Sparande - Sidan 2
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Jun 2005
    #21

    Bra synsätt

    Var bosparar ni?
    Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

  2. 21
    Bra synsätt Var bosparar ni?
  3. Medlem sedan
    May 2005
    #22
    Japp, det finns ett sparande i olika instrument i bank. Det är låga risker på hans sparande och tyvärr då också låg avkastning, men jag tänker inte ändra på det nu. Det får han göra själv när han fyller 18 och det är inte så långt bort.

    Hur mycket tänker jag inte säga, men det räcker en bit för att slippa ta studielån exempelvis.
  4. 22
    Japp, det finns ett sparande i olika instrument i bank. Det är låga risker på hans sparande och tyvärr då också låg avkastning, men jag tänker inte ändra på det nu. Det får han göra själv när han fyller 18 och det är inte så långt bort.

    Hur mycket tänker jag inte säga, men det räcker en bit för att slippa ta studielån exempelvis.
  5. Medlem sedan
    Jun 2005
    #23

    Nä tänkte mest

    om det var en bestämd summa varje månad.

    Totalbelopp ska man inte dela med sig av.
    Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

  6. 23
    Nä tänkte mest om det var en bestämd summa varje månad.

    Totalbelopp ska man inte dela med sig av.
  7. Medlem sedan
    Apr 2008
    #24
    Nej, men dotter har ett arv, som jag ser tilll att förvalta på ett bra sätt.
  8. 24
    Nej, men dotter har ett arv, som jag ser tilll att förvalta på ett bra sätt.
  9. Medlem sedan
    Jun 2005
    #25

    Fonder?

    Annat?
    Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

  10. 25
    Fonder? Annat?
  11. Medlem sedan
    Jan 2004
    #26
    Så om alla dina barn vill plugga typ 3 år var på högskola i annan stad så ska du betala både hyra och mat och studiematerial till dem under alla dessa 3 år? Det har då jag inte råd med kan jag säga.
  12. 26
    Så om alla dina barn vill plugga typ 3 år var på högskola i annan stad så ska du betala både hyra och mat och studiematerial till dem under alla dessa 3 år? Det har då jag inte råd med kan jag säga.
  13. Medlem sedan
    Jun 2005
    #27

    Annan stad?

    Om det är i närheten så kan de ju bo hemma naturligtvis.

    Annars får vi diskutera möjligheterna såklart.
    Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

  14. 27
    Annan stad? Om det är i närheten så kan de ju bo hemma naturligtvis.

    Annars får vi diskutera möjligheterna såklart.
  15. Medlem sedan
    Jan 2004
    #28
    Ja vi sparade lite till våra barn. Det var inga stora pengar för vi hade inte så gott ställt när barnen var mindre.
    Vi sparade i fonder som bankan valde, fonderna stod i barnens namn men jag och maken kunde sälja fonnderna, avsluta kontona mm innan barnen var 18.
  16. 28
    Ja vi sparade lite till våra barn. Det var inga stora pengar för vi hade inte så gott ställt när barnen var mindre.
    Vi sparade i fonder som bankan valde, fonderna stod i barnens namn men jag och maken kunde sälja fonnderna, avsluta kontona mm innan barnen var 18.
  17. Medlem sedan
    Aug 2006
    #29
    Nu tror jag inte min son lär plugga vidare tyvärr. Men om han skulle göra det och tar valet att flytta hemifrån så får han allt ta studielån eller jobba eller på annat sätt försörja sig själv. Såvida inte vi skulle vinna en förmögenhet plötsligt kanske...
  18. 29
    Nu tror jag inte min son lär plugga vidare tyvärr. Men om han skulle göra det och tar valet att flytta hemifrån så får han allt ta studielån eller jobba eller på annat sätt försörja sig själv. Såvida inte vi skulle vinna en förmögenhet plötsligt kanske...
  19. Medlem sedan
    Aug 2006
    #30
    Och bor han hemma lär han inte behöva nåt studielån vare sig vi hade haft ett sparkonto för det avseendet eller ej. Tar han det ändå är det hans val (som vi skulle avråda från om hans egna kostnader nu inte kräver det)
  20. 30
    Och bor han hemma lär han inte behöva nåt studielån vare sig vi hade haft ett sparkonto för det avseendet eller ej. Tar han det ändå är det hans val (som vi skulle avråda från om hans egna kostnader nu inte kräver det)
  21. Medlem sedan
    Aug 2006
    #31
    Sen finns det gränser för hur länge jag vill ha honom boendes hemma vare sig han pluggar eller ej. Jag syftar närmst på de där åren direkt efter gymnasiet.
  22. 31
    Sen finns det gränser för hur länge jag vill ha honom boendes hemma vare sig han pluggar eller ej. Jag syftar närmst på de där åren direkt efter gymnasiet.
  23. Medlem sedan
    Jan 2004
    #32
    Ja det är ju inte ovanligt att ungdomar väljer att plugga i en annan stad. Om mina barn kunde bo hemma medan de pluggade skulle jag inte kräva hyra av dem och jag skulle nog kunna stå för maten också. Men lite pengar till nöjen och studiematerial och resor (vi bor ju inte i stan) skulle de behöva betala själva. Då kan de ju klara sig med bidragsdelen från CSN.

    Men det är ju som sagt inte helt ovanligt att ungdomar pluggar i en annan stad.
  24. 32
    Ja det är ju inte ovanligt att ungdomar väljer att plugga i en annan stad. Om mina barn kunde bo hemma medan de pluggade skulle jag inte kräva hyra av dem och jag skulle nog kunna stå för maten också. Men lite pengar till nöjen och studiematerial och resor (vi bor ju inte i stan) skulle de behöva betala själva. Då kan de ju klara sig med bidragsdelen från CSN.

    Men det är ju som sagt inte helt ovanligt att ungdomar pluggar i en annan stad.
  25. Medlem sedan
    Aug 2005
    #33
    Ska de inte? Hur vet du det nu??

    Det är såklart inget nödvändigt med studielån. Det finns massor av jobb där man inte behöver utbildning, samt att det säkert finns utbildningar där man tom får bidrag för att gå.
  26. 33
    Ska de inte? Hur vet du det nu??

    Det är såklart inget nödvändigt med studielån. Det finns massor av jobb där man inte behöver utbildning, samt att det säkert finns utbildningar där man tom får bidrag för att gå.
  27. Medlem sedan
    Aug 2005
    #34
    Nej, vi har inte sparat till våra barn. Vi ger dem pengar till vissa saker, tex körkort, men det är från pengar som finns på lönekontot. Äldsta barnet bodde hemma första året på högskola, och då fick hon lite pengar av oss. Hon har jobbat sedan hon var 16 och hade sparat flera tiotusentals kronor när hon väl flyttade.
  28. 34
    Nej, vi har inte sparat till våra barn. Vi ger dem pengar till vissa saker, tex körkort, men det är från pengar som finns på lönekontot. Äldsta barnet bodde hemma första året på högskola, och då fick hon lite pengar av oss. Hon har jobbat sedan hon var 16 och hade sparat flera tiotusentals kronor när hon väl flyttade.
  29. Medlem sedan
    Jun 2005
    #35

    Bidragsdelen

    säger jag inget om.

    Men bor de hemma så betalar vi för dem..mat mm.
    Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

  30. 35
    Bidragsdelen säger jag inget om.

    Men bor de hemma så betalar vi för dem..mat mm.
  31. Medlem sedan
    Jun 2005
    #36

    Plugga

    ska de ju.

    Idag är det ett måste för att få ett jobb.

    Men kan vi undvika att de tar ett lån så gör vi det.
    Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

  32. 36
    Plugga ska de ju.

    Idag är det ett måste för att få ett jobb.

    Men kan vi undvika att de tar ett lån så gör vi det.
  33. Medlem sedan
    Jun 2005
    #37

    Var fonderna bra?

    såhär i efterhand?
    Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

  34. 37
    Var fonderna bra? såhär i efterhand?
  35. Medlem sedan
    Jun 2005
    #38

    Det är bra

    Jag hade också sommarjobb även om det inte blev några stora pengar.

    Men att ha ett arbete är bra.
    Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

  36. 38
    Det är bra Jag hade också sommarjobb även om det inte blev några stora pengar.

    Men att ha ett arbete är bra.
  37. Medlem sedan
    Apr 2008
    #39
    Det var fonder i många år. Men numera i fastighet, hon äger halva sommarstugan.
  38. 39
    Det var fonder i många år. Men numera i fastighet, hon äger halva sommarstugan.
  39. Medlem sedan
    Aug 2005
    #40
    Det är verkligen inget måste att plugga för att få jobb. För att få vissa jobb måste man plugga förstås.
  40. 40
    Det är verkligen inget måste att plugga för att få jobb. För att få vissa jobb måste man plugga förstås.
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar