Någon högstadielärare här som har synpunkter? Jag jobbar på en specialskola, vi har elever där som ligger flera år efter sin årskus. En elev har jobbat på årskurs 8 -nivå i engelska (trots att han är årskurs 9 åldersmässig). Han fick möjligheten att göra nationella provet ändå, för vår rektor tyckte att alla 9r som vill prova ska få göra det. Det är också tänkt som uppmuntran, många kanske ser då att de inte är så långt ifrån i alla fall.

Men den här eleven fick mellan E och D på läs-och hörförståelse. Uppsatsen är jag inte klar med än, men jag tror det blir E. Och det muntliga kommer fortfarande, men det kan han också klara. Hur ska jag tänka då? Ska jag ge honom E som slutbetyg i 9:an? Egentligen hade jag inte tänkt det, för att han kommer att få kämpigt på gymnasiet då. På andra sidan - det är ju därför vi har flera betyg, den som får E är ju inte så bra och behöver kämpa lite framöver. Hur är det med gramatikmoment som vi inte har gjort än? Egentligen är det ju inte så låst; två, tre viktiga moment hinner vi göra och de repeterar ju ändå på gymnasiet. Hur ska man tänka?