Varning! Styvmammor blir vårdnadshavare
Vårdnad - gemensam/enskild
  1. Medlem sedan
    Mar 2010
    #1

    Varning! Styvmammor blir vårdnadshavare

    Varning alla här inne nu. Nu är MP i Regeringen och en av de frågor de driver är att barn ska kunna ha fler än två vårdnadshavare, dvs styvmammor ska rent juridiskt också vara mammor.

    Jag är övertygad om att det i praktiken kommer innebära ett "två mot ett" förhållande i vårdnadstvister dvs det majoriteten av vårdnadshavarna tycker är det som ska gälla. Det betyder att en pappa tillsammans med sin nya fru helt kommer att kära över den biologiska mamman i allt.

    Personligen är jag väldigt trött på styvmammor som gör allt för att spela ut den biologiska mamman och leker kärnfamilj med andras barn. Jag är också trött på alla pappor som absolut ska ha varannan vecka för att slippa betala underhåll men sen lämnar över allt "kvinnogöra" till sin nya partner.

    Varning för MP's vackra ord för det är stora försämringar för biomammor på gång.
  2. 1
    Varning! Styvmammor blir vårdnadshavare Varning alla här inne nu. Nu är MP i Regeringen och en av de frågor de driver är att barn ska kunna ha fler än två vårdnadshavare, dvs styvmammor ska rent juridiskt också vara mammor.

    Jag är övertygad om att det i praktiken kommer innebära ett "två mot ett" förhållande i vårdnadstvister dvs det majoriteten av vårdnadshavarna tycker är det som ska gälla. Det betyder att en pappa tillsammans med sin nya fru helt kommer att kära över den biologiska mamman i allt.

    Personligen är jag väldigt trött på styvmammor som gör allt för att spela ut den biologiska mamman och leker kärnfamilj med andras barn. Jag är också trött på alla pappor som absolut ska ha varannan vecka för att slippa betala underhåll men sen lämnar över allt "kvinnogöra" till sin nya partner.

    Varning för MP's vackra ord för det är stora försämringar för biomammor på gång.
  3. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #2

    Nåja, litet mer generllt kanske

    Jag skulle ju snarare tro att det lär bli "mamman och hennes nye" mot biopappan, eftersom pappor brukar ha en svagare sits i vårdnadstvister.

    Oavsett vilket så är det lika illa oavsett konstellation.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  4. 2
    Nåja, litet mer generllt kanske Jag skulle ju snarare tro att det lär bli "mamman och hennes nye" mot biopappan, eftersom pappor brukar ha en svagare sits i vårdnadstvister.

    Oavsett vilket så är det lika illa oavsett konstellation.
  5. Medlem sedan
    Jan 2000
    #3
    Det får man ju hoppas att det inte går igenom.
  6. 3
    Det får man ju hoppas att det inte går igenom.
  7. Anonym
    #4
    Länk till förslaget?
  8. 4
    Länk till förslaget?
  9. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #5

    (mp):s valmanifest

    http://www.mp.se/sites/default/files...st_a5_2014.pdf

    Där nämns det dock under hbtq-avsnittet men det står å andra sidan inget om att detta skulle vara exklusivt för just hbtq och inte gälla andra situationer. Oavsett vilket har jag svårt att se att det skulle kunna bli regeringspolitik ens, långt mindre gå igenom riksdagen.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  10. 5
    (mp):s valmanifest http://www.mp.se/sites/default/files...st_a5_2014.pdf

    Där nämns det dock under hbtq-avsnittet men det står å andra sidan inget om att detta skulle vara exklusivt för just hbtq och inte gälla andra situationer. Oavsett vilket har jag svårt att se att det skulle kunna bli regeringspolitik ens, långt mindre gå igenom riksdagen.
  11. Anonym
    #6

    Tack

    men vad definierar då en förälder?

    De facto enligt lag så är det ju de som fött fram barnet samt ev pappa.
    I ett HBTQ-förhållande så köper jag att part 2 ska räknas som förälder men då är det bara 2 ändå

    Ett barn ska inte ha hur många som helst som ska kunna bestämma och ev ha rätt till umgänge
  12. 6
    Tack men vad definierar då en förälder?

    De facto enligt lag så är det ju de som fött fram barnet samt ev pappa.
    I ett HBTQ-förhållande så köper jag att part 2 ska räknas som förälder men då är det bara 2 ändå

    Ett barn ska inte ha hur många som helst som ska kunna bestämma och ev ha rätt till umgänge
  13. Medlem sedan
    Dec 2014
    #7
    Det hade förvånat mig väldigt mycket om barnet i fråga hade kunnat få tre vårdnadshavare istället för två, utan bådas underskrift, så jag tror inte det är någon fara!
  14. 7
    Det hade förvånat mig väldigt mycket om barnet i fråga hade kunnat få tre vårdnadshavare istället för två, utan bådas underskrift, så jag tror inte det är någon fara!
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar