Sparande - Sidan 3
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Jan 2004
    #41
    Jo men jag menade just att många pluggar i andra städer och då är det ju få föräldrar som kan hjälpa till så att ungarna inte behöver ta lån.
  2. 41
    Jo men jag menade just att många pluggar i andra städer och då är det ju få föräldrar som kan hjälpa till så att ungarna inte behöver ta lån.
  3. Medlem sedan
    Jan 2004
    #42
    Nja inga jättevinster, men inte heller nån förlust vad jag minns.
  4. 42
    Nja inga jättevinster, men inte heller nån förlust vad jag minns.
  5. Medlem sedan
    Jun 2005
    #43

    Ok

    ja det är kanske inte så fel
    Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

  6. 43
    Ok ja det är kanske inte så fel
  7. Medlem sedan
    Jun 2005
    #44
    så bra
  8. 44
    så bra
  9. Medlem sedan
    May 2004
    #45

    Nej vi har aldrig haft...

    några pengar att spara.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  10. 45
    Nej vi har aldrig haft... några pengar att spara.
  11. Medlem sedan
    May 2005
    #46
    Aha, du menade så. Vi har sparat hans barnbidrag sedan han föddes. Sedan han började gymnasiet får han dock studiebidraget själv. Sedan har han fått lite till sparande av far- och morföräldrar.
  12. 46
    Aha, du menade så. Vi har sparat hans barnbidrag sedan han föddes. Sedan han började gymnasiet får han dock studiebidraget själv. Sedan har han fått lite till sparande av far- och morföräldrar.
  13. Medlem sedan
    Mar 2003
    #47
    Ja, vi sparar lite till dottern(och har gjort likadant med de stora barnen, ca 1000/mån). Vanligt bankkonto, ISK-konto och aktier. Nästan allt står i vårt namn ifall hon får en trotsig tonårstid
  14. 47
    Ja, vi sparar lite till dottern(och har gjort likadant med de stora barnen, ca 1000/mån). Vanligt bankkonto, ISK-konto och aktier. Nästan allt står i vårt namn ifall hon får en trotsig tonårstid
  15. Medlem sedan
    Apr 2001
    #48
    Jag sparar 1600/månad i miljöfonder till min son. Till Lilla Extra vet vi inte riktigt hur vi ska göra, sparar vi blir det en uppenbar orättvisa gentemot de andra syskonen och det kanske kan bli lite knasigt i relationen till Lilla Extras förälder också.

    Vi har i vart fall satt undan det vi får i arvode på ett särskilt konto så får väl tiden avgöra hur vi gör med det. Men när jag tänker på sparande och mitt eget barn tänker jag på t.ex. körkort, hyfsat säker begagnad bil, hjälp till insats i en lägenhet. Det vore ju bra om lillfisen kunde få detsamma men som sagt var, det kan också medföra problem.
  16. 48
    Jag sparar 1600/månad i miljöfonder till min son. Till Lilla Extra vet vi inte riktigt hur vi ska göra, sparar vi blir det en uppenbar orättvisa gentemot de andra syskonen och det kanske kan bli lite knasigt i relationen till Lilla Extras förälder också.

    Vi har i vart fall satt undan det vi får i arvode på ett särskilt konto så får väl tiden avgöra hur vi gör med det. Men när jag tänker på sparande och mitt eget barn tänker jag på t.ex. körkort, hyfsat säker begagnad bil, hjälp till insats i en lägenhet. Det vore ju bra om lillfisen kunde få detsamma men som sagt var, det kan också medföra problem.
  17. Medlem sedan
    Oct 2006
    #49
    Nej, det avslutade vi.
    Däremot bodde hon hemma två år med jobb och lyckades spara ihop femsiffrigt belopp själv (ett högt sådant men inte 100 000 kr). Hon levde gott, köpte allt hon ville och gjorde allt hon ville och sparade resten trots att hon betalade hemma och hade reskostnad på en tusenlapp i månaden.

    Sett i backspegeln var det bättre än om vi sparat ihop 90 000 kr till henne. Man lär sig mer av att göra det själv när man blir myndig.

    Och på köpet hann hon lära sig ekonomi så ungskrället kör budget i datorn. Hon flyttade precis hemifrån, är inte ett dugg orolig för hennes ekonomi.
  18. 49
    Nej, det avslutade vi.
    Däremot bodde hon hemma två år med jobb och lyckades spara ihop femsiffrigt belopp själv (ett högt sådant men inte 100 000 kr). Hon levde gott, köpte allt hon ville och gjorde allt hon ville och sparade resten trots att hon betalade hemma och hade reskostnad på en tusenlapp i månaden.

    Sett i backspegeln var det bättre än om vi sparat ihop 90 000 kr till henne. Man lär sig mer av att göra det själv när man blir myndig.

    Och på köpet hann hon lära sig ekonomi så ungskrället kör budget i datorn. Hon flyttade precis hemifrån, är inte ett dugg orolig för hennes ekonomi.
  19. Medlem sedan
    Oct 2006
    #50
    ps hennes Roburfonder vi hade när hon var mindre krympte (det inbetalade beloppet var större än saldot), därför lade vi ner det. Samma med vanliga sparkonton, det lönar sig inte på lång sikt nu när räntan är så låg.
  20. 50
    ps hennes Roburfonder vi hade när hon var mindre krympte (det inbetalade beloppet var större än saldot), därför lade vi ner det. Samma med vanliga sparkonton, det lönar sig inte på lång sikt nu när räntan är så låg.
  21. Medlem sedan
    Aug 2002
    #51
    Ja vi sparar till våra barn. Tror att det heter investeringssparkonto, sedan ett vanligt sparkonto. Minns inte riktigt hur mycket vi sparar men de är 13 år och de har nog en 40000 vardera.
  22. 51
    Ja vi sparar till våra barn. Tror att det heter investeringssparkonto, sedan ett vanligt sparkonto. Minns inte riktigt hur mycket vi sparar men de är 13 år och de har nog en 40000 vardera.
  23. Kerstimärta
    #52
    Sen betalar vi såklart deras körkort av olika slag. Samt fordonen de behöver till dem. Delvis.

    Äldste har mckort för lätt mc och mc

    Yngste håller på och tar mopedkort och kommer köra artaktor. Har köpt traktorn redan.

    Samt vi sponsrar deras hobbys när det behövs.
  24. 52
    Sen betalar vi såklart deras körkort av olika slag. Samt fordonen de behöver till dem. Delvis.

    Äldste har mckort för lätt mc och mc

    Yngste håller på och tar mopedkort och kommer köra artaktor. Har köpt traktorn redan.

    Samt vi sponsrar deras hobbys när det behövs.
  25. Medlem sedan
    Jun 2005
    #53

    Ok

    ja det är ju bra om man kan det
    Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

  26. 53
    Ok ja det är ju bra om man kan det
  27. Medlem sedan
    Jun 2005
    #54
    Så är det ibland.
  28. 54
    Så är det ibland.
  29. Medlem sedan
    Jun 2005
    #55

    Ja det kan nog bli knepigt.

    Kanske bättre att bara spara och pytsa ut vid behov.
    Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

  30. 55
    Ja det kan nog bli knepigt. Kanske bättre att bara spara och pytsa ut vid behov.
  31. Medlem sedan
    Jun 2005
    #56

    Mycket bättre

    mina barn är också sparare..I börsen visserligen men ändå

    Skönt att inte behöva vara orolig.
    Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

  32. 56
    Mycket bättre mina barn är också sparare..I börsen visserligen men ändå

    Skönt att inte behöva vara orolig.
  33. Medlem sedan
    Jun 2005
    #57

    Perfekt

    tack
    Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

  34. 57
    Perfekt tack
  35. Medlem sedan
    Jun 2005
    #58

    Allt står i mitt namn

    så jag bestämmer helt.
    Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

  36. 58
    Allt står i mitt namn så jag bestämmer helt.
  37. Medlem sedan
    Dec 2017
    #59
    Jag sparar i en kapitalförsäkring i mitt namn till barnen, sparar ungefär halva barnbidraget. Tanken är att använda pengarna för att hjälpa dom med ett första boende eller kanske för att studera utomlands.

    Jag s
    parar enbart i passiva fonder med låga avgifter. Följer den moderna forskning som finns inom finans, som säger att passiva, billiga fonder ger bäst resultat.

    Egentligen följer jag allt som beskrivs på barnspar.com för mitt s
    parande till barnen =)
  38. 59
    Jag sparar i en kapitalförsäkring i mitt namn till barnen, sparar ungefär halva barnbidraget. Tanken är att använda pengarna för att hjälpa dom med ett första boende eller kanske för att studera utomlands.

    Jag s
    parar enbart i passiva fonder med låga avgifter. Följer den moderna forskning som finns inom finans, som säger att passiva, billiga fonder ger bäst resultat.

    Egentligen följer jag allt som beskrivs på barnspar.com för mitt s
    parande till barnen =)
Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar