Brist på sömnhormon!!!
Förskoleklass (6-års.)
  1. Anonym
    #1

    Brist på sömnhormon!!!

    Har en precis fyllda 6 åring, ska göra en lång historia kort! Vi har haft kämpiga kvällar när hon ska sova, det har tagit runt 2 tim, hon har väldigt svårt att komma till ro, och ja vi har prövat det mesta, har kontakt med psykolog, och barnpedagoger, men i dag fick vi utskrivet circadin, från 2 tim läggning till 10 min! Helt galet!! På ett bra sätt. Det var sååååå skönt att slippa sitta i 2 tim och hon var inte orolig utan la sig lyssnade på saga och pang somna. Är det någon som känner igen sig??
    doktorn sa att det inte skulle finnas biverkningar och att det bara är sömnhormonet som ges i tab form, men sen läste jag bipacksedeln där står det, ges ej till barn mellan 0-18 år då man inte har koll på biverkningar!! Fattar ingenting är det skadligt att ge henne detta? Men gud vad skönt för oss och henne att hon kom till ro direkt i kväll! Har aldrig inträffat, så ja jag vet inte!!
  2. 1
    Brist på sömnhormon!!! Har en precis fyllda 6 åring, ska göra en lång historia kort! Vi har haft kämpiga kvällar när hon ska sova, det har tagit runt 2 tim, hon har väldigt svårt att komma till ro, och ja vi har prövat det mesta, har kontakt med psykolog, och barnpedagoger, men i dag fick vi utskrivet circadin, från 2 tim läggning till 10 min! Helt galet!! På ett bra sätt. Det var sååååå skönt att slippa sitta i 2 tim och hon var inte orolig utan la sig lyssnade på saga och pang somna. Är det någon som känner igen sig??
    doktorn sa att det inte skulle finnas biverkningar och att det bara är sömnhormonet som ges i tab form, men sen läste jag bipacksedeln där står det, ges ej till barn mellan 0-18 år då man inte har koll på biverkningar!! Fattar ingenting är det skadligt att ge henne detta? Men gud vad skönt för oss och henne att hon kom till ro direkt i kväll! Har aldrig inträffat, så ja jag vet inte!!
  3. Anonym
    #2
    Det är betydligt farligare för barn att ha sex års kronisk sömnbrist än att ta Cirkadin, skulle jag gissa på.
    Vilken lycka at ni fick bra hjälp, det är det ju inte många som får. De flesta bruka bli bemötta som att de aldrig hade träffat eller läst om barn förut "har n provat att varva ner, läs saga, inte g något sött...osv"

    Vi hr inte fått utskrivet något slags melatonin ännu, men tagit oss fram på importerade melatonintabetter, det hade vi aldrig klarat oss utan, och de säjs i hälsokostaffärer utomlands.
  4. 2
    Det är betydligt farligare för barn att ha sex års kronisk sömnbrist än att ta Cirkadin, skulle jag gissa på.
    Vilken lycka at ni fick bra hjälp, det är det ju inte många som får. De flesta bruka bli bemötta som att de aldrig hade träffat eller läst om barn förut "har n provat att varva ner, läs saga, inte g något sött...osv"

    Vi hr inte fått utskrivet något slags melatonin ännu, men tagit oss fram på importerade melatonintabetter, det hade vi aldrig klarat oss utan, och de säjs i hälsokostaffärer utomlands.
  5. Anonym
    #3
    Hej och tack för svaret, det har förändrat så mycket i våran familj , hon är lugnare på dagen inte så uppskruvad, hon har inte värk i benen längre, hon har på ett positivt sätt börjat lägga på sig vikt, hon är lång för sin ålder och tunn som en sticka, och jag får tid för mej själv på kvällarna, vilket är heelt fantastiskt hon säger själv att det är skönt att slippa krypet i kroppen.
    Vi har provat det mesta på kvällarna att varva ner , inge tv , aktivera henne ett par timmar innan läggning, och absolut inget sött.
    Jag är så glad för hjälpen vi fått, jag hade aldrig hört att man kan sakna sömnhormonet! Så vi är sååå glada

    Med vänlig hälsning,
    Åsa
  6. 3
    Hej och tack för svaret, det har förändrat så mycket i våran familj , hon är lugnare på dagen inte så uppskruvad, hon har inte värk i benen längre, hon har på ett positivt sätt börjat lägga på sig vikt, hon är lång för sin ålder och tunn som en sticka, och jag får tid för mej själv på kvällarna, vilket är heelt fantastiskt hon säger själv att det är skönt att slippa krypet i kroppen.
    Vi har provat det mesta på kvällarna att varva ner , inge tv , aktivera henne ett par timmar innan läggning, och absolut inget sött.
    Jag är så glad för hjälpen vi fått, jag hade aldrig hört att man kan sakna sömnhormonet! Så vi är sååå glada

    Med vänlig hälsning,
    Åsa
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar