18 år och ansvarslös
Tonåringar
  1. Uppgiven mamma
    #1

    18 år och ansvarslös

    Funderar allvarligt på att slänga ut min 18 åring. Skolkar massor orkar inte gå upp på morgonen . Jag har köpt massa väckarklockor , väckt honom provat massa lösningar . Han blev naturligtvis av med studiebidraget. Han är egentligen en smart kille som haft det väldigt lätt för sig med skolan. Nu bytte han linje fär att det inte fanns några tjejer där hmm kanske viktig faktor , nu vill han byta igen eftersom han säger att det är svårt . Det tror jag inte på , det svåra är nog att läser man inte läxor eller går till skolan såå blir det svårt . Han känns extremt omogen trots att han är 18 . Studiebidraget går till cigaretter ,kebab och party. trots att jag sagt att hälften bör läggas undan till tex klädinköp. Han har haft förmånen att jag handlat alla kläder innan märkeskläder men pga av sjukdom har jag dålig inkomst så han måste betala lite själv. Jag betalar mobilen, gymkort ,busskort mm naturligtvis Nu var jag ju tvungen att ge honom pengar eftersom han inte får studiebidrag.... vill ju inte att han gör ng kriminellt . Han vet hur han sska linda mamma runt sitt lillfinger tyvärr. supermysig och snäll tills dagen efter han fått pengar , då kallar han mig soc kärring, bidragstagare , lat mm jag förklarar att jag aldrig tagit ett enda bidrag förrutom barnbidrag , utvecklingstörd,Jag har en allvarlig kronisk sjukdom och tycker situationen är extremt jobbig. Haft misstank om droger så han gick bärsärkargång här hemma , men drogtest visade inget, bokat läkartid åt honom men han vägrar förlja med, han går runt här hemma med sina hörlurar å gör inte ett skit ..... igår slängde han maten jag serverade utan att ens smaka på det ... lite föraktfullt. Der andra gillar ju min mat så det är knappast fel på min kokkonst. Han påpekar att jag aldrig gjort ngt för honom, att han aldrig fått ngt mm
    jag är mytoman ,psykisk sjuk mm han är alltså riktigt elak . Jag är ju ensamstående 4 barn , de andra har aldrig sagt ngt sånt. Jag har däremot offrat massor för att mina barn ska få samma som alla andra. Vi kanske inte har haft råd med utlandssemestrar varje år men ett par ggr har vi varit i väg . de har iphones mm Sjukt att jag aldrig unnat mig själv ngt . han har fått jackor och skor märkeskläder .... de ligger numera slängda på golvet . Känns hemskt att han krävt märkeskläder och sedan inte ens hänger upp sin jacka för 2000kr .Jag själv går omkring i en jacka för 400 med trasigt blixtlås JÖvningskör med honom bokar körlektioner också men han går inte dit, han kan köra bil ändå, jobba tänker han inte göra man får ju gratis lägenhet av soc hmm var han fått det ifrån vet jag inte, rökar som en borstbindare , han ska bli musikproducent så han tycker skolan är onödig. Jag förklarade att det kan vara bra att ha en utbildning och ett jobb tills han slår igenom. Då kan han lägga av med det arbetet och leva för musiken . Lite tröttsamt att hävda att det aldrig kommer hända ,han spelar ju inte ens ett instrument men nu sköts väl allt via dator .Inte vet jag . Har försökt allt . varit hysterisk ,desperat, pedagogisk, låtit han ta eget ansvar för att komma upp, ringt skolan , de har haft samtal elevårdkonferens, men han sköter sig i skolan , när han väl är där . Hans pappa har funktionshinder i form av adhd och tourettes så han är ute ur hans värld för länge sen . Han har också lite låtgå mentalitet och är i en gråzon när det gäller lagar å sånt. hmmm
  2. 1
    18 år och ansvarslös Funderar allvarligt på att slänga ut min 18 åring. Skolkar massor orkar inte gå upp på morgonen . Jag har köpt massa väckarklockor , väckt honom provat massa lösningar . Han blev naturligtvis av med studiebidraget. Han är egentligen en smart kille som haft det väldigt lätt för sig med skolan. Nu bytte han linje fär att det inte fanns några tjejer där hmm kanske viktig faktor , nu vill han byta igen eftersom han säger att det är svårt . Det tror jag inte på , det svåra är nog att läser man inte läxor eller går till skolan såå blir det svårt . Han känns extremt omogen trots att han är 18 . Studiebidraget går till cigaretter ,kebab och party. trots att jag sagt att hälften bör läggas undan till tex klädinköp. Han har haft förmånen att jag handlat alla kläder innan märkeskläder men pga av sjukdom har jag dålig inkomst så han måste betala lite själv. Jag betalar mobilen, gymkort ,busskort mm naturligtvis Nu var jag ju tvungen att ge honom pengar eftersom han inte får studiebidrag.... vill ju inte att han gör ng kriminellt . Han vet hur han sska linda mamma runt sitt lillfinger tyvärr. supermysig och snäll tills dagen efter han fått pengar , då kallar han mig soc kärring, bidragstagare , lat mm jag förklarar att jag aldrig tagit ett enda bidrag förrutom barnbidrag , utvecklingstörd,Jag har en allvarlig kronisk sjukdom och tycker situationen är extremt jobbig. Haft misstank om droger så han gick bärsärkargång här hemma , men drogtest visade inget, bokat läkartid åt honom men han vägrar förlja med, han går runt här hemma med sina hörlurar å gör inte ett skit ..... igår slängde han maten jag serverade utan att ens smaka på det ... lite föraktfullt. Der andra gillar ju min mat så det är knappast fel på min kokkonst. Han påpekar att jag aldrig gjort ngt för honom, att han aldrig fått ngt mm
    jag är mytoman ,psykisk sjuk mm han är alltså riktigt elak . Jag är ju ensamstående 4 barn , de andra har aldrig sagt ngt sånt. Jag har däremot offrat massor för att mina barn ska få samma som alla andra. Vi kanske inte har haft råd med utlandssemestrar varje år men ett par ggr har vi varit i väg . de har iphones mm Sjukt att jag aldrig unnat mig själv ngt . han har fått jackor och skor märkeskläder .... de ligger numera slängda på golvet . Känns hemskt att han krävt märkeskläder och sedan inte ens hänger upp sin jacka för 2000kr .Jag själv går omkring i en jacka för 400 med trasigt blixtlås JÖvningskör med honom bokar körlektioner också men han går inte dit, han kan köra bil ändå, jobba tänker han inte göra man får ju gratis lägenhet av soc hmm var han fått det ifrån vet jag inte, rökar som en borstbindare , han ska bli musikproducent så han tycker skolan är onödig. Jag förklarade att det kan vara bra att ha en utbildning och ett jobb tills han slår igenom. Då kan han lägga av med det arbetet och leva för musiken . Lite tröttsamt att hävda att det aldrig kommer hända ,han spelar ju inte ens ett instrument men nu sköts väl allt via dator .Inte vet jag . Har försökt allt . varit hysterisk ,desperat, pedagogisk, låtit han ta eget ansvar för att komma upp, ringt skolan , de har haft samtal elevårdkonferens, men han sköter sig i skolan , när han väl är där . Hans pappa har funktionshinder i form av adhd och tourettes så han är ute ur hans värld för länge sen . Han har också lite låtgå mentalitet och är i en gråzon när det gäller lagar å sånt. hmmm
  3. Medlem sedan
    Apr 2008
    #2
    Spontant känner jag att du ska inte ge honom en krona. Han har tak över huvudet, mat på bordet, och kläder ska vara rena och hela, men inte inte någora märkeskläder, och inte nya om de gamla inte slitits ut.

    Men samtidigt hör jag ju att det gått lång, och du tror att han blir en brottsling om du gjorde så. Och därför tycker ajg att du ska kontakta soc och berätta om dina farhågor. Att ni behöver hjälp med att vända skutan rätt, nu innan han hamnar i kriminalitet.
  4. 2
    Spontant känner jag att du ska inte ge honom en krona. Han har tak över huvudet, mat på bordet, och kläder ska vara rena och hela, men inte inte någora märkeskläder, och inte nya om de gamla inte slitits ut.

    Men samtidigt hör jag ju att det gått lång, och du tror att han blir en brottsling om du gjorde så. Och därför tycker ajg att du ska kontakta soc och berätta om dina farhågor. Att ni behöver hjälp med att vända skutan rätt, nu innan han hamnar i kriminalitet.
  5. uppgivna mamman
    #3
    Tack blå fågel för ditt svar , jag har nu tagit kontakt med skolans kurator, drogrådgivning och fått samma råd som du redan gett jag ska strypa tillförseln med pengar . Verkliga livet är ju faktiskt så man får inga pengar om man inte går till jobbet . Nu har jag ställt ultimatum sköta skolan , respektera övriga i familjen, sköta sin egna tvätt och städa sitt rum och drogfri . Vet ju inte om han tar ngt men bara på de villkoren vill vi att han bor här , de reglerna gäller alla i familjen sa jag annars får du leta efter annat boende. Han blev nog lite paff . Hans tvätt ligger i en tvättkorg såå när han skulle träffa sina kompisar igår såå letade han efter rena kläder .jag förklarade att de ligger nog på golvet i ditt rum . Kände mig elak men man måste ju sätta gränser .
  6. 3
    Tack blå fågel för ditt svar , jag har nu tagit kontakt med skolans kurator, drogrådgivning och fått samma råd som du redan gett jag ska strypa tillförseln med pengar . Verkliga livet är ju faktiskt så man får inga pengar om man inte går till jobbet . Nu har jag ställt ultimatum sköta skolan , respektera övriga i familjen, sköta sin egna tvätt och städa sitt rum och drogfri . Vet ju inte om han tar ngt men bara på de villkoren vill vi att han bor här , de reglerna gäller alla i familjen sa jag annars får du leta efter annat boende. Han blev nog lite paff . Hans tvätt ligger i en tvättkorg såå när han skulle träffa sina kompisar igår såå letade han efter rena kläder .jag förklarade att de ligger nog på golvet i ditt rum . Kände mig elak men man måste ju sätta gränser .
  7. Medlem sedan
    Oct 2011
    #4
    Bra gjort av dig!!!
    Har jobbat på högstadium och gynasiesärskola och jag kan säga att du är inte ensam med ditt problem! Många föräldrar kommer till oss och ber om hjälp. Du är inte elak, du hjälper honom den "svåra vägen". I grund och botten gör du det bästa du kan göra för din son!
    Håller tummarna för att det blir bättre och att du orkar kämpa
  8. 4
    Bra gjort av dig!!!
    Har jobbat på högstadium och gynasiesärskola och jag kan säga att du är inte ensam med ditt problem! Många föräldrar kommer till oss och ber om hjälp. Du är inte elak, du hjälper honom den "svåra vägen". I grund och botten gör du det bästa du kan göra för din son!
    Håller tummarna för att det blir bättre och att du orkar kämpa
  9. Anonym
    #5
    Har problemen kommit nu på gymnasiet eller har det varit svårigheter för honom även innan? Hur har han fungerat hemma och i skolan fram tills nu?
    Redan innan jag läste att pappan har funktionshinder så slog det mig att sonen har det och när det sedan stod om pappan så blev det ganska uppenbart att även sonen har den problematiken. Kan det stämma tror du?
  10. 5
    Har problemen kommit nu på gymnasiet eller har det varit svårigheter för honom även innan? Hur har han fungerat hemma och i skolan fram tills nu?
    Redan innan jag läste att pappan har funktionshinder så slog det mig att sonen har det och när det sedan stod om pappan så blev det ganska uppenbart att även sonen har den problematiken. Kan det stämma tror du?
  11. Medlem sedan
    Apr 2008
    #6
    Hejja dej! Ibland är bästa vägen att vara rak och tydlig, och ta den konflikt som då kommer. Och då gäller det att stå stadigt på jorden, och inte ge sej. Men ju tydligare den är, ju fortare blåser den över, och när stormen lagt sej, är det lättare att leva
  12. 6
    Hejja dej! Ibland är bästa vägen att vara rak och tydlig, och ta den konflikt som då kommer. Och då gäller det att stå stadigt på jorden, och inte ge sej. Men ju tydligare den är, ju fortare blåser den över, och när stormen lagt sej, är det lättare att leva
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar