Vi får ingen utredning!
Bokstavsbarn
  1. Medlem sedan
    Jul 2000
    #1

    Vi får ingen utredning!

    Nu är det uppförsbacke..... Förra året beslöt vi att inleda med adhd-utredning för lilltjejen eftersom året på sex-års var kaosartat. Skolan ville detta mest av alla. skolpsykologen träffade vår flicka och gjorde WISC men innan vi hann få en återgivning sa hon upp sig och flyttade utomlands :-( = Ingen återgivning. Inte ett enda papper fanns att läsa. Nu i höstas när skolan lyckats få tag i en ny psykolog så gjordes en ADD Brown (tror jag det heter) och remissen gick äntligen iväg. Men nu har vi precis fått veta att BUP tycker att underlaget är för magert, så de vill inte göra en utredning. Grrrrr!!!! Wisc kan man ju inte göra om än på länge. Vad gör vi nu????
  2. 1
    Vi får ingen utredning! Nu är det uppförsbacke..... Förra året beslöt vi att inleda med adhd-utredning för lilltjejen eftersom året på sex-års var kaosartat. Skolan ville detta mest av alla. skolpsykologen träffade vår flicka och gjorde WISC men innan vi hann få en återgivning sa hon upp sig och flyttade utomlands :-( = Ingen återgivning. Inte ett enda papper fanns att läsa. Nu i höstas när skolan lyckats få tag i en ny psykolog så gjordes en ADD Brown (tror jag det heter) och remissen gick äntligen iväg. Men nu har vi precis fått veta att BUP tycker att underlaget är för magert, så de vill inte göra en utredning. Grrrrr!!!! Wisc kan man ju inte göra om än på länge. Vad gör vi nu????
  3. Medlem sedan
    Apr 2000
    #2
    Om en wisc är gjord måste det ju finnas dokumenterat i journalen? Att psykologen flyttat utomlands är inte skäl nog. En överlämning till den som kommer efter måste göras. Vad säger skolan, hur tänker de lösa det? Att dokumentationskraven inte följts är allvarligt. Och bup, har de några förslag? Jag skulle i första hand vänt mig till chefen för elevhälsan och om det behövs även till chefen på bup.
  4. 2
    Om en wisc är gjord måste det ju finnas dokumenterat i journalen? Att psykologen flyttat utomlands är inte skäl nog. En överlämning till den som kommer efter måste göras. Vad säger skolan, hur tänker de lösa det? Att dokumentationskraven inte följts är allvarligt. Och bup, har de några förslag? Jag skulle i första hand vänt mig till chefen för elevhälsan och om det behövs även till chefen på bup.
  5. Medlem sedan
    Jul 2000
    #3
    Hej och tack för svaret! Ja, både rektorn, specialpedagogen och den nya pkolpsykologen säger sig inte veta var "den eventuella" dokumentationen finns. Det är så att säga "försvunnen", liksom skolpsykologen själv...
    Jag vet inte riktigt hur stor sak jag ska göra av detta, jag vill göra det som gynnar min dotter mest. Jag planerar att hon ska gå på den här skolan ända till sexan och vill grunda för ett gott samarbete. Men jag kanske borde bråka lite mer på dem? Är lite försynt i såna här lägen. Men ditt tips om att ringa BUP ska jag göra redan imorgon dag. Det låter vettigt. Kanske man kan förklara läget för dem och få komma dit ändå.
  6. 3
    Hej och tack för svaret! Ja, både rektorn, specialpedagogen och den nya pkolpsykologen säger sig inte veta var "den eventuella" dokumentationen finns. Det är så att säga "försvunnen", liksom skolpsykologen själv...
    Jag vet inte riktigt hur stor sak jag ska göra av detta, jag vill göra det som gynnar min dotter mest. Jag planerar att hon ska gå på den här skolan ända till sexan och vill grunda för ett gott samarbete. Men jag kanske borde bråka lite mer på dem? Är lite försynt i såna här lägen. Men ditt tips om att ringa BUP ska jag göra redan imorgon dag. Det låter vettigt. Kanske man kan förklara läget för dem och få komma dit ändå.
  7. Medlem sedan
    Apr 2000
    #4
    Hoppas BUP förstår och kan vara behjälpliga! Självklart skall man inte bråka med skolan i onödan, ett bra samarbete är värt mycket. Samtidigt är försvunnen dokumentation allvarligt. Har det gjorts ett test skall det inte bara försvinna. Journalhandlingar skall man vara litet mer rädd om än så. Med tanke på det skulle jag lyfta det till elevhälsan. De har ändå ett ansvar för att journalföring sker på rätt sätt och att all dokumentation förvaras säkert. Oavsett om skolpsykologen försvinner eller inte.
  8. 4
    Hoppas BUP förstår och kan vara behjälpliga! Självklart skall man inte bråka med skolan i onödan, ett bra samarbete är värt mycket. Samtidigt är försvunnen dokumentation allvarligt. Har det gjorts ett test skall det inte bara försvinna. Journalhandlingar skall man vara litet mer rädd om än så. Med tanke på det skulle jag lyfta det till elevhälsan. De har ändå ett ansvar för att journalföring sker på rätt sätt och att all dokumentation förvaras säkert. Oavsett om skolpsykologen försvinner eller inte.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar