Ensam son
Skolbarn
  1. Anonym
    #1

    Ensam son

    Är så himla ledsen. Min son som snart är 12 år har inga kompisar, ingen som ringer, ingen att vara med på helgerna.. Han har ingen diagnos, försöker att vara schysst och fungerar bra med kompisars barn i samma ålder men i området där vi bor har han inte lyckats få några vänner. På lov är han med jämnåriga kusiner och är omtyckt av dem. I skolan där han precis har börjat i ny skola men där många är från samma skola verkar det bli likadant igen. Han verkar få hänga lite med de från gamla skolan under skoltiden men det är ingen av dem som frågar om han vill vara med efter skolan. Han har försökt själv att fråga och ringa etc. men det lyckas inte. Ibland säger de ja men det blir bara en gång och ingen ringer tillbaka. Dessvärre bor inte kusiner eller våra kompisar med jämnåriga barn i området. Jag vet inte hur jag ska hjälpa honom. Han har helt tappat kompissjälvförtroendet. Han är med i två fritidsaktiviteter men det verkar inte som att han försöker att få vänner där. Han går mer dit för att vi pushar på. Finns det något på nätet eller något forum där barn kan få kontakt? Är det någon som har samma situation? Finns det något annat man kan göra? Vi bor i norra Storstockholm. / Ledsen och orolig mamma
  2. 1
    Ensam son Är så himla ledsen. Min son som snart är 12 år har inga kompisar, ingen som ringer, ingen att vara med på helgerna.. Han har ingen diagnos, försöker att vara schysst och fungerar bra med kompisars barn i samma ålder men i området där vi bor har han inte lyckats få några vänner. På lov är han med jämnåriga kusiner och är omtyckt av dem. I skolan där han precis har börjat i ny skola men där många är från samma skola verkar det bli likadant igen. Han verkar få hänga lite med de från gamla skolan under skoltiden men det är ingen av dem som frågar om han vill vara med efter skolan. Han har försökt själv att fråga och ringa etc. men det lyckas inte. Ibland säger de ja men det blir bara en gång och ingen ringer tillbaka. Dessvärre bor inte kusiner eller våra kompisar med jämnåriga barn i området. Jag vet inte hur jag ska hjälpa honom. Han har helt tappat kompissjälvförtroendet. Han är med i två fritidsaktiviteter men det verkar inte som att han försöker att få vänner där. Han går mer dit för att vi pushar på. Finns det något på nätet eller något forum där barn kan få kontakt? Är det någon som har samma situation? Finns det något annat man kan göra? Vi bor i norra Storstockholm. / Ledsen och orolig mamma
  3. Anonymsvarare
    #2
    Känner igen detta så väl, dottern då 10 år, gick i skolan närmast hemmet men hon hade inga kompisar, hon stack ut lite då hon var lite smartare än genomsnittet på sin skola, hon hade en kompis som hon kunde leka med ibland på fritiden men inte så ofta i skolan då kompisen var rädd att även hon skulle bli utanför.
    Vi tog beslutet att när dottern började 6:an fick hon byta skola och börja i stan, detta innebar en helomvändning för dottern, nu har hon massor av kompisar som hon umgås med både på skoltid och fritiden.

    Vad vill jag säga med detta, jo att det kanske inte alltid är bäst att gå på närmaste skola, utan kolla vilka andra skolor som finns om han kanske skulle kunna hitta vänner där.
  4. 2
    Känner igen detta så väl, dottern då 10 år, gick i skolan närmast hemmet men hon hade inga kompisar, hon stack ut lite då hon var lite smartare än genomsnittet på sin skola, hon hade en kompis som hon kunde leka med ibland på fritiden men inte så ofta i skolan då kompisen var rädd att även hon skulle bli utanför.
    Vi tog beslutet att när dottern började 6:an fick hon byta skola och börja i stan, detta innebar en helomvändning för dottern, nu har hon massor av kompisar som hon umgås med både på skoltid och fritiden.

    Vad vill jag säga med detta, jo att det kanske inte alltid är bäst att gå på närmaste skola, utan kolla vilka andra skolor som finns om han kanske skulle kunna hitta vänner där.
  5. Medlem sedan
    Sep 2004
    #3
    Ja, vi funderade på att ta en skola i annan del, nu ångrar jag att vi inte gjorde det. Vi får nog byta om det inte blir bättre. Vad skönt att det ordnade sig för din dotter.
    Varmt tack för svar.
  6. 3
    Ja, vi funderade på att ta en skola i annan del, nu ångrar jag att vi inte gjorde det. Vi får nog byta om det inte blir bättre. Vad skönt att det ordnade sig för din dotter.
    Varmt tack för svar.
  7. Anonymsvarare
    #4
    Har du pratat med skolan om detta, på dotterns förra skola försökte lärarna hjälpa till, vilket faktiskt gjorde att det lugnade ner sig, inte helt men det blev bättre och kompisar ringde faktiskt mer efter skolan. Men vi kände att det redan hade gått för långt och bytte och detta har varit jättebra för dottern.
  8. 4
    Har du pratat med skolan om detta, på dotterns förra skola försökte lärarna hjälpa till, vilket faktiskt gjorde att det lugnade ner sig, inte helt men det blev bättre och kompisar ringde faktiskt mer efter skolan. Men vi kände att det redan hade gått för långt och bytte och detta har varit jättebra för dottern.
  9. Medlem sedan
    Nov 2000
    #5
    Hej! Har en son i sexan som också är ganska ensam. Bor söder om Sthlm.
  10. 5
    Hej! Har en son i sexan som också är ganska ensam. Bor söder om Sthlm.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar