket med, säger att han också är 13 år. Men man kan ju inte veta om det han säger stämmer. Och vem är han på riktigt. Jag känner mig olustigt tveksam.
    Hur tänker ni andra ? Och hur gör ni ? Tänker att skype är ett bra och billigt sätt att kommunicera men då tänker jag att man känner personerna innan. Bör man sätta upp skype regler om hon ska ha det och i så fall vilka ? Hon säger att alla i klassen har det.
  3. Medlem sedan
    Jan 2014
    #2

    Skype funderingar...

    Tycker du det känns osäkert med Cam så låt henne bara ha mic. Min son på 10 snart 11 har Skype och snackar med sina klass kompisar på Skype när dom spelar.
    Annars får hon vara i närheten av dej när hon pratar vilket jag antar att hon inte vill.
    Jag förstår verkligen din oro. Finns så mycke idioter där ute tyvärr!
  4. 2
    Skype funderingar... Tycker du det känns osäkert med Cam så låt henne bara ha mic. Min son på 10 snart 11 har Skype och snackar med sina klass kompisar på Skype när dom spelar.
    Annars får hon vara i närheten av dej när hon pratar vilket jag antar att hon inte vill.
    Jag förstår verkligen din oro. Finns så mycke idioter där ute tyvärr!
  5. Medlem sedan
    Apr 2008
    #3
    att "alla andra har" är inget arbgument. Jag bruar svara "attt alla andra föräldrar har barn somstädar sina rum" eller liknade


    Men Skype, fördelen är ju att din dotter ser om killen hon chattar med faktist är 13, eller om det är en gubbe som utger sej för att vara 13.
    så jag hade tillåtit. Men dessutom pratat om faror ( ja, dottern tycker ajg är tjatig, ibland ) , och dessutom sitter hon offtast i vardagsrummet, Så vi har haft skype rätt länge,utan problem. Kul med kompisar som man aknse bara träffar på somrarna och liknade.
  6. 3
    att "alla andra har" är inget arbgument. Jag bruar svara "attt alla andra föräldrar har barn somstädar sina rum" eller liknade


    Men Skype, fördelen är ju att din dotter ser om killen hon chattar med faktist är 13, eller om det är en gubbe som utger sej för att vara 13.
    så jag hade tillåtit. Men dessutom pratat om faror ( ja, dottern tycker ajg är tjatig, ibland ) , och dessutom sitter hon offtast i vardagsrummet, Så vi har haft skype rätt länge,utan problem. Kul med kompisar som man aknse bara träffar på somrarna och liknade.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar