Barn raka benen?
Stora barn
  1. Anonym
    #1

    Barn raka benen?

    Min dotter, snart 11 år, tjatar om att hon vill börja raka sina ben. Hon har ganska mycket hår på benen, men det är så ljust så jag tänker aldrig på det. Däremot tänker hon på det väldigt mycket själv och hon skäms. Har försökt prata med henne om att hon är fin som hon är och att det är bara hon själv som tänker på det. Men det hjälper inte, hon säger att det är ett jättestort bekymmer för henne. Om hon har shorts så försöker hon hålla händerna för ibland för att dölja håret säger hon. Hon använder långa byxor på gympan etc. Vad göra? Ska jag tillåta henne att raka benen, och då bekräftar jag ju på något sätt att hon har för mycket hår. Eller ska jag fortsätta intala henne att hon är fin som hon är? Jag tycker att hon är alldeles för ung egentligen. Men om hon mår dåligt så kanske det är dumt av mig att säga nej?
  2. 1
    Barn raka benen? Min dotter, snart 11 år, tjatar om att hon vill börja raka sina ben. Hon har ganska mycket hår på benen, men det är så ljust så jag tänker aldrig på det. Däremot tänker hon på det väldigt mycket själv och hon skäms. Har försökt prata med henne om att hon är fin som hon är och att det är bara hon själv som tänker på det. Men det hjälper inte, hon säger att det är ett jättestort bekymmer för henne. Om hon har shorts så försöker hon hålla händerna för ibland för att dölja håret säger hon. Hon använder långa byxor på gympan etc. Vad göra? Ska jag tillåta henne att raka benen, och då bekräftar jag ju på något sätt att hon har för mycket hår. Eller ska jag fortsätta intala henne att hon är fin som hon är? Jag tycker att hon är alldeles för ung egentligen. Men om hon mår dåligt så kanske det är dumt av mig att säga nej?
  3. Anonymsvarare
    #2
    Mina döttrar 14 och 16 år rakar sina ben och har så gjort i flera år.
    Dom började göra det utan att fråga mig, när jag upptäckte det pratade jag med dom (en och en då dom inte började samtidigt), dom kände sig obekväna med håriga ben och mådde dåligt så jag lät det vara. Talade om för dom att dom är fina med eller utan hår på benen.
    Nu rakar bara 16 åringen sig, 14 åringen har slutat raka sig, hon konstaterar nu att det inte behövs, hår på benen är naturligt.
  4. 2
    Mina döttrar 14 och 16 år rakar sina ben och har så gjort i flera år.
    Dom började göra det utan att fråga mig, när jag upptäckte det pratade jag med dom (en och en då dom inte började samtidigt), dom kände sig obekväna med håriga ben och mådde dåligt så jag lät det vara. Talade om för dom att dom är fina med eller utan hår på benen.
    Nu rakar bara 16 åringen sig, 14 åringen har slutat raka sig, hon konstaterar nu att det inte behövs, hår på benen är naturligt.
  5. Medlem sedan
    Jun 2014
    #3
    Mår hon dåligt med hår kanske det är bättre att låta henne raka sig?
  6. 3
    Mår hon dåligt med hår kanske det är bättre att låta henne raka sig?
  7. Medlem sedan
    Apr 2008
    #4
    Jag tillåter. Säger visserligen också att hon är fin som det är, men gör inte en stor saka av det. det är ju massor av skar vi förväntas göra som inte är "bnaturliga" tvätta håret, borsta tänderna, kamma oss, använda deo ( när de bkommer i puberteten och svetten börjar lukta svett) , så det är inte så stor skillnad. Även om även jag tycker att man ska sträva efter att vara nöjd med den man är.
  8. 4
    Jag tillåter. Säger visserligen också att hon är fin som det är, men gör inte en stor saka av det. det är ju massor av skar vi förväntas göra som inte är "bnaturliga" tvätta håret, borsta tänderna, kamma oss, använda deo ( när de bkommer i puberteten och svetten börjar lukta svett) , så det är inte så stor skillnad. Även om även jag tycker att man ska sträva efter att vara nöjd med den man är.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar