P-medel
Medelålders 45+
  1. Medlem sedan
    Apr 2001
    #1

    P-medel

    Hej alla. Måste få höra lite hur ni skulle ha gjort. Jag har en hormonspiral insatt som har haft nu i ca 7 år. (vet att den ska bytas efter 5 år men ingen läkare eller barnmorska har velat gjort det då dom säger att man kan ha den längre i min ålder) Trådarna syns inte längre, nu har jag börjat fått lite mensvärk så jag ska till gynläkare på en undersökning. Ska man ta bort den och vara utan eller ska man byta ut den? Jag är 52 år, fyller 53 i december. När man pratar med barnmorskor så säger dom att man slutar med p-medel vid 52 års ålder. MEN hur kan dom vara säker på att man inte blir gravid? Själv tycker jag att det känns lite olustigt att inte ha något p-medel längre. Så hur skulle ni ha gjort ? Hur gör ni andra , har ni p-medel eller kör ni utan?
    Jag vet inte om jag är i klimakteriet då jag inte har haft mens sen jag satt in min första spiral 2002, några andra symptom ex vallningar har jag inte heller.
    Mamzing
  2. 1
    P-medel Hej alla. Måste få höra lite hur ni skulle ha gjort. Jag har en hormonspiral insatt som har haft nu i ca 7 år. (vet att den ska bytas efter 5 år men ingen läkare eller barnmorska har velat gjort det då dom säger att man kan ha den längre i min ålder) Trådarna syns inte längre, nu har jag börjat fått lite mensvärk så jag ska till gynläkare på en undersökning. Ska man ta bort den och vara utan eller ska man byta ut den? Jag är 52 år, fyller 53 i december. När man pratar med barnmorskor så säger dom att man slutar med p-medel vid 52 års ålder. MEN hur kan dom vara säker på att man inte blir gravid? Själv tycker jag att det känns lite olustigt att inte ha något p-medel längre. Så hur skulle ni ha gjort ? Hur gör ni andra , har ni p-medel eller kör ni utan?
    Jag vet inte om jag är i klimakteriet då jag inte har haft mens sen jag satt in min första spiral 2002, några andra symptom ex vallningar har jag inte heller.
    Mamzing
  3. Medlem sedan
    Jan 2000
    Forumvärd
    #2
    Jag släppte min spiral när jag var 52 och hade fortfarande mens. Men mycket annat tydde på att jag var på väg in i menopausen.
    Be din gynekolog göra sin bedömning
  4. 2
    Jag släppte min spiral när jag var 52 och hade fortfarande mens. Men mycket annat tydde på att jag var på väg in i menopausen.
    Be din gynekolog göra sin bedömning
  5. Medlem sedan
    Jul 2014
    #3
    Använd kondom.
  6. 3
    Använd kondom.
  7. Medlem sedan
    Jan 2000
    Forumvärd
    #4
    När slemhinnorna börjar bli mer sköra, nej, då finns det bättre alterinativ. I såfall skulle pessar vara mycket bättre.
  8. 4
    När slemhinnorna börjar bli mer sköra, nej, då finns det bättre alterinativ. I såfall skulle pessar vara mycket bättre.
  9. Medlem sedan
    Jan 2001
    #5
    Jag har en hormonspiral som jag haft ca 10 år. Enligt barnmorskan funkar den som en kopparspiral när hormonerna har försvunnit. Hon säger att den kan sitta tills mensen har försvunnit. Jag är 51 år. Hon hade en 50-årig gravid kvinna som patient nu, så hon rekommenderade att jag behöll spiralen tills jag inte har mens längre (om jag inte vill bli gravid). Lite magvärk får jag ibland, men jag tro det beror på spiralen. Jag har dock lite mens varje månad. Det kan ju vara svårt att veta om man är i klimakteriet ifall man inte har mens och det kanske beror på hormonspiralen. Men jag tror man kan göra ett blodprov som visar det. Fråga läkaren eller på MVC!
  10. 5
    Jag har en hormonspiral som jag haft ca 10 år. Enligt barnmorskan funkar den som en kopparspiral när hormonerna har försvunnit. Hon säger att den kan sitta tills mensen har försvunnit. Jag är 51 år. Hon hade en 50-årig gravid kvinna som patient nu, så hon rekommenderade att jag behöll spiralen tills jag inte har mens längre (om jag inte vill bli gravid). Lite magvärk får jag ibland, men jag tro det beror på spiralen. Jag har dock lite mens varje månad. Det kan ju vara svårt att veta om man är i klimakteriet ifall man inte har mens och det kanske beror på hormonspiralen. Men jag tror man kan göra ett blodprov som visar det. Fråga läkaren eller på MVC!
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar