Erfarenhet av Kunskapsskolan?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Mar 2003
    #1

    Erfarenhet av Kunskapsskolan?

    Är det någon här som har erfarenhet av Kunskapsskolan?

    Min äldsta står snart inför skolval till 6'an och högstadiet och Kunskapsskolan är en av de skolor som ligger på vettigt resavstånd för oss och där det borde finnas en möjlighet att komma in.

    Den närmaste kommunala skolan känns inte så kul, stökig, låga meritvärden, låg andel som uppnår fullständiga betyg osv.... Engelska skolan som också finns i närheten har bra rykte, bra måluppfyllelse osv, men där brukar kötiden hamna på omkring 5 år och riktigt så lång tid har han inte. Närmaste bra kommunala skola jobbar ju med upptagningsområde och då känns det som en risk att vi bor för långt ifrån. Så, tja, det fria skolvalet är inte så fritt, om man så säger.

    Kunskapsskolan har jag varit lite skeptisk till pga rätt lågt antal lärare/elev och att barnen verkar få ta mycket eget ansvar. Nu har vi varit på info-träff där, och det verkade faktiskt mycket bra. De verkar ha tydliga strukturer där lärarna har stor möjlighet att påverka hur barnen lägger upp sitt arbete och även om det är delvis upp till eleverna att ta eget ansvar för sina studier så verkar det som att lärarna har bra koll på eleverna och följer upp kontinuerligt (ofta!). Det som också känns bra är att det finns möjlighet att jobba på i de ämnen man har lätt för, eftersom det finns färdiga "moduler" att hela tiden gå vidare med.
    Till saken hör också att min son är studiemotiverad (har iaf varit det hittills och visar inga tecken på att det skulle avta), har lätt att följa sin planering i skolan nu (är oftast klar med veckans arbete senast på torsdagen) osv, så jag tror att skolformen skulle kunna passa honom.

    Men, det är ju såklart lätt för skolan att säga att allt är bra. Frågan är hur det är i verkligheten? På info-träffen var också elever från skolan med och de verkade nöjda och ambitiösa, men sannolikheten är ju stor att det är just de mest ambitiösa som är med på en sådan här träff. Relativt höga meritpoäng för 9'orna och hög andel som uppnår godkänt i alla ämnen talar ändå för att skolformen funkar för de flesta som väljer att gå där.

    Så; är det någon här som har egen erfarenhet från kunskapsskolan?
  2. 1
    Erfarenhet av Kunskapsskolan? Är det någon här som har erfarenhet av Kunskapsskolan?

    Min äldsta står snart inför skolval till 6'an och högstadiet och Kunskapsskolan är en av de skolor som ligger på vettigt resavstånd för oss och där det borde finnas en möjlighet att komma in.

    Den närmaste kommunala skolan känns inte så kul, stökig, låga meritvärden, låg andel som uppnår fullständiga betyg osv.... Engelska skolan som också finns i närheten har bra rykte, bra måluppfyllelse osv, men där brukar kötiden hamna på omkring 5 år och riktigt så lång tid har han inte. Närmaste bra kommunala skola jobbar ju med upptagningsområde och då känns det som en risk att vi bor för långt ifrån. Så, tja, det fria skolvalet är inte så fritt, om man så säger.

    Kunskapsskolan har jag varit lite skeptisk till pga rätt lågt antal lärare/elev och att barnen verkar få ta mycket eget ansvar. Nu har vi varit på info-träff där, och det verkade faktiskt mycket bra. De verkar ha tydliga strukturer där lärarna har stor möjlighet att påverka hur barnen lägger upp sitt arbete och även om det är delvis upp till eleverna att ta eget ansvar för sina studier så verkar det som att lärarna har bra koll på eleverna och följer upp kontinuerligt (ofta!). Det som också känns bra är att det finns möjlighet att jobba på i de ämnen man har lätt för, eftersom det finns färdiga "moduler" att hela tiden gå vidare med.
    Till saken hör också att min son är studiemotiverad (har iaf varit det hittills och visar inga tecken på att det skulle avta), har lätt att följa sin planering i skolan nu (är oftast klar med veckans arbete senast på torsdagen) osv, så jag tror att skolformen skulle kunna passa honom.

    Men, det är ju såklart lätt för skolan att säga att allt är bra. Frågan är hur det är i verkligheten? På info-träffen var också elever från skolan med och de verkade nöjda och ambitiösa, men sannolikheten är ju stor att det är just de mest ambitiösa som är med på en sådan här träff. Relativt höga meritpoäng för 9'orna och hög andel som uppnår godkänt i alla ämnen talar ändå för att skolformen funkar för de flesta som väljer att gå där.

    Så; är det någon här som har egen erfarenhet från kunskapsskolan?
  3. Medlem sedan
    Apr 2008
    #2
    Kollegan har haft sina barn där. På ena barnet var det utmärkt, den andra klarade inte av det, utan böt skola.

    Jag skulle inte sätta min dotter där, för hon är lite för mycket med huvudet i det blå, och behöver mer struktur.

    så det beror på barnet, tror jag.
  4. 2
    Kollegan har haft sina barn där. På ena barnet var det utmärkt, den andra klarade inte av det, utan böt skola.

    Jag skulle inte sätta min dotter där, för hon är lite för mycket med huvudet i det blå, och behöver mer struktur.

    så det beror på barnet, tror jag.
  5. Medlem sedan
    Mar 2003
    #3
    Ja, det stämmer nog. Men den här sonen känns det som att upplägget skulle kunna vara bra. Med 2'an, inte lika säkert...

    Men fortfarande behövs nog en viss struktur och styrning, även för det barn som nu är aktuellt. Han tar ansvar och gör det han ska, tycker att det är roligt osv. Men är inte så bra på att "ta för sig". Om han inte riktigt vet vad han ska göra blir det nog lätt att han inte kommer så långt.
    Fast på mötet lät det som att de får mycket hjälp med att förstå vad som bör och ska göras och om det stämmer borde det funka bra.
  6. 3
    Ja, det stämmer nog. Men den här sonen känns det som att upplägget skulle kunna vara bra. Med 2'an, inte lika säkert...

    Men fortfarande behövs nog en viss struktur och styrning, även för det barn som nu är aktuellt. Han tar ansvar och gör det han ska, tycker att det är roligt osv. Men är inte så bra på att "ta för sig". Om han inte riktigt vet vad han ska göra blir det nog lätt att han inte kommer så långt.
    Fast på mötet lät det som att de får mycket hjälp med att förstå vad som bör och ska göras och om det stämmer borde det funka bra.
  7. Singelmorsan
    #4
    Det är upp till eleven hur det går, till stor del. Det låter som ditt barn fixar det, men det krävs att man har ett eget inre driv, det är lätt att sitta och göra annat eftersom man inte har regelrätta lektioner.

    Uppföljning sker veckovis och min erfarenhet är att man är noga med dessa samtal, däremellan är det rätt mycket vind för våg faktiskt. Mycket eget arbete i öppna, ganska högljudda landskap och få lärare per elev vilket gör att det ofta är svårt att få hjälp när man kör fast.

    Det som är riktigt bra är att man jobbar på i sin egen takt i många ämnen och att man är duktig på att planera terminerna på detaljnivå för varje enskild elev. Terminerna startar alltid med utvecklingssamtal där man sätter upp mål för betyg, hur många steg man behöver göra den terminen och planerar in när de ska redovisas. Som förälder är det lätt att se hur det går, alla elever har en ganska avancerad loggbok som ska hem varje dag helst men iallafall signas varje vecka, allt skolmaterial finns tillgängligt på nätet och alla redovisningar dokumenteras i ett system som man kan nå hemifrån. Klarar man av att följa sin planering så kommer det förmodligen gå jättebra. Är man lite bekväm eller kanske bara ovan vid att ta stort eget ansvar blir det lätt lite besvärligare.
  8. 4
    Det är upp till eleven hur det går, till stor del. Det låter som ditt barn fixar det, men det krävs att man har ett eget inre driv, det är lätt att sitta och göra annat eftersom man inte har regelrätta lektioner.

    Uppföljning sker veckovis och min erfarenhet är att man är noga med dessa samtal, däremellan är det rätt mycket vind för våg faktiskt. Mycket eget arbete i öppna, ganska högljudda landskap och få lärare per elev vilket gör att det ofta är svårt att få hjälp när man kör fast.

    Det som är riktigt bra är att man jobbar på i sin egen takt i många ämnen och att man är duktig på att planera terminerna på detaljnivå för varje enskild elev. Terminerna startar alltid med utvecklingssamtal där man sätter upp mål för betyg, hur många steg man behöver göra den terminen och planerar in när de ska redovisas. Som förälder är det lätt att se hur det går, alla elever har en ganska avancerad loggbok som ska hem varje dag helst men iallafall signas varje vecka, allt skolmaterial finns tillgängligt på nätet och alla redovisningar dokumenteras i ett system som man kan nå hemifrån. Klarar man av att följa sin planering så kommer det förmodligen gå jättebra. Är man lite bekväm eller kanske bara ovan vid att ta stort eget ansvar blir det lätt lite besvärligare.
  9. Medlem sedan
    Jan 2001
    #5
    Min son gick på kunskapsskolan.
    Som redan sagts, det är ganska mycket eget ansvar. Det beror nog på barnet om de klarar det eller inte. För min son fungerade det bra i de ämnen han tyckte var roliga, men inte så bra i dem ämnen han gillade sämre. Det blev lätt så att han sackade, och då ändrade man planeringen, och så sackade han litet till. Alltså, han låg hela tiden på godkänt-nivåer, annars hade väl skolan sagt till litet skarpare; det här var mer att han nog inte riktigt utnyttjade sin potential så bra.

    Ett problem var också att under skoldagen så satt de rätt mycket själva och jobbade (jag tror det fanns lärare att fråga), och de olika eleverna jobbade med litet olika saker -då blev det ofta rätt pratigt och störigt. Så min son hade svårt att få saker gjorda då, och fick göra rätt mycket av skolarbetet hemma. Men inte så stark egen drivkraft gjorde det att vi fick tjata rätt mycket på honom (som jag sa innan, det är lätt att sacka litet från planeringen...)

    En fördel med hans skola var att många av eleverna var ambitiösa, och inte så många direkt struliga.


    Jag är inte så negativ till skolan som jag kanske verkar ovan. Han valde att gå kvar alla fyra åren, och han verkar ha lärt sig det han behövde till gymnasiet.
  10. 5
    Min son gick på kunskapsskolan.
    Som redan sagts, det är ganska mycket eget ansvar. Det beror nog på barnet om de klarar det eller inte. För min son fungerade det bra i de ämnen han tyckte var roliga, men inte så bra i dem ämnen han gillade sämre. Det blev lätt så att han sackade, och då ändrade man planeringen, och så sackade han litet till. Alltså, han låg hela tiden på godkänt-nivåer, annars hade väl skolan sagt till litet skarpare; det här var mer att han nog inte riktigt utnyttjade sin potential så bra.

    Ett problem var också att under skoldagen så satt de rätt mycket själva och jobbade (jag tror det fanns lärare att fråga), och de olika eleverna jobbade med litet olika saker -då blev det ofta rätt pratigt och störigt. Så min son hade svårt att få saker gjorda då, och fick göra rätt mycket av skolarbetet hemma. Men inte så stark egen drivkraft gjorde det att vi fick tjata rätt mycket på honom (som jag sa innan, det är lätt att sacka litet från planeringen...)

    En fördel med hans skola var att många av eleverna var ambitiösa, och inte så många direkt struliga.


    Jag är inte så negativ till skolan som jag kanske verkar ovan. Han valde att gå kvar alla fyra åren, och han verkar ha lärt sig det han behövde till gymnasiet.
  11. Medlem sedan
    Sep 2003
    #6
    Intressant att läsa kommentarer eftersom min son också ska välja skola och skolan han hör till ska han inte gå på. Kunskapsskolan är ett alternativ. Internationella Engelska skolan står han på kö till, men jag är lite tveksam. Helst vill jag att han går på en kommunal skola i en annan kommun, men svårt att få plats.
    Finns även en skola som ingår i Pysslingen-koncernen i närheten, som jag har hört gått om men är lite tveksam.
    Väldigt svårt att veta vad man ska välja.
  12. 6
    Intressant att läsa kommentarer eftersom min son också ska välja skola och skolan han hör till ska han inte gå på. Kunskapsskolan är ett alternativ. Internationella Engelska skolan står han på kö till, men jag är lite tveksam. Helst vill jag att han går på en kommunal skola i en annan kommun, men svårt att få plats.
    Finns även en skola som ingår i Pysslingen-koncernen i närheten, som jag har hört gått om men är lite tveksam.
    Väldigt svårt att veta vad man ska välja.
  13. Medlem sedan
    Mar 2003
    #7
    Tack!
    Då låter det på ditt svar som att det även i praktiken fungerar på det sätt de berättade om i teorin :-)

    Då är frågan hur svårt det blir för honom att få hjälp om han behöver, efersom han är lite försiktig av sig....
  14. 7
    Tack!
    Då låter det på ditt svar som att det även i praktiken fungerar på det sätt de berättade om i teorin :-)

    Då är frågan hur svårt det blir för honom att få hjälp om han behöver, efersom han är lite försiktig av sig....
  15. Medlem sedan
    Mar 2003
    #8
    Mm. Det funderade jag också på. Jag frågade vad de gör om man tex siktar på ett E, som ju är godkänt, men borde kunna nå ett mycket högre betyg.... De sa att de pratar och peppar för att eleven ska anstränga sig extra men det är ju svårt att veta hur mycket effekt de kan få.

    Å andra sidan är det ju alltid, i alla skolor, upp till eleven att jobba på och göra sitt bästa....

    Det där med hur pratigt det blir funderade jag också på. Det går ju inte direkt att bilda sig någon uppfattning om på ett möte mellan 18-19.30, då alla elever inte är där.
    I hans klass nu är det rätt pratigt och han lyckas ofta koncentrera sig ändå, men någonstans går ju gränsen för vad som fungerar.

    Jag fick också uppfattningen att det fanns mer plugg-kultur och mindre anti-plugg än på vissa andra skolor. Kanske beroende på att de barn som börjar där är de som är hyfsat ambitiösa från början, som man tror kommer att klara av det?
  16. 8
    Mm. Det funderade jag också på. Jag frågade vad de gör om man tex siktar på ett E, som ju är godkänt, men borde kunna nå ett mycket högre betyg.... De sa att de pratar och peppar för att eleven ska anstränga sig extra men det är ju svårt att veta hur mycket effekt de kan få.

    Å andra sidan är det ju alltid, i alla skolor, upp till eleven att jobba på och göra sitt bästa....

    Det där med hur pratigt det blir funderade jag också på. Det går ju inte direkt att bilda sig någon uppfattning om på ett möte mellan 18-19.30, då alla elever inte är där.
    I hans klass nu är det rätt pratigt och han lyckas ofta koncentrera sig ändå, men någonstans går ju gränsen för vad som fungerar.

    Jag fick också uppfattningen att det fanns mer plugg-kultur och mindre anti-plugg än på vissa andra skolor. Kanske beroende på att de barn som börjar där är de som är hyfsat ambitiösa från början, som man tror kommer att klara av det?
  17. Medlem sedan
    Mar 2003
    #9
    Ja, visst är det svårt!
    Man ska veta vad man vill, fatta hur skolorna är och vilken som ska passa ens barn. Och så ska man få plats också!
    Vi har också en Vittra-skola med rimlig resväg, som han också står i kö till. Den har jag hört lite blandat om. Hoppas att de också har något info-möte snart. Sådana möten hjälper ju i alla fall en bit på vägen, även om de säger långt ifrån allt!
  18. 9
    Ja, visst är det svårt!
    Man ska veta vad man vill, fatta hur skolorna är och vilken som ska passa ens barn. Och så ska man få plats också!
    Vi har också en Vittra-skola med rimlig resväg, som han också står i kö till. Den har jag hört lite blandat om. Hoppas att de också har något info-möte snart. Sådana möten hjälper ju i alla fall en bit på vägen, även om de säger långt ifrån allt!
  19. Medlem sedan
    Oct 2014
    #10
    av kunskapsskolan och pysslingen har jag erfarenhet av och jag skulle alla dagar i veckan välja pysslingen!
    När våra små kommer upp lite i åldern är det mycket troligt att vi byter till den skolan där två av våra stora barn gått. Dessutom ligger den bra till i förhållande till våra jobb, men vi missar möjligheten för dem att kunna gå hem själva.
  20. 10
    av kunskapsskolan och pysslingen har jag erfarenhet av och jag skulle alla dagar i veckan välja pysslingen!
    När våra små kommer upp lite i åldern är det mycket troligt att vi byter till den skolan där två av våra stora barn gått. Dessutom ligger den bra till i förhållande till våra jobb, men vi missar möjligheten för dem att kunna gå hem själva.
  21. Singelmorsan
    #11
    Hos oss får de skriva upp sig på en lista, så att han är försiktig är inte ett problem, däremot hinner lärarna inte alltid hjälpa till inom rimlig tid. Ibland inte ens samma dag.
  22. 11
    Hos oss får de skriva upp sig på en lista, så att han är försiktig är inte ett problem, däremot hinner lärarna inte alltid hjälpa till inom rimlig tid. Ibland inte ens samma dag.
  23. Singelmorsan
    #12
    Ni kanske kan be att få komma på besök en helt vanlig skoldag? Bara gå runt ett varv och känna in atmosfären kan nog ge en hel del. De kommer säkert säga att det finns tysta rum men det finns inte jättemånga och utan en lärare närvaro kan det bli rätt pladdrigt.
  24. 12
    Ni kanske kan be att få komma på besök en helt vanlig skoldag? Bara gå runt ett varv och känna in atmosfären kan nog ge en hel del. De kommer säkert säga att det finns tysta rum men det finns inte jättemånga och utan en lärare närvaro kan det bli rätt pladdrigt.
  25. Medlem sedan
    Mar 2003
    #13
    Aha. Nej, det låter ju inte så bra.
    Jag frågade faktiskt på mötet igår hur det kan komma sig att de säger att de har mer tid för eleverna när de är färre lärare per elev än på de flesta andra skolor.

    Men det är för att de har mindre planeringstid utan elevnärvaro än andra, säger de, (vilket jag antar bygger på att de har färdiga "moduler" inom varje ämne som alla följer så att varje lärare inte planerar lika mycket självständigt).

    Man vill ju så klart att barnen ska få hjälp fort. Frågan är om det är mycket bättre på andra skolor eg.... Det är så svårt det här, att väga för och emot!
  26. 13
    Aha. Nej, det låter ju inte så bra.
    Jag frågade faktiskt på mötet igår hur det kan komma sig att de säger att de har mer tid för eleverna när de är färre lärare per elev än på de flesta andra skolor.

    Men det är för att de har mindre planeringstid utan elevnärvaro än andra, säger de, (vilket jag antar bygger på att de har färdiga "moduler" inom varje ämne som alla följer så att varje lärare inte planerar lika mycket självständigt).

    Man vill ju så klart att barnen ska få hjälp fort. Frågan är om det är mycket bättre på andra skolor eg.... Det är så svårt det här, att väga för och emot!
  27. Medlem sedan
    Mar 2003
    #14
    Det är en bra idé
  28. 14
    Det är en bra idé
  29. Medlem sedan
    Jan 2001
    #15
    Jag har haft barn i Vittra också, fast bara ett par år på mellanstadiet.
    Jag tyckte det fungerade bra med matte, svenska, engelska.
    Däremot SO/NO så jobbade de bara i grupparbeten och/eller individuella projekt. Så där blev kunskaperna väldigt ojämna; han kan bara om just det han projektarbetade om. (Kanske är tanken att man ska lära sig vid varandras redovisningar, fast det går ju oftast inte så bra...)

    Men jag är inte säker på om alla Vittra skolor kör den modellen, eller inte. Det kan du ju fråga om.
  30. 15
    Jag har haft barn i Vittra också, fast bara ett par år på mellanstadiet.
    Jag tyckte det fungerade bra med matte, svenska, engelska.
    Däremot SO/NO så jobbade de bara i grupparbeten och/eller individuella projekt. Så där blev kunskaperna väldigt ojämna; han kan bara om just det han projektarbetade om. (Kanske är tanken att man ska lära sig vid varandras redovisningar, fast det går ju oftast inte så bra...)

    Men jag är inte säker på om alla Vittra skolor kör den modellen, eller inte. Det kan du ju fråga om.
  31. Medlem sedan
    Mar 2003
    #16
    Tack för att du uppmärksammade mig på det. Det ska jag definitivt fråga om! SO och NO är ju väldigt viktiga ämnen tycker jag.
    Jag minns när jag började gymnasiet. Då var det en tjej som kom från en skola där de måste haft väldigt konstig NO-undervisning för hon låg grymt långt efter oss andra.
  32. 16
    Tack för att du uppmärksammade mig på det. Det ska jag definitivt fråga om! SO och NO är ju väldigt viktiga ämnen tycker jag.
    Jag minns när jag började gymnasiet. Då var det en tjej som kom från en skola där de måste haft väldigt konstig NO-undervisning för hon låg grymt långt efter oss andra.
  33. Salander
    #17
    Barnens kusin har gått där och för honom var det perfekt.
    Det underlättar om man är studiemotiverad och hyfsat självständig. För svaga elever är jag mer tveksam, för duktiga tror jag det är helt perfekt. Framförallt verkar det mycket tydligt vad som förväntas av en och man kan välja nivå efter vilket betyg man strävar efter.
  34. 17
    Barnens kusin har gått där och för honom var det perfekt.
    Det underlättar om man är studiemotiverad och hyfsat självständig. För svaga elever är jag mer tveksam, för duktiga tror jag det är helt perfekt. Framförallt verkar det mycket tydligt vad som förväntas av en och man kan välja nivå efter vilket betyg man strävar efter.
  35. Medlem sedan
    Mar 2003
    #18
    Tack för svaret, trevligt att höra att det kan vara så positivt också :-)
    Känslan igår var ju faktiskt mycket positiv, trots att jag var rätt skeptisk innan.
  36. 18
    Tack för svaret, trevligt att höra att det kan vara så positivt också :-)
    Känslan igår var ju faktiskt mycket positiv, trots att jag var rätt skeptisk innan.
  37. Medlem sedan
    Dec 2001
    #19
    Min dotter går på kunskapsskolan och vi är supernöjda. KS kräver mycket självdisciplin och att kunna lägga upp sitt arbete själv. Det krävs mycket pluggande både hemma och i skolan. De jobbar i workshops och i olika steg. Fördelen är att alla kan jobba på sin nivå. Min son skulle inte klara av KS för han behöver mera riktlinjer och lärarledda lektioner.
  38. 19
    Min dotter går på kunskapsskolan och vi är supernöjda. KS kräver mycket självdisciplin och att kunna lägga upp sitt arbete själv. Det krävs mycket pluggande både hemma och i skolan. De jobbar i workshops och i olika steg. Fördelen är att alla kan jobba på sin nivå. Min son skulle inte klara av KS för han behöver mera riktlinjer och lärarledda lektioner.
  39. Medlem sedan
    Dec 2001
    #20
    Min dotter gick i en pyssling fk-5an och nu går hon på högstadiet i KS för storebror gick på pysslingen högstadiet och där kunde dottern inte få den utmaning som hon behövde.
  40. 20
    Min dotter gick i en pyssling fk-5an och nu går hon på högstadiet i KS för storebror gick på pysslingen högstadiet och där kunde dottern inte få den utmaning som hon behövde.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar