Klimakteriet och viktuppgång
Medelålders 45+
  1. 68:an
    #1

    Klimakteriet och viktuppgång

    Jag är 46 år och är i klimakteriet på riktigt sedan ett halvår tillbaka. Inga större allvarliga svettningar eller vallningar. Dock har jag sedan jag förlorade mensen blivit så uppjäst och stor om magen. Det ser inte särskilt kul ut och är inte heller kul med en längd på 164 cm, normalvikt ca 53 kg och storlek 36 i byxor Jag kommer inte i mina brallor, fettet väller över linningen och magen putar ut. Från att ha varit smärt och lagom smal för min längd, är det helt och skogen med mag och midjepartiet. VAD ska jag göra? Jag äter inte mer eller mindre, utan det jag alltid ätit. Rör mig inte mer eller mindre heller. Någon som kan ge mig tips för att komma tillbaka till min rätta kroppsform? Finns någon hjälp att få av läkare eller finns något bra naturmedel för att komma tillbaka till "normalt"? Så tacksam för svar.
  2. 1
    Klimakteriet och viktuppgång Jag är 46 år och är i klimakteriet på riktigt sedan ett halvår tillbaka. Inga större allvarliga svettningar eller vallningar. Dock har jag sedan jag förlorade mensen blivit så uppjäst och stor om magen. Det ser inte särskilt kul ut och är inte heller kul med en längd på 164 cm, normalvikt ca 53 kg och storlek 36 i byxor Jag kommer inte i mina brallor, fettet väller över linningen och magen putar ut. Från att ha varit smärt och lagom smal för min längd, är det helt och skogen med mag och midjepartiet. VAD ska jag göra? Jag äter inte mer eller mindre, utan det jag alltid ätit. Rör mig inte mer eller mindre heller. Någon som kan ge mig tips för att komma tillbaka till min rätta kroppsform? Finns någon hjälp att få av läkare eller finns något bra naturmedel för att komma tillbaka till "normalt"? Så tacksam för svar.
  3. Medlem sedan
    Jan 2001
    #2
    Usch, det låter inte kul alls. Kan det vara minskande östrogenhalt som spökar? Jag tycker du ska kolla med en läkare, gynekologer är det väl som kan detta område. Du kanske behöver lite hormontillskott.
    Sedan brukar ju alltid motion och träning hjälpa mot oönskade valkar och även puffa på humöret i positiv riktning. Tränar du någonting?
    Jag är 51 nu och kvar mensen men märker ändå av hormonförändringen. Jag är tröttare än förut och har en del svackor i humöret. Jag har också gått upp lite i vikt och fått större mage, men jag är fortfarande helt Ok tycker jag. sjä'lv.
  4. 2
    Usch, det låter inte kul alls. Kan det vara minskande östrogenhalt som spökar? Jag tycker du ska kolla med en läkare, gynekologer är det väl som kan detta område. Du kanske behöver lite hormontillskott.
    Sedan brukar ju alltid motion och träning hjälpa mot oönskade valkar och även puffa på humöret i positiv riktning. Tränar du någonting?
    Jag är 51 nu och kvar mensen men märker ändå av hormonförändringen. Jag är tröttare än förut och har en del svackor i humöret. Jag har också gått upp lite i vikt och fått större mage, men jag är fortfarande helt Ok tycker jag. sjä'lv.
  5. Medlem sedan
    Jan 2000
    Forumvärd
    #3
    Det enda som hjälpte mig var att röra på mig mer, man får helt krasst inse att ämnesomsättningen är inte vad den tidigare varit.
    Nu i somras kom jag i en klänning som jag inte har kunnat ha på tre år, så det hjälper.
    Så äta mindre eller röra på sig mer.
  6. 3
    Det enda som hjälpte mig var att röra på mig mer, man får helt krasst inse att ämnesomsättningen är inte vad den tidigare varit.
    Nu i somras kom jag i en klänning som jag inte har kunnat ha på tre år, så det hjälper.
    Så äta mindre eller röra på sig mer.
  7. Medlem sedan
    Jul 2014
    #4
    Storlek 36 låter som du är väldigt smal och 53 kg låter smalt, i mina öron i alla fall?
  8. 4
    Storlek 36 låter som du är väldigt smal och 53 kg låter smalt, i mina öron i alla fall?
  9. Medlem sedan
    Jul 2014
    #5
    Citat Ursprungligen postat av anne17 Visa inlägg
    Usch, det låter inte kul alls. Kan det vara minskande östrogenhalt som spökar? Jag tycker du ska kolla med en läkare, gynekologer är det väl som kan detta område. Du kanske behöver lite hormontillskott.
    Sedan brukar ju alltid motion och träning hjälpa mot oönskade valkar och även puffa på humöret i positiv riktning. Tränar du någonting?
    Jag är 51 nu och kvar mensen men märker ändå av hormonförändringen. Jag är tröttare än förut och har en del svackor i humöret. Jag har också gått upp lite i vikt och fått större mage, men jag är fortfarande helt Ok tycker jag. sjä'lv.
    När det gäller att ha stor mage, så för min del har jag haft samma stora mage sedan 30 års ålder efter graviditeterna. Min mage påminner om en Nalle-Puh-mage, fattas bara en röd kort t-shirt.
    http://www.babyjoy.se/img/m/32-large.jpg
  10. 5
    Citat Ursprungligen postat av anne17 Visa inlägg
    Usch, det låter inte kul alls. Kan det vara minskande östrogenhalt som spökar? Jag tycker du ska kolla med en läkare, gynekologer är det väl som kan detta område. Du kanske behöver lite hormontillskott.
    Sedan brukar ju alltid motion och träning hjälpa mot oönskade valkar och även puffa på humöret i positiv riktning. Tränar du någonting?
    Jag är 51 nu och kvar mensen men märker ändå av hormonförändringen. Jag är tröttare än förut och har en del svackor i humöret. Jag har också gått upp lite i vikt och fått större mage, men jag är fortfarande helt Ok tycker jag. sjä'lv.
    När det gäller att ha stor mage, så för min del har jag haft samma stora mage sedan 30 års ålder efter graviditeterna. Min mage påminner om en Nalle-Puh-mage, fattas bara en röd kort t-shirt.
    http://www.babyjoy.se/img/m/32-large.jpg
  11. Medlem sedan
    Jan 2001
    #6
    :-)
  12. 6
    :-)
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar