Idag, sex veckor efter förlossningen, fattar jag beslutet att sluta amma och även om det känns rätt så känns det fel. Hon blev matad från början och amningen kom igång sent. Mjölkproduktionen är låg och hon suger dåligt vilket gör att efter 30-60 minuters amning måste jag alltid komplettera med ersättning. Detta gör att jag inte ammar på natten då det tar för lång tid. Nu har hon tappat intresset helt. Jag får försöka hålla bröstvårtan i munnen tills hon fattar att hon ska suga och hålla kvar huvudet så hon inte hela tiden släpper och vi måste börja om. Ibland funkar det, ibland blir hon hysterisk vilket gör att det känns som att jag tvingar henne.

Själv känner jag att det inte är något måste att amma men samtidigt växer ångesten över att man "borde". När varken hon eller jag vill borde det kännas rätt att sluta, det är ju logiskt att inte fortsätta men ändå känns det som jag gör fel eller ger upp. Alternativen är att pumpa som en galning och försöka få mer mjölk eller att sluta. Jag försöker övertala mig själv att det är okej att sluta.

Hur går det för er med amningen?