Idag var vi på mentorssamtal i nya skolan. Det var en ganska märklig upplevelse. Vi fick höra att vårt barn har svårt med läsningen, såtillvida att det går långsamt. Vi har trott att det är så länge och talat med skolan om det sedan hösten i tvåan. Men fått höra att men oh, det går så bra, läsförståelsen är fantastisk och hon läser åldersadekvat. Vi har inte varit säkra men delvis tänkt att ja, pedagogen har nog rätt. Men det har inte känts bra, vi har ju hört andra barn i samma ålder läsa och det här är inte vårt äldsta barn. Litet koll trodde vi att vi hade.

Vi hade rätt mycket problem med gamla skolan, och var tvungna att göra att hastigt skolbyte under förra läsåret. Eftersom barnet gärna vill gå en särskild profil har vi nyss gjort ett nytt skolbyte. Jag är naturligtvis glad att nya skolan ser vårt barn, att de bekräftar det vi sett i över två år. Samtidigt som jag blir arg och ledsen och tänker, ja tänk om stöd satts in så tidigt som vi bad om, då hade svårigheterna varit mindre nu. Läsningen hemma har aldrig flutit, skoldagen tar mycket energi, det finns sällan ork. Nuvarande lärare, som förstås inte känner vårt barn jätteväl och precis har gjort tester, säger att det nog är så att läsförståelsen är god och att det inte handlar om rena lässvårigheter utan att det är så att koncentrationen tryter och det därför går trögt.

Vi har under årens lopp försökt det mesta för att motivera till läsning, men det är i princip omöjligt. Hon vill inte. Dock har läsläxorna gjorts, om än under knot. Har någon här inne några kloka tips? Hur kan man hjälpa ett barn som inte orkar läsa på grund av koncentrationssvårigheter? Lyckas vi väcka läslusten så kommer vi nog en bit på väg. Att få bättre flyt i läsningen känns jätteviktigt. Nu när skolan är med på tåget och ser det vi ser så känns förutsättningarna bättre. Hon har redan fått inlästa läromedel, tillgång till dator på lektionstid och jag tror de funderar på om ytterligare stöd behövs. Terminen har ju precis börjat och de försöker verkligen. Men, hur kan vi hjälpa vårt barn hemma?